Händel is the unattained master of all masters. Go and learn from him how to achieve

Ensemble

Ouwe rot
Händel is the unattained master of all masters. Go and learn from him how to achieve

Händel is the unattained master of all masters. Go and learn from him how to achieve vast effects with simple means.

Waarom heeft Beethoven dit ooit gezegd? Welke aspecten van Handel zijn composities zijn zo bijzonder?
Ik ben totaal niet klassiek geschoold, überhaupt muzikaal ongeschoold maar er bevinden zich genoeg geschoolde musici onder ons. Was het omdat Beethoven door Handel zijn muziek werd geroerd (uiteraard zal dat het geval zijn geweest) of is er meer baanbrekends geweest in Handel zijn composities?

Ik ben nu zijn werk voor het eerst geconcentreerd aan het luisteren.

Ens

Het was gewoon een reclame stunt.. ;)

Maar beter ga je J.S. Bach bestuderen. :)

Bach heb ik vorige week al bestudeerd en dat heb ik nu allemaal wel door;)
Ben het overigens wel met je eens dat Bach eerst bestudeerd moet worden. Alleen al omdat ik het zelf mooier vind maar ik liep hier tegenaan en was benieuwd of er meer achter zat dan alleen marketing;)

Händel is the unattained master of all masters. Go and learn from him how to achieve vast effects with simple means.

Waarom heeft Beethoven dit ooit gezegd? Welke aspecten van Handel zijn composities zijn zo bijzonder?
Ik ben totaal niet klassiek geschoold, überhaupt muzikaal ongeschoold maar er bevinden zich genoeg geschoolde musici onder ons. Was het omdat Beethoven door Handel zijn muziek werd geroerd (uiteraard zal dat het geval zijn geweest) of is er meer baanbrekends geweest in Handel zijn composities?

Ik ben nu zijn werk voor het eerst geconcentreerd aan het luisteren.

Ens

Beethoven was doof, dus hij kon onmogelijk geroerd zijn door de muziek van Händel.

Händel heeft wel een mooie canon geschreven, en waarschijnlijk waren het vriendjes dus ja dan "promoot" je elkaar, en dat gebeurt nog steeds alleen zijn de hedendaagse musici (dj's) absoluut geen "meesters" maar eerder dieven.

Bach had ik ook gelijk door.. :D

Dit is overigens de 'volledige' uitspraak :

"Handel is the greatest of us all,
the unattained master of all masters,
the greatest composer that ever lived.
I would uncover my head and kneel on his grave.
Go and learn from him how to achieve vast effects
with simple means."
( Beethoven )

http://www.noteslinger.com/dbm/Beethoven.html

Maar wat zijn gedachte achter de uitspraak was weet ik ook niet..

Beethoven was doof, dus hij kon onmogelijk geroerd zijn door de muziek van Händel.

Händel heeft wel een mooie canon geschreven, en waarschijnlijk waren het vriendjes dus ja, dan "promoot" je elkaar en dat gebeurt nog steeds hoor alleen zijn de hedendaagse musici (dj's) absoluut geen "meesters" maar eerder dieven.

Beethoven werd op latere leefijd pas doof..

Zo, heb je dat even opgezocht op wikipedia enkel om heel mn punt onderuit te halen?

Goeie toevoeging zeg.

Als Beethoven zoiets stelligs roept, dan moet daar toch meer achter zitten dan alleen vriendjespolitiek. Ik ga er nu geen levenswerk van maken om dit uit te zoeken. Ik hoopte eerder op iemand die het wist en het even hedendaags snel kon uiteen zetten.

Als Beethoven zoiets stelligs roept, dan moet daar toch meer achter zitten dan alleen vriendjespolitiek. Ik ga er nu geen levenswerk van maken om dit uit te zoeken. Ik hoopte eerder op iemand die het wist en het even hedendaags snel kon uiteen zetten.

Maar, hedendaagse popsterretjes zoals lady gaga roepen zulke dingen toch ook over bijvoorbeeld Madonna ??? En die popsterretjes zoals Madonna doen dat weer over nog oudere popsterretjes.

Het is gewoon het zelfde princiepe hoor, enkel in een andere tijd.

Mond tot mond reclame.

Toevallig onlangs met mijn vader even over deze thread gesproken (hij weet erg veel van klassieke muziek en heeft weinig verstand van wikipedia, zijn kennis is het resultaat van jarenlange interesse, lezen en luisteren)

Maar volgens hem was het heel logisch dat Beethoven verwees naar Handel en bijvoorbeeld niet naar Bach, simpelweg omdat hij mogelijk Bach niet eens kende.

In die tijd had je niet (Oh nee ? ;)) zoals nu, internet, platen, cd's etc..

De enige manier hoe Beethoven Bach had kunnen hebben is door werk van hem gehoord te hebben, maar dat zou dan ook wel moeten worden uitgevoerd in zijn omgeving, maar ze leefden beiden in een andere tijd, dan bleef er weinig over dan het lezen van de bladmuziek of het naspelen er van, maar die bladmuziek moet dan ook maar net voorhanden zijn geweest.

Zoals wij nu kennis hebben van de muziekgeschiedenis zo hebben zij vroeger deze kennis nooit gehad, het is daarom niet ondenkbaar dat Beethoven slechts een 10-tal componisten kende en daarvan Handel de beste vond. :)

Hmm, wikipedia is het helaas niet eens met je pa:
"Op elfjarige leeftijd kon Beethoven [ame="http://nl.wikipedia.org/wiki/Das_wohltemperierte_Klavier"]Das wohltemperierte Klavier van Bach bijna in zijn geheel uit zijn hoofd spelen en schreef hij zijn eerste composities." http://nl.wikipedia.org/wiki/Ludwig_van_Beethoven

Als het niet wikipedia mag zijn: http://ml.oxfordjournals.org/content/XXXVIII/4/353.extract

Zoals je ook in dit artikel las, stond Bach geruime tijd na zijn dood helemaal niet in zo'n groot aanzien, en werd hij pas als later terug als uiterst belangrijk gezien.

Gezien Bach relatief obscuur was in de tijd van Beethoven is het in die tijd wel niet zo raar dat hij Handel beschreef als de grootste componist ipv Bach. Nu zouden we de "rangorde" misschien andersom maken - in Beethoven's tijd zou het nu net vreemd zijn geweest de obscure Bach te verkiezen boven de bekendere Händel. Het is kennelijk ook waar dat relatief weinig werken van Bach beschikbaar waren terwijl Handel zeer populair was en makkelijk beschikbaar, dus je pa heeft ook wel een punt. Beethoven kende Bach, maar wellicht niet zoveel werken ervan.

Hij vond Händel gewoon goed zeker? Wat bepaalt wat goed is? Harmonie, counterpoint, en al de rest zeker? Luister eens naar het hallelujah-koor uit de Messiah. Da's gewoon majestueus. Een beetje zoals de 9e symfonie van Beethoven met Ode to Joy. Ik kan mij goed inbeelden dat Beethoven onder de indruk was. En zelfs de grootste van allen mag een idool hebben.

Back