Juno-stage & system exclusive

A3-jan

Stamgast
Had een vraagje mbt de juno stage:
Is het mogelijk om sytem exclusive af te spelen??
Wat ik hiermee bedoel is: Bij sommige workstations kun je je geluiden via een system execlusive in het begin van je sequence/song zetten, zodat de synth deze inlaadt wanneer je de sequence/song start. Zo hoef je niet steeds je juiste geluiden bij je sequence/song te zoeken.

Iemand een idee??

Bij voorbaat dank!

Hallo Juno-stage bezitters,

Ben sinds kort ook bezitter van een Roland juno-stage.
Nu lukt het me om via de juno-editor software de system exclusive als SMF te saven en deze te zetten voor een SMF waarin de geluiden moeten komen mbv cubase bijv.
Maar als ik nou de midifile afspeel via de usb-player van de synth, dan hoor ik wel de juiste geluiden, maar het klavier bevat niet deze geluiden, zoals ik ze heb in gesteld.
Als ik de midifile afspeel vanuit mijn pc dan kloppen de geluiden wel op het klavier!

Kan iemand me daar mee helpen??

Van de gebruikshandleiding wordt ik namelijk niet wijzer!
Er staat wel iets van:

Performance data van SMF afspeelgeluid wordt niet via de USB midi aansluiting verzonden!

Alvast bedankt:okdan:

Wellicht moet je in Cubase, bij het exporteren naar MIDI-bestand, ook opgeven dat de geluiden als program changes in het bestand moeten opgenomen worden.

Zoiets dus maar ik heb geen praktische kennis van Cubase dus ik ken niet de juiste term/functie.

Zodra het midi-bestand de nodige program changes (en eventueel bank change) bevat dan zal de aangestuurde geluidsbron deze opdrachten uitvoeren en de juiste klanken gebruiken.

Performance data van SMF afspeelgeluid wordt niet via de USB midi aansluiting verzonden
Wellicht kan je in jouw Juno een MIDI-bestand inladen in de sequencer en dat dan bewaren in het formaat van de Juno waarbij je dan wel de program changes e.d. kan laten uitvoeren (wellicht bedoeld men hiermee de performance data) Geen idee of dat de oplossing is maar wie weet.

Laatst gewijzigd:
Of misschien gewoon de oude methode?

Stel de Juno sequencer klaar zodat deze kan opnemen (eventueel de MIDI-clock slaven aan Cubase op de computer). Start de opname op de Juno en start Cubase zodat deze de song afspeelt.

De Juno neemt dan alle MIDI-data die Cubase uitzend op. Na afloop bewaar je dan de opname in het formaat van de Juno. Daarin zullen dan o.a. de nodige MIDI-boodschappen zitten om de juiste klanken te selecteren (program changes, bank changes,...) Uiteraard moet je eventueel nagaan of er geen MIDI-filters in Cubase/Juno actief zijn die bepaalde MIDI-booschappen eruit filteren waardoor deze niet in de opname terecht komen.

Laatst gewijzigd:
Wellicht moet je in Cubase, bij het exporteren naar MIDI-bestand, ook opgeven dat de geluiden als program changes in het bestand moeten opgenomen worden.

Zoiets dus maar ik heb geen praktische kennis van Cubase dus ik ken niet de juiste term/functie.

Zodra het midi-bestand de nodige program changes (en eventueel bank change) bevat dan zal de aangestuurde geluidsbron deze opdrachten uitvoeren en de juiste klanken gebruiken.

Deze is al ingesteld dat de nodige PC en evt BC bevat, want als ik het MIDI-bestand afspeel via cubase, laad de synth mooi alle benodigde geluiden in.
Zet ik het bestand op USB en speel ik het af via de USB song-player van de Juno-stage, dan hoor ik wel de juiste geluiden, maar het klavier bevat gewoon de INIT geluiden! :(

Of misschien gewoon de oude methode?

Stel de Juno sequencer klaar zodat deze kan opnemen (eventueel de MIDI-clock slaven aan Cubase op de computer). Start de opname op de Juno en start Cubase zodat deze de song afspeelt.

De Juno neemt dan alle MIDI-data die Cubase uitzend op. Na afloop bewaar je dan de opname in het formaat van de Juno. Daarin zullen dan o.a. de nodige MIDI-boodschappen zitten om de juiste klanken te selecteren (program changes, bank changes,...) Uiteraard moet je eventueel nagaan of er geen MIDI-filters in Cubase/Juno actief zijn die bepaalde MIDI-booschappen eruit filteren waardoor deze niet in de opname terecht komen.

In de Juno-stage zit geen sequencer....het is meer een songplayer en speelt alleen SMF en audio af en neemt niet op. :(

Misschien toch op zoek naar een workstation???

Met mijn oude XP-80 lukte dit allemaal wel, zelfs vanuit de synth een data transfer naar het midi-betsand...huppekee klaar!
Alleen omdat deze nog werkt met de 3,5 inch diskettes en het nogal traag reageert, dacht ik over te switchen op de usb in de Juno-player.

@moderator:

Deze thread kan worden gekoppeld aan de volgende:

Bericht door een moderator:
Samengevoegd...

...
Met mijn oude XP-80 lukte dit allemaal wel, zelfs vanuit de synth een data transfer naar het midi-betsand...huppekee klaar!
Alleen omdat deze nog werkt met de 3,5 inch diskettes en het nogal traag reageert, dacht ik over te switchen op de usb in de Juno-player.
Je zou dan toch moeten weten wat er dient te gebeuren (daar ga ik even van uit) :
De sysexdata (sounddata) op je usb stick dient in je synth geladen te worden.
Sommige toestellen kunnen dit niet bij het afspelen van een song, dus eerst afzonderlijk dumpen ... vanaf die usbstick.
(handleiding checken of iemand zoeken die net hetzelfde toestel en hetzelfde probleem heeft...).

