Cubase elements 6 of duurdere produceersoftware

skywalker1

Stamgast
Hallo daar!

Ik wil wat virtueel analoge synths (hardware) en een Akai Z8 sampler aansturen met een sequencing programma op mijn pc..

Ik begreep dat Logic niet meer voor Windows wordt gebruikt dus dan wordt het Cubase..

De instapversie Elements kost bij Bax 90 euro en lijkt me afdoende met max64 miditracks..

Of is er een reden waarom ik de 550 euro dure produceersoftware van Cubase zou moeten kopen?!

Hoor graag van jullie, Mvrgroet, Sander.

Ik zou voor Cockos Reaper durven gaan. Goedkoop ($ 40 voor persoonlijk gebruik en kleinschalig commercieel gebruik), gebruiksvriendelijk, krachtig en het gebruikt weinig CPU.

Jezus wat een keuzes zeg..

Moet ik eens even rustig gaan bekijken..
Als je nog niet voorbij de orientatiefase bent waarin je uberhaupt een smaak hebt uitgekozen is dat wel aan te raden, ja. Koop niet iets omdat het goedkoop is.

Een hoop mensen hebben niet op basis van bepaalde features gekozen, maar zijn bijv. al een jaar of 10-20 geleden in Cubase gerold (op de Atari). Dan is het makkelijk om dat gewoon te blijven gebruiken, dus daarom kies je er voor. Of je hebt een vriend die al een bepaald pakket heeft aangeschaft, en als je dan de basics leert en er plezier in krijgt, dan koop je dat ook - en zo leer je samen tegelijk. Dat was bij mij het geval; in 2000 had een vriend Cubasis (een lite-versie van Cubase) en ging ik van 5 VST naar SX1 naar SX3. Toen kwam ik er achter dat Ableton Live me veel beter lag, dus ben ik daar op overgeschakeld.

Wat ik in ieder geval hiermee wil zeggen is gewoon: test de demo-versies, laat je niet verblinden door mensen die zeggen dat X beter is dan Y, maar bekijk wat je nodig hebt en wat er het beste mee samenwerkt. Wat die pakketten aangaat heeft Cubase een aardige voorsprong wat betreft hardware-integratie, maar voor mij voelde muziek maken er mee als op vrijdagavond je aangifte doen in Excel. Aan de andere kant heb je jojo's (sorry voor wie zich aangesproken voelt) die van FL Studio naar Cubase willen terwijl ze 100% met plugins werken "omdat Cubase professioneler is". Da's dus ook weer klinkklare onzin, want het enige wat in dat geval echt verschilt is de workflow.

Kijk hoe snel je een track neergezet krijgt, of je zelf features kan ontdekken zonder de handleiding door te ploegen. Als je voelt dat de software je actief tegenwerkt en de handleiding legt uit dat die-en-die procedure toch echt zo moet, dan weet je dat 't niet voor jou is. Overstappen nadat je ergens een jaar aan gewend bent is lastig en zet je in je productie even een tik terug omdat je al je trucjes weer opnieuw moet leren.

Je DAW-software moet voelen als een instrument en je moet er mee kunnen lezen en schrijven.

He Yoozer!

Bedankt voor de leuke en informatieve info: "maar voor mij voelde muziek maken er mee als op vrijdagavond je aangifte doen in Excel": hahahaha!!!

Ik moet dat idd even rustig gaan uitzoeken..belangrijk idd dat je er lekker mee werkt ..

Had vroeger Logic maar begrijp dat dat niet meer voor de pc wordt gemaakt..

Cubase is idd redelijk gerenommeerd toch - maar ken om eerlijk te zijn lang niet alle termen in het vergelijkingslijstje wat je eerder poste..

Hardware integratie, daar ga je je voordeel doen wat betreft je hardware synthesizers. Het is even werk, maar mogelijk staan ze er hier al bij: http://www.cykong.com/CubaseSX/SXpanels.htm

Je krijgt dan een soort software-editor voor je apparatuur.

Verder heeft Cubase betere ondersteuning voor Templates. Je kunt zo je hele studio-inrichting in Cubase zetten, met elke poort op je MIDI-interface al voorgeconfigureerd en elke input/output op je audio-interface al goed ingesteld zodat je elke keer met een vaste opstelling begint, wat de tijd een stuk verkort zonder in te hakken op je creativiteit. Vergelijk het met het op een mengpaneel schrijven van de instrumenten per spoor, maar dan beter. Dat is een keertje even een dagje werk om alles goed in te stellen, en daarna werkt het heel snel.

Als je nog meer termen wil weten, gewoon vragen; ik heb Cubase niet meer, maar genoeg mensen hier nog wel. Wat Cubase MIDI insert FX noemt heb ik in Live als MIDI Devices - in plaats van alle noten in een MIDI-track omhoog te transponeren kan ik bijv. een "Pitch" device er in sleuren dat alles met een willekeurig aantal noten omhoog (of omlaag) transponeert. Het mooie is dat je dan dit kunt automaten - m.a.w. ik kan een lijn tekenen die de transpose-knop eerst op een octaaf omhoog zet, en dan op 7 halftonen omlaag. Behalve dat kan het nog meer; ik kan instellen dat alle noten buiten een bepaald bereik genegeerd moeten worden. In Cubase kan dat ook, maar anders.

Zo is er nog veel meer :).

Back