Monitoren testen ?

waz

Hobbyhoer
Topic titel zegt genoeg. Hoe testen men de monitoren. Dus doen ze wel wat er op papier staat ?

Zet ze neer speel er wat muziek op en thats it ? of bestaan objectievere tests ?

Hoe testen jullie de monitoren ?

Dat is een hele lastige vraag gezien het in de praktijk heel erg lastig is om je monitor daadwerkelijk goed te checken. Een grafiek is hierin makkelijk maar is vaak niet aanwezig voor het buget-mid segment, of hij is niet erg objectief. Dus je zal erg veel moeten googlen/lezen, en daadwerkelijk in winkels alles moeten beluisteren. Ik neem daarin een breed spectrum aan muziek mee die ik binnenste buiten ken. Maar toch blijft het dan lastig ivm de slechte akoestiek en vaak de illusie die je hebt dat je de tracks daadwerkelijk kent ;)

Verder zou ik het ook niet weten, ik doe iig veel onderzoek voordat ik iets prijzigs aanschaf, wat het ook is...

Ik ben simpelweg naar Bax gereden, waar ze alle minitoren waar ik belangstelling voor had op voorraad hadden. Dan is het gewoon een uurtje luisteren. Wel even bellen van te voren is handig.

Ik denk dat grafieken en testen leuk zijn om een idee te krijgen, maar uiteindelijk is het wat ke zelf het prettigst vind qua geluid. En helaas zal een geoefend hoor scherper dingen horen dan een niet geoefend oor, omdat je als niet geoefende miss niet goed weet waar je op moet letten bij een monitor.

Een monitor zal niet per definitie mooier klinken dan een gewone speaker, maar zal het geluid eerlijk moeten laten horen.

paul

Bedoel je dan testen bij aankoop? Want dan neem ik onder andere me eigen muziek mee en daar waar mijn oor de meeste fouten en dingetjes op hoort, dat is de monitor voor mij.

Bedoel je dan testen bij aankoop? Want dan neem ik onder andere me eigen muziek mee en daar waar mijn oor de meeste fouten en dingetjes op hoort, dat is de monitor voor mij.

Ik bedoel uiteraard testen in de ruimste zin des woords.

Dus verschillende soorten muziek, perfect geproduceerde muziek, eigen werk, hard en zacht, gewoon alles doornemenen. Een audio test cd is misschien ook handig.

Zoals ik al zei, bij Bax kon ik als ik gewild had wel de hele dag blijven luisteren. Een bakkie koffie erbij en dan is het goed te doen. Was me wel 1,5 uur heen en terug waard.

Paul

Exact, testen in ruimste zin des woords.

Dus rechts, links testen, het liefst uitmeten. Hoe je ze moet positioneren, tov de ruimte dat soort dingen, ligt oa in verlengde van ruimte uitmeten

Zoiets dus, hoor zo goed ze klinken beetje scherp/ agressief maar daar hou ik wel van. Verders een gesloten systeem dus per definitie beter dan de gemiddelde ported monitor. Lijkt mij wel vet om zoiets zelf te bouwen :)

Spec's:
2x4" Tangband and 2x15" CoralPRF400 elements. Amplifiers:Onkyo TX-SR605 and T.AMP1050(for subwoofers)

Sound is recorded with RadioShack SPL meter. For better frequency response. So its very close what you can hear by ear.

Max dB was 90dB.
Audio quality in this video is 160Kb/s, mono, 44100Hz

Back