Externe instrumenten aansturen via Propellerhead Reason

Niel

OPEN DIE GAIN & EQ !!!
Nu reason 6 eraan komt en er nog steeds geen midi out functie op zit wil ik op zoek gaan naar een redelijke makkelijke oplossing om via een reason synth externe (vst) synths aan te sturen. Ik gooi hier vast neer wat ik heb gevonden:

Getting MIDI out of Reason 4.0+ via Rewire!
http://forum.cockos.com/showthread.php?t=62754

PeffTV: Reason Control Voltage to MIDI Out (mac, soundflower, maxmsp)

PeffTV: Reason CV to MIDI to Oberheim Xpander (mac, soundflower, maxmsp)

PeffTV: moogerfoogers controlled by Reason 4.0 (mac, reason 4.0, moogerfoogers)

PeffTV: Reason 4.0 CV/Gate Controlling an Oberheim S.E.M.

Een japanse dude doet hetzelfde, zijn oberheim SEM aansturen via cv gate uit thor.

PeffTV: TB-303 & Reason 4.0 - Using Reason to Generate DIN Sync

PeffTV: MC-202 & Reason 4.0 - Using Reason to Generate DIN Sync

Dit zijn over het algemeen macs en gaat alleen over cv gate m.u.v. de bovenste.

Ik werk met windows en heb cubase ess 5 en sylenth1, die wil ik gebruiken door er via een oplossing noten van een reason synth naar door te sturen.

Wat zijn verder de goedkope/gratis software of hardware oplossingen om cv/gate naar midi te krijgen ? Die manier van reaper schijnt te werken maar vind ik omslachtig. Gewoon één simpel prgtje of kastje wat realtime cv omzet naar midi noten uit moet toch niet zo moeilijk zijn tegenwoordig ? Of een patch voor PureData (soort van maxmsp kloon) die het kan handelen.

Verder lees ik hier en daar wat over cv gate signalen uitsturen uit geluidskaarten, ac of dc coupled.
http://puredata.hurleur.com/sujet-4652-anyone-use-control-gate-gear
http://www.rme-audio.de/forum/viewtopic.php?id=6813

Ik vond dit programmaatje, om direct virtuele cv gate naar midi te converteren: NooneRenoon (win32 vst)
http://www.tinygod.com/productold.html

Om het cv gate verhaal over te slaan en direct van audio naar midi te gaan hier wat links die ik nog niet getest heb, is ook niet gratis:
Midifier: http://www.knzaudio.com/index.php?download
inst2midi: http://www.nerds.de/en/inst2midi.html
intelliscore: http://www.intelliscore.net/pr4.html

Verder nog 19 hits op kvr: http://www.kvraudio.com/get.php?mode=results&st=adv&soft=e&type[]=59&f=0&fe=0&linux=1&osx=1&win=1&free=1&com=1&un=1&sf=0&sort=1&rpp=15

Eerst dit testen, gratis.
Audiotomidi http://www.mindthepressure.org/plugz.php
Met videootje:

Laatst gewijzigd:
Je had toch een speciale geluidskaart nodig (voor Reason cv/gate naar echte cv/gate tenminste)? Iets output spanning of zo meen ik me te herinneren.

Al met al denk ik dat je Reason cv/gate naar midi wel lukt, maar alleen noot on/off. Ook niet echt geweldig natuurlijk.

Misschien is het (veel) gemakkelijker om een RM1x of zo te gebruiken en dan van je synth tru naar reason terug; heb je noot info, midicc en alles.

Zag gister dit topic en kon maar niet op een naam komen van een gast die oa hierover (heb het ooit eens ergens gelezen) maar ik ben er uit ....het is good old Peff

http://www.peff.com/reason/

Weet niet precies waar het beschreven is maar hij heeft hierover ooit een topic geschreven.

Zag het pas later dat je filmpjes van hem had gepost, ga proberen om in het archief het juiste artikel te vinden, kan zijn dat het een FB post van hem was (wish me luck want het zijn er nog al wat)

Je eerste link is geen echte link, ik vermoed dat het gaat over het mac soundflower maxmsp verhaal.

Je 2e link is de eerste link die ik zelf poste in mijn eerste post, maar dat zie je waarschijnlijk ook pas later

Je eerste link is geen echte link, ik vermoed dat het gaat over het mac soundflower maxmsp verhaal.

