Native Instruments op omvallen?

Nap

Nieuwkomer
Ik las net dit bericht:

AI vertaling:
Native Instruments bevindt zich in een voorlopige insolventieprocedure, volgens documenten die zijn gepubliceerd door Create Digital Music . Volgens dat bericht is er een bewindvoerder aangesteld die verantwoordelijk zal zijn voor de herstructurering van het bedrijf en de eventuele verkoop van bestaande activa.

Het Duitse muziektechnologiebedrijf, bekend om baanbrekende producten zoals Maschine, Massive, Traktor en Kontakt, heeft de afgelopen tien jaar talloze veranderingen doorgemaakt. Tussen 2019 en 2020 beleefde het bedrijf een turbulente periode met ontslagen, een reorganisatie en kritiek van ex-medewerkers .

In 2020 traden Daniel Haver, medeoprichter en CEO van het bedrijf, en Mate Galic, Chief Innovation Officer en President, terug uit hun leidinggevende functies. Dit markeerde het begin van een periode van verschuivingen in leiderschap en structuur binnen het merk. Sinds 2021 heeft investeringsmaatschappij Francisco Partners een meerderheidsbelang in Native Instruments.

In die periode heeft het bedrijf ook twee belangrijke softwaremerken overgenomen: iZotope – bekend van producten als Ozone en RX – en Plugin Alliance. De merken werden aanvankelijk samengevoegd onder de overkoepelende merknaam Soundwide, voordat ze allemaal onder de merknaam Native Instruments werden gebracht.

Op het moment van schrijven is het onduidelijk wat dit alles zal betekenen voor de klanten, producten of medewerkers van Native Instruments. Het is ook onduidelijk welke gevolgen dit zal hebben voor de merken die eigendom zijn van Native Instruments – iZotope, Plugin Alliance en Brainworx.

Zowel iZotope als Native Instruments produceren productlijnen waar veel producers en muzikanten dagelijks op vertrouwen, zoals de Kontakt-samplebibliotheken, de RX-postproductietools, de DJ-bibliotheek van Traktor of het Maschine-ecosysteem. Gebruikers zullen begrijpelijkerwijs graag willen weten of deze producten ook in de toekomst ondersteund zullen worden.

Ondanks de turbulentie in de managementstructuur hebben Native Instruments en iZotope de afgelopen jaren een aantal uitstekende producten uitgebracht. We waren aangenaam verrast door zowel de nieuwste versie van NI's Traktor DJ-software als de onlangs uitgebrachte MX2-controller .

Onlangs heeft Native Instruments zijn geliefde softsynth Absynth, die zich uitstekend leent voor het creëren van sfeervolle soundscapes, nieuw leven ingeblazen. Andy Price van MusicRadar omschreef de nieuwe versie als "een spectaculaire, onverwachte comeback die rechtstreeks het hart van de moderne geluidsontwerper raakt."

We houden u op de hoogte zodra er meer bekend is over de toekomst van het bedrijf en zijn producten. Gezien de rijke geschiedenis van het bedrijf, de geliefde muziekinstrumenten en de vele hardwerkende medewerkers, hopen we op een positieve oplossing voor alle betrokkenen.

We hebben contact opgenomen met Native Instruments voor een reactie.

Ik gebruik de Komplete Kontrol, heb nog ergens een Maschine in de kast liggen en gebruik van Komplete vooral Kontakt veel dus ik hoop dat deze producten/productlijnen in elk geval overeind blijven, al is het bij een nieuwe eigenaar. Er zijn ook nog wel wat plugins van Plugin Alliance en Brainworx die ik regelmatig gebruik. Afwachten...

Ik kan me al jaren niet meer warm maken voor NI. Vroeger had ik veel plezier met traktor scratch en maschine. Heb maschine 3… maar dat is t. En de oudere versie beviel me meer. Dus het zou me niet verbazen…

AI vertaling:
Volgens faillissementsdocumenten bevindt het in Berlijn gevestigde Native Instruments GmbH (tevens moederbedrijf van iZotope, Plugin Alliance en Brainworx) zich in een voorlopige faillissementsprocedure. Dit is verwoestend nieuws voor een van de grootste merken in de muziekproductietechnologie.

Prof. dr. Torsten Martini staat vermeld als voorlopig bewindvoerder voor het bedrijf ( "vorläufiger Insolvenzverwalter" ), wat betekent dat hij verantwoordelijk zou zijn voor de herstructurering. (Ik kan zijn betrokkenheid bevestigen, naast wat er in het document staat.) Zonder al te veel te speculeren, betekent dit dat de verschillende activa van NI op de een of andere manier zullen worden verkocht – een proces dat nu niet meer in handen is van de directie en eigenaren van NI.

(Sinds 2021 heeft Francisco Partners een meerderheidsbelang in NI en blijft het de moedermaatschappij. Er valt waarschijnlijk nog veel meer te zeggen over hoe NI hier terecht is gekomen – zowel in het kader van trends in de sector als over het unieke verhaal van het bedrijf zelf – maar dat kan even wachten. De meest prangende vraag lijkt hoe een enorm moederbedrijf dit heeft kunnen laten gebeuren met een bedrijf dat het zelf bezit.)

