[review] DSI Evolver

Roonan

Lang lid
Een paar weken geleden heb ik heel even (niet meer dan 2 min.) met een Evolver gespeeld en die heeft me toen niet meer los gelaten.
Tja wat doe je dan? Even wat oude spullen wegdoen en kopen maar.
Ben zeer enthousiast en wil er best een stukje over schrijven.
Maar ik zag dat er al het een en ander geschreven was dus voordat ik het wiel opnieuw gaat zitten uitvinden:

Is er nog interesse naar gebruikerservaringen van deze synth?

Grt. Ronald.:doei:

Hoe meer hoe beter wat mij betreft. Dat ding staat ook al een tijdje op mijn lijstje na het beluisteren van de demo's, dus kom maar op.

Re: [review] DSI Evolver

Origineel geplaatst door Roonan
Is er nog interesse naar gebruikerservaringen van deze synth?

Wat mij betreft absolutely... hoe meer hoe beter idd! Ben heel erg geinteresseerd in dat doosje...

Veel plezier ermee iig :okdan:

Absoluut!!

Vooral hoe ie werkt met de external input. Kan ie ook als volwaardige filterunit gebruikt worden? Is de distortion regelbaar, dus van lichte overdrive naar zwaar oversturen? Hoe kan je het externe signaal nog meer moduleren?

o.k. dan!

Nou ik heb hem nog geen 24 uur dus voorlopig alleen de eerste indrukken:

Die demo's op de site zijn dus echt onbewerkte output vd Evolver, zo klinkt ie gewoon (zelfs beter omdat het wel MP3's blijven) ( Demo DSI Evolver )
Man wat klinken sommige presets vet, neem bijv. Feedback Drone, daar wordt ik gewoon een beetje bang van.
Het valt me wel op dat bij de presets vooral is gekozen voor rauwe, weirde en bizarre sounds.
Als dit is wat je zoekt zit je zeker goed maar hij kan natuurlijk ook gewoontjes klinken.

Over hoe analoog of digitaal hij klinkt zal ik niet teveel zeggen, dat laat ik liever aan de puristen over, maar dat ie vet klinkt staat buiten kijf. Klinkt zowiezo beter dan div. VA synth's die ik heb gehad en/of gehoord.
Hij is vooral erg goed in duistere drones en diepe bassen.
Blijft natuurlijk een monofone synth maar door creatief gebruik van de 4 osc, 4 LFO's en 3 delay's kun je toch hele verassende resultaten halen, dat kun je wel aan de demo's horen.

Waar ik zelf bijv heel benieuwd naar was was de bediening.
Was er een beetje bang voor dat die toch een beetje lastig zou zijn en dat daardoor de synth misschien niet tot zijn recht zou komen onder mijn vingers.
Dat bleek dus 100% mee te vallen, die matrix structuur heb je echt heel snel door en het toekennen van div. modulatie bronnen is ook zo gedaan. De knopjes draaien endless en de eerste klik geeft de waarde aan vd parameter, zo verspring je dus nooit bij het aanpassen van parameters.
Ben niet zo'n analoge sequencer lover (speel liever alles met de hand) maar het maken van sequences ging echt makkelijk.
Als je de sequencer stopt en een step aanpast worden de env. opnieuw getriggerd waardoor je al draaiende hoort waar die step heengaat, kun je dus rustig zoeken ipv een uur naar dezelfde loop te moeten luisteren voordat je de juiste parameters hebt gevonden.

De manual is dun en simpel maar bied voldoende informatie, er wortd wel vanuit gegaan dat je enige ervaring met synth's hebt, als je een newbie bent is het denk ik een beetje lastig allemaal maar ik geloof ook niet dat die zich direct aangetrokken zullen voelen tot dit maffe kastje.

Tja, de looks, ziet er niet echt indrukwekkend uit, maar hij voelt heel solide net als een Machine drum.
Kastje is dus gewoon van bomproof staal gemaakt.
Knopjes zijn een beetje plastic maar voldoen, of ze ook duurzaam zijn moet nog maar blijken.

De externe inputs heb ik nog niet getest dus die hou je tegoed.

Voorlopige conclusie:
VET :okdan:
Kan er niet meer van maken nu, ben zeer onder de indruk en ik denk dat we dikke vriendjes gaan worden.
Moet er wel bij zeggen dat het de eerste (deels) analoge synth is die ik heb gehad. (op de juno 106 na dan)
Als ik wat brouwsels de moeite waard vind zal ik ze hier posten maar ik denk de de demo's op de DSI site wel voor zich spreken.

Grt. Ronald.

Roonan,

Heb je de externel inputs al getest nu?
En de sequencer, gebruik je daar de draaiknopjes voor om realtime de toonhoogte van de step te bepalen (zoals dus biij analoge sequencers in bv modulaire systemen?

