Jezus wat een keuzes zeg..
Moet ik eens even rustig gaan bekijken..
Als je nog niet voorbij de orientatiefase bent waarin je uberhaupt een smaak hebt uitgekozen is dat wel aan te raden, ja. Koop niet iets omdat het goedkoop is.
Een hoop mensen hebben niet op basis van bepaalde features gekozen, maar zijn bijv. al een jaar of 10-20 geleden in Cubase gerold (op de Atari). Dan is het makkelijk om dat gewoon te blijven gebruiken, dus daarom kies je er voor. Of je hebt een vriend die al een bepaald pakket heeft aangeschaft, en als je dan de basics leert en er plezier in krijgt, dan koop je dat ook - en zo leer je samen tegelijk. Dat was bij mij het geval; in 2000 had een vriend Cubasis (een lite-versie van Cubase) en ging ik van 5 VST naar SX1 naar SX3. Toen kwam ik er achter dat Ableton Live me veel beter lag, dus ben ik daar op overgeschakeld.
Wat ik in ieder geval hiermee wil zeggen is gewoon: test de demo-versies, laat je niet verblinden door mensen die zeggen dat X beter is dan Y, maar bekijk wat je nodig hebt en wat er het beste mee samenwerkt. Wat die pakketten aangaat heeft Cubase een aardige voorsprong wat betreft hardware-integratie, maar voor mij voelde muziek maken er mee als op vrijdagavond je aangifte doen in Excel. Aan de andere kant heb je jojo's (sorry voor wie zich aangesproken voelt) die van FL Studio naar Cubase willen terwijl ze 100% met plugins werken "omdat Cubase professioneler is". Da's dus ook weer klinkklare onzin, want het enige wat in dat geval echt verschilt is de workflow.
Kijk hoe snel je een track neergezet krijgt, of je zelf features kan ontdekken zonder de handleiding door te ploegen. Als je voelt dat de software je actief tegenwerkt en de handleiding legt uit dat die-en-die procedure toch echt zo moet, dan weet je dat 't niet voor jou is. Overstappen nadat je ergens een jaar aan gewend bent is lastig en zet je in je productie even een tik terug omdat je al je trucjes weer opnieuw moet leren.
Je DAW-software moet voelen als een instrument en je moet er mee kunnen lezen en schrijven.