De gevolgen hiervan kunnen enorm zijn. Gebruikers van Maschine, Komplete en Traktor hebben geïnvesteerd in geïntegreerde hardwareworkflows. Reaktor en Kontakt vormen voor veel ontwikkelaars eigen ecosystemen. Partnerovereenkomsten worden hierdoor beïnvloed. (Ik zag bijvoorbeeld dat Akai vorige week snel geluidscontent van Spitfire aan hun MPC-lijn heeft toegevoegd.) Zoveel gebruikers hebben tijd gestoken in het maken van content met Reaktor. En elk product binnen het portfolio is voor iemand dagelijks van belang. Het is dus belangrijk om te zien hoe dit zich ontwikkelt.

Werknemers moeten op korte termijn ondersteund worden, maar ik weet dat dit een moeilijke tijd zal zijn voor de activiteiten en het personeel van NI. Laten we hopen op betere tijden voor de medewerkers en tools van NI na deze overgang. Dit is, zoals vanzelfsprekend is, ook geen goed teken voor de rest van de sector.

Ik weet dat dit ook zorgen zal baren bij gebruikers van NI-producten, gezien de tijd die ze hebben geïnvesteerd in tools zoals Kontakt, Reaktor en verder. Ik zal mijn best doen om de gevolgen hiervan in de komende maanden toe te lichten, zodra deze duidelijk worden. We zullen moeten afwachten hoe de huidige "Soundwide"-structuur van het bedrijf (met iZotope en de andere merken) verder zal worden opgesplitst.

Ondanks alle hoogte- en dieptepunten hebben jullie ons fantastische tools gegeven, NI. En ik heb zoveel mooie herinneringen aan de medewerkers van NI, zowel van vroeger als nu. Dus ik hoop echt dat, wat er ook gebeurt met de bedrijfsstructuur van NI, de instrumenten en het talent een goede bestemming vinden.

Ik heb contact opgenomen met NI voor een reactie, maar heb nog geen antwoord ontvangen.

In het verleden splinternieuwe Maschine 3 gebruikt maar snel weer verkocht omdat ik liever een stand-alone Akai MPC-One wilde die ook los van de computer kon opereren. Zal een enorme tegenslag zijn voor NI fans als het merk ter ziele gaat. Best wel onverwacht.
Gebruik nu vooral nog oudere versies van Guitarrig en Reaktor (waarmee ik heerlijk kan programmeren). Zal ze moeten koesteren.

Well shit, ik heb superveel software en ook hardware van ze, in het ergste geval is dat straks onbruikbaar? Mijn arme Maschine!
Er zou toch wel interesse voor overname moeten zijn anders?

De userbase is zo groot dat ik me niet voor kan stellen dat er geen partij te vinden is die het over wil nemen.

Ik las ook al iets over een potentiele overnamekandidaat Native Instruments GmbH is preliminary insolvency; acquisition by Bridgepoint and Bain Capital Credit?

Al zou het wel raar zijn om iets failliet te laten gaan voordat je het overneemt, tenzij het natuurlijk een truc is om grotendeels op kosten van de belastingbetaler van de ballast af te komen en de krenten uit de pap voor een relatieve habbekrats op te kopen.

Is wel lullig voor ons hardware en of software bezitters.

Als nki verdwijnt zou ik geen traantje laten.
Ik prefereer open standaarden zoals logic exs, sfz etc.

Het valt allemaal wel heel toevallig samen met Ableton Sampler dat ineens roundrobin support kreeg.

De grap is wel toen ik plugin aliance plugins kocht dit helemaal niet bij NI zat.

Iig maar uitzoeken voor offline authorisatie.
En backups van drivers/firmware maken.

'''Offline Activation of Native Instruments Products
As of September 2017, the possibility of activating Native Instruments products offline has been discontinued.'''

Plugin Aliance lijkt wel te kunnen.

Izotope geen idee.

Ze hebben veel geld gestoken in overnames om te groeien. En veel geld in het stand alone deel van Maschine gestopt is mijn indruk. Uiteindelijk is groei gelimiteerd. Er zijn maar zoveel mensen die muziek maken en je producten kopen. Ook had ik het idee dat techniek op de 2e plek kwam op een gegeven moment. Marketing & groei waren belangrijker.

As of September 2017, the possibility of activating Native Instruments products offline has been discontinued.'''
Ja dat was ook al helemaal ruk. Ik heb nog een oud pakketje van Komplete wat ik opnieuw op een oude Mac wilde installeren nadat ik de hard disk had vervangen en een schone installatie van OSX had gemaakt, maar dat lukte ook allemaal niet meer omdat ze dat Service Center programmaatje de nek hebben omgedraaid en met een oude versie van Native Acces werkte het ook niet meer. Dat was mijn grote afhaakmoment van dit totaal oninteressant geworden bedrijf.

NI had goud in handen met Massive, wat samen met Sylenth dé synths waren voor dance muziek, ze zijn wat mij betreft daarna een beetje de weg kwijt geraakt, synths die je in kontakt moet laden bijvoorbeeld. