De voordelen van een versterker voor je koptelefoon

Delodic

Nieuwkomer
Voor het afmixen van mijn housemuziek wil ik een nieuwe koptelefoon kopen, en mijn oog is gevallen op de hd 650. Op de site waar ik keek werd deze koptelefoon aangeboden in combinatie met een versterker (hp4).

Ik ben toen eens rond gaan zoeken en kwam er achter dat veel mensen dit aanraden om het beste uit je koptelefoon te halen.

Op dit moment gaat de sound output van mijn pc naar mijn receiver en mijn koptelefoon is aangesloten op mijn receiver (het lijkt me dat de receiver dus al de taak van amp vervult).

Nu vraag ik mij af: Wat zijn precies de voordelen van een versterker voor je koptelefoon. En zou mijn receiver ook als fatsoenlijke versterker dienen?

Hoi

Ik zou om te beginnen in eerste instantie niet op een koptelefoon afmixen. Op de koptelefoon klinken de dingen toch echt anders als zonder. Ik raad je eerder aan om te investeren in monitoren voor dat geld. Ik neem althans aan dat je een Sennheiser hd650 bedoelt, want dat zeg je niet. Je praat over een reciever en neem ik aan dat je een hifi apparaat bedoelt? Dat is soweiso omgunstig voor mix werk.

Advies is daarom om voor die 350,- die die koptelefoon ongeveer kost een setje actieve monitoren te kopen. Bijvoorbeeld de Tannoy Reveal.

Ik verwacht geen betere mix kwaliteit met een aparte versterker voor de koptelefoon.

paul

Hey Paul, bedankt voor je reactie! Ik heb het inderdaad over de sennheiser ja.

Ik ben bekend met de voorkeur voor monitors in plaats van koptelefoons. Maar ik woon midden in Amsterdam en kan het niet echt maken tegenover mijn huisgenoten en buren om hier te gaan zitten afmixen over mijn boxen. Bovendien las ik een artikel van soundonsound waar sommige reviewers zeiden dat ze liever afmixten op de hd 650 dan vrijwel alle monitorsetjes onder de 500 (pond?). Vandaar de keuze voor een koptelefoon.

Ja de receiver is een jvc apparaat waarop ik al mijn audiozooi op aan kan sluiten. Dus cd speler, dvd speler, pc en alles kan op de inputs van de receiver, en die verzorgt vervolgens de output naar mijn boxen/koptelefoon. Ik had eigenlijk niet verwacht dat die het signaal zou kleuren aangezien het meer een doorgeefluik is (hoewel hij het signaal vertaalt van digitaal naar analoog).

De meeste van ons wonen naast buren.
Maar afmixen hoeft ook niet te gebeuren op luid volume, maar het grootste deel doe je gewoon op normaal luisterniveau. Als je dat op de dag doet, dan kan daar niemand echt last van hebben.
Midden in A'dam is het omgeveingslawaai denk ik vervelender dan het geluid van jou mixwerk.

Af en toe luister je dan iets harder en in de latere uren kun je je track inelkaar zetten via de koptelefoon. Zo doe ik het ook. Het zoeken naar riffjes, het prutsen aan een basje het arrangeren e.d. doe ik vaak 's-nachts op de koptelefoon. Maar mixen kan bijna niet op de koptelefoon. Dat klinkt dan later voor geen meter als je het gewoon af luistert.

paul

Back