Je 2e link is de eerste link die ik zelf poste in mijn eerste post, maar dat zie je waarschijnlijk ook pas later

Vakantie boeken gaat :D en een pot hele sterke koffie zetten doet :koffie:

extra suiker erin :D

Dat heb ik onderhand wel nodig Neil :D en een beetje welverdiende nachtrust kan ook geen kwaad :eureka:
Denk dat we het zelfde Peff idee hadden ivm de cv/gate maar kan het dus niet terug vinden dus ga ervan uit dat het het zelfde is, indien ik meer weet post ik het wel (als het om MIDI gaat) (uiteraard na een goede nachtrust en een pot extra sterke koffie) :koffie:

en toen kwam ik dit tegen ... geen idee of het werkbaar is:

http://www.deluded.co.uk/relaunch/

Relaunch
The ultimate add-on for Propellerheads Reason and Record

Relaunch is an amazing add-on for Reason and Record that enables external MIDI equipment to be used in far more effective ways than normally possible. Features Include:

Full Support for Novation Launchpad

Using Relaunch with the Launchpad takes Reason and Record to the next level. Custom mappings for the mighty Kong are included, and a special Live mode combines 4 Dr. Octorex and 2 Kong instruments. Tempo synchronised arpeggiators and filter slides work with any instrument, and there's even a live VU mode for the mixer.

MIDI Clock Out:

One of the biggest limitations of Reason and Record is the lack of MIDI out. Relaunch allows you to bypass this problem by regenerating the MIDI clock so as to keep any external MIDI instrument in perfect sync. Start and Stop works flawlessly, and a latency control is available for fine tuning the synchronisation. (alleen clock, geen midi noten uit, maar het is in ieder geval iets, bv voor live optredens)

MIDI File Playback:

Relaunch can also playback a MIDI file generated from Reason or Record. This means you can record a live session from your synth, quantise it and apply groove within Reason / Record and then export it as a MIDI file. Relaunch will then play it back out of your synth in perfect sync. (dit kan cubase ook)

Put simply, this is the closest you are going to get to true MIDI out using Reason or Record!

ik kom uiteindelijk toch terecht bij puredata, waar het mogelijk zou zijn om polyphonie te creeren door meerdere inputs te gebruiken om midi signalen te creeren en die te laten mergen tot een polyfoon enkel midi signaal.
Tot mijn teleurstelling kom alleen maar posts op inet tegen die ernaar vragen of mensen die iets hebben gemaakt wat niet goed werkt en hulp zoeken.

Ik heb 2 losse geluidkaarten met 8 in 8 uit tot mijn beschikking om te testen. Zelfs als ieder los prg een eigen kaart wil. Één gratis prg als pure data wat alles kan zou perfect zijn !
Om nou 93 euro per monofoon hardware detectie kastje (sonuus g2m) te gaan betalen vind ik een beetje 2 much.

Pittig om te programmeren waarschijnlijk als leek zijnde.
Iets met fiddle~ en het instellen van de fft waarde voor detectie.
Deze patch stuurt alleen 2 cc's uit, geen noten met velocity ....
ThereminController.jpg

Mocht iemand willen (en kunnen) helpen dan help je denk ik de hele reason gebruikende community.
Ook voor andere toepassingen te gebruiken natuurlijk, zoals gitaar/zang naar midi.
Ik zag een filmpje van iemand die pr0n geluiden naar synth noten had vertaald :D (via cubase variaudio)

iets simpeler om mee te beginnen is een trigger naar midi converter om bv kicks van sylenth 1 aan te sturen.

Laatst gewijzigd:
sterker nog, trigger to midi is de oplossing zonder gebruik te hoeven maken van frequentie detectie.

Gewoon per noot een unieke trigger signaal maken in nnxt samplers in een combinator om vervolgens iedere trigger een unieke audio output te geven (reason heeft er toch 64 via rewire).

Dit zou dan in een vst host door een trigger naar midi pluggin omgezet kunnen worden naar midi signalen.
Als het even kan met velocity waardes om bv filters aan te sturen.
Of een extra audio kanaal om pitch detectie naar cc waardes te vertalen en je mod wheel over pitchbend te laten gaan.

Alles blijft dan in the box en eventueel via cubase weer out the box te halen.
Wel moet je dan weer cubase oid draaien maar dat moest je toch al als je vst wilde gebruiken.
Echter is reason de master sequencer ipv de ontvangende partij.
Uiteindelijk weer via bv de sampler input/rebirth input device terug reason in the hangen om op te nemen op een audio spoor.