Je zou dan toch moeten weten wat er dient te gebeuren (daar ga ik even van uit) :
De sysexdata (sounddata) op je usb stick dient in je synth geladen te worden.
Sommige toestellen kunnen dit niet bij het afspelen van een song, dus eerst afzonderlijk dumpen ... vanaf die usbstick.
(handleiding checken of iemand zoeken die net hetzelfde toestel en hetzelfde probleem heeft...).

Met de JUNO-stage zelf kun je geen dump maken!!! Helaas.

De synth herkent ook wel de performance geluiden voor de SMF en ze worden goed afgespeeld, maar wat tie niet doet is: onder het klavier de juiste performance zetten!
De performance waarin je was en de song-player startte, deze blijft actief!

Rare is dat wanneer ik dus de SMF via mijn pc afspeel wel de juiste performance over het klavier gezet wordt en ik de juiste geluiden heb om mee te spelen!!

Een instelling is het niet want heb alle instellingen voor midi ontvangst aan gezet!

Hebben hier nog meer JUNO-STAGE bezitters last van of meegemaakt??

Met de JUNO-stage zelf kun je geen dump maken!!! Helaas.
Dat had ik niet gevraagd, maar soit... het toestel kan dus enkel dumps ontvangen, niet verzenden... :?
De synth herkent ook wel de performance geluiden voor de SMF en ze worden goed afgespeeld, maar wat tie niet doet is: onder het klavier de juiste performance zetten!
Synth en klavier zijn meestal één geheel en onder het klavier staat meestal een statief of tafel (kwestie van je vraag goed te formuleren als je een goed antwoord wil).

Een performance bestaat niet als een standaard midi-commando. Een performance is een groepering van synthesizer instellingen, bvb. :
enkele programnummers voor de diverse midi kanalen, pan en volume settings per kanaal, keyboardrange, effectinstellingen enzomeer.
'Performance geluiden' bestaan dus enkel indirect als groep van geluiden die elks onder de programnummers staan (klankdata als sysexdump).
Een performance zelf heeft dus geen geluid en geen standaard midi-commando.
Mogelijk kun je wel een performance selekteren via andere commando's of samenstellingen daarvan (RPN, NRPN of sysex).
En dat moet je dus opzoeken in de handleiding van je synth of klavier !

Ff een duidelijkere uitleg:

Ik heb mijn Midifiles zo gemaakt dat ik in de 1e maat een midi-dump heb gemaakt, waarin alle commando's staan voor de instellingen van een performance, dus geluiden, midikanalen, effectinstellingen enzo.
Wanneer ik nu deze midifile afspeel op de song-player van de juno-stage dan worden de juiste commando's afgespeelt.
Maar wanneer ik nu mee wil spelen met de vooraf ingestelde geluiden (dus ook in die midi-dump gezet)dan hoor ik niet de juiste geluiden.
Dit is wel geval wanneer ik de midi-file afspeel vanuit mijn pc!

Misschien zo duidelijker??

@audiocollage: Heb je zelf ook een Juno-stage

@audiocollage: Heb je zelf ook een Juno-stage
Neen, nooit gehad en nog nooit gezien buiten een prentje (gisteren omwille van deze topic).
Ik heb mijn Midifiles zo gemaakt dat ik in de 1e maat een midi-dump heb gemaakt, waarin alle commando's staan voor de instellingen van een performance, dus geluiden, midikanalen, effectinstellingen enzo.
Dat is een zeer goede werkmethode.
Wanneer ik nu deze midifile afspeel op de song-player van de juno-stage dan worden de juiste commando's afgespeelt.
Maar wanneer ik nu mee wil spelen met de vooraf ingestelde geluiden (dus ook in die midi-dump gezet)dan hoor ik niet de juiste geluiden.
Dit is wel geval wanneer ik de midi-file afspeel vanuit mijn pc!

Misschien zo duidelijker??
Normaal heeft het keyboard ook nog een midikanaal setting die je best mee in de performance opneemt/instelt.
De programnumbers, die je voor het meespelen op het klavier wil gebruiken, bepalen de juiste geluiden, als die op hetzelfde kanaal staan dan deze van het klavier.
In single-playmode is dit praktisch altijd het geval, in performance-playmode meestal niet. Ik veronderstel dat die Juno-stage wel multi-timbraal is, vermits je over performances spreekt.
Zodoende dien je de juiste voice in die multi-timbrale performance te kiezen (wat mogelijk enkel in de performance-editmode kan) om alzo 'live' nog verschillende
klanken/programnumbers te kunnen kiezen voor die ene voice uit de performance, welke de klavierdata dient te ontvangen (noten).
Dit is de standaard werking van de meeste performance-modes.

Dat het anders is bij gebruik van je pc kan gelegen zijn aan de track die in je DAW actief is en welke alzo het midikanaal bepaald waarop noten vanaf je klavier geredigeerd worden.

Laatst gewijzigd:
Bedankt voor jullie hulp, maar ik kom er niet uit!
Heb Roland maar gemaild of hun mij verder kunnen helpen.

Mochten er mensen die in bezit zijn van een JUNO-STAGE en hiermee ervaringen hebben, deel ik deze graag!

Nog steeds geen reactie vanuit Roland.....hmmm misschien voor hun te moeilijke vraag??

Ja ja een reactie vanuit roland:

Nog nooit van probleem gehoord, zegt hem niets. Zal het eens vragen aan zijn collega welke over 2 weken pas terug komt van vakantie!

Tja zet je toch aan het denken!!!:stupid

Back