Origineel geplaatst door DJ-D_Prime
er zitten geen toetsen op :(

op Aria Giovanni ook niet... die is toch ook lekker...:geslaagd:

Origineel geplaatst door cyan_circle
op Aria Giovanni ook niet... die is toch ook lekker...:geslaagd:

o jawel hoor

Heb er ook een weekendje 1-tje gehad ... en was zeer onder de indruk.
Hij heeft een eigenzinnig geluid wat voor mij ook erg goed in de mix lag.

Ik vind het een cool bakkie.

De keren dat ik er mee gespeeld was was ik ook erg onder de indruk van de sound.
En jammer dat hij niet zo luxe gebouwd is als een vintage sequencer incluis de houten zijkanten, bakkelieten knoppen enzo. Maar daar zou je dus ook vet voor in de buidel getast moeten hebben.

Trouwens is er ook een Evolver forum voor vragen etc. Zelfs komt de maker er af en toe op om z'n fans gerust te stellen.

Evolver forum

En die eigenaar van het forum heeft ook een aantal presets voor de Evolver gemaakt.

Origineel geplaatst door nick nova
Roonan,

Heb je de externel inputs al getest nu?
En de sequencer, gebruik je daar de draaiknopjes voor om realtime de toonhoogte van de step te bepalen (zoals dus biij analoge sequencers in bv modulaire systemen?

Sorry, nog niet gedaan, gebruik ik zelf eigenlijk nooit.(ben ook twee weekjes op vakantie geweest :) )
Ik zal er vandaag even naar kijken, er zitten wat presets op voor deze toepassing dus zal er even wat op loslaten.

De sequencer werkt inderdaad zoals je zegt maar je kan er veel meer mee dan dat.
Er zijn 4 sequencers die je onafhankelijke lengtes kan geven en waarmee je een groot aantal destinations mee kan moduleren naast de toonhoogte. (denk aan osc.-, filter-, LFO-, delay- etc. parameters)
Op die manier kun je bizarre, dynamische sequences genereren.
Download even de manual (klik mij) van de site van Dave Smith, die is vrij kort en bondig over wat ie allemaal kan.
Of je klikt even naar de link die Olafmol plaatste, daar staan delen uit de manual.

Grt. Ronald

Nou ik heb de audio in getest en even wat opgenomen:
Luistert hier

Het zijn presets (bank 03) 30 t/m 39.
Ik heb een loop uit de machinedrum er doorheen gestuurd.
Moet er wel bijzeggen dat dit slechts presets zijn.
Ik merkte dat de sequencer niet eens gebruikt werd bij de meeste presets en daar ligt nu juist de kracht vd Evolver denk ik. Daarmee kun je hele bizarre envelopes maken die synchroon lopen met de ingestuurde loops.

Waar wilde je hem eigenlijk voor gebruiken? Drumloops?

Grt. Ronald.

Fuck, ik kan tegenwoordig niks meer horen via deze computer. Ik probeer het later op een andere pc.

Ik wil hem vooral hebben als filterunit (analoog), die je kan gaan distorten (is digitaal, maar kan je de overdrive staploos regelen?) Het filter moet warm klinken, maar als je hem overdrived, moet je de sound helemaal kunnen gaan verneuken. Realtime met knoppen bedoel ik dan.
Daarnaast wil ik heel snel sequences gaan maken, waarbij ik realtime (zoals analoge sequencer) de toonhoogtes kan gaan aanpassen (ook live). Het extra coole zou zijn als ie alle sequencerdata ook nog midi zou uitzenden, maar dat doet ie dus niet, klopt dat? Is er al een update van de software geweest?

Als ie dan nog een mooie sequential sound heeft, is het helemaal te gek natuurlijk.

Ik vraag net altijd iets teveel, ik weet het.

Je hebt overdrive op de input of op de output, weliswaar in 99 stappen maar niet hoorbaar btw.
Daarnaast input hack (extreme distortion) en ook Feedback grunge om het compleet te maken.

Maar ik heb gisteren even de demo's van de Sherman beluisterd en ik denk dat die veelzijdiger is als filter unit.
Zeker met die dedicated knoppen is realtime tweaken een stuk makkelijker.
Tevens heeft ie een Bandpass filter welke de Evolver niet heeft.
Ik denk dat de keuze best heel moelijk kan zijn, de Evolver heeft natuurlijk ook heel veel te bieden en misschien kan hij als filterunit wel veel meer dan de presets doen vermoeden.
Je kunt het beste even bij iemand langsgaan die er een heeft om zelf het een en ander te testen.

Sequencer data uitzenden doet ie niet voor zover ik weet, alle knob movements wel b.t.w..
Ik heb nog niets vernomen over een update, die gaat er wel komen denk ik omdat er toch wat puntjes verbeterd konden worden (gelezen op yahoo group).

Grt. Ronald.

Okay, ik weet dat ik een oude thread omhoogschop, maar ik heb even een vraagje over die sequencer van de evolver:

Kan de sequencer ook midi noot data ontvangen, zodat de toonhoogte van de sequence die dan speelt veranderd wordt? Als je er een D naartoe stuurt dat hij het in D speelt, en als je een F aanslaat dat de evolver verdergaat op F? (er van uitgaand dat je je sequencje in C gezet hebt)

-C-

Back