Als je alles in puredata wil doen zit je met het probleem dat reason alleen de outputs vrijgeeft die daadwerkelijk aan je interface zitten of je moet reason voor het lapje houden door een virtueel audio interface met 64 poorten te kunnen linken.
Weet iemand daar een prg voor ?

Laatst gewijzigd:
...
Deze patch stuurt alleen 2 cc's uit, geen noten met velocity ....
ThereminController.jpg
Ik heb geen ervaring met PD maar die figuur toont een volume-en toonhoogte-registratie en dus, al wat je nodig hebt : velocity en noot info (ctlout 14 = amplitude en ctlout 15 = note in de figuur genaamd).
Is daar dan geen 'module' in PD voor die die data omzet naar de gewenste midi-code ?
(P.s. in een Logic Environment zou ik het met die twee CC's wel al verder kunnen oplossen...)

[EDIT]Stuurt PD die twee CC's in de MIDI vorm uit (test kan met MCC hé) ? Dan kan ik eventueel een extra progje schrijven voor de omzetting...[/EDIT]

Laatst gewijzigd:
ik heb het even uitgetekend.

trigger to midi
attachment.php

voordeel: zekerheid van goede aanslagen (toonhoogte, velocity)
nadelen: beperkte hoeveelheid noten, neemt alle extra kanalen in beslag.

pitch to midi
attachment.php

voordeel: note verdeling wordt polyfonie verdeling, dys je kan in principe 47 mono fone synth parts creëren of 8 stemmige polyfonie verdelen over 6 parts.
nadeel: afhankelijkheid van correcte toonhoogte detectie, incl. duur van de noten.

Mijn voorkeur gaat uit naar de eerste oplossing ivm de stabiliteit.

Wat betreft latency, als de vst/hardware synth er met een constante vertraging achteraan hobbelt kan je voor het afspelen de reason modules een zelfde vertraging meegeven via een delay. Het is wat behelpen maar als het werkt, zou wel vet zijn :biertje:

Iemand nog ideeën/mening ?
Vooral wat betreft die virtuele audio interface.
Volgens mij is dat iets wat pure data ook zou kunnen maar dat weet ik niet zeker.
Je kan namelijk pure data in linux instellen als je geluidskaart (ook niet zeker, teveel gelezen afgelopen dagen ...)

Attachments

• Reasonmidi_47trigger2midi.jpg
    Reasonmidi_47trigger2midi.jpg
    56,3 KB · Bekeken: 178
  • Reasonmidi_47pitch2midi.jpg
    Reasonmidi_47pitch2midi.jpg
    56 KB · Bekeken: 172
nou, iemand is bezig geweest !! Ikke niet, te weinig nerd gehalte.

Iemand heeft dmv de remote codec van inkomende midi devices een outgoing midi device gemaakt dmv de b512 vocoder, check zijn uitleg hieronder.

:mega: !!

I just did the Codec from scratch (nothing special, I'm used to do Remote Codecs and Maps for controllers).

What's special about this Codec is that it's output only, something unusual for a Remote Codec, since its primary function is to allow controllers to send MIDI to Reason. As you know, Remote also allows MIDI output to those controllers for controller feedback, etc... and that's the only part I'm taking advantage of from the Remote API.

About the BV512... you know that the BV512 accepts Note inputs, right?

Before Kong, the BV512 was the best device to get CV out of Notes (there's 16 CV outs at the back, each for each of the upper graphic bars that are Note triggable).

So... if Notes can trigger those bars, and if in this case, I don't need CV out, just the bar values themselves, I can even use all the 32 bars, so I can "detect" 32 notes, right?

Now, Remote allows me to feedback each of those bars values, and that's exactly what I'm using as the Velocity value.

I'm using 4 BV512 to cover 4x32=128 note range of the MIDI spec, so each bar relates to 1 MIDI note, and the bar value (height) relates to its velocity value.

Currently, I'm limited to 104 note range simply because the Combinator limits me to -36 to +36 Transpose, so I can't "shift" the 4th BV512 high enough in the note scale to get the rest of the higher notes... thus, I'm limited to detecting 104 notes and that's really what I send to the MIDI output.

As I said, I'm using 4 BV512, each locked to its respective Codec instance. So, because Reason doesn't allow multiple Codecs sending data to the same MIDI port, I end up using 4 MIDI ports... that I send out (virtually) to 1 through MIDI-OX (or any virtual MIDI manager) that merges all that MIDI data into 1 MIDI port.

That 1 MIDI port then can be either a physical one, sending out MIDI to an external hardware synth OR a virtual one, like you've seen on my videos, that then I can select as the MIDI port controlling a VST.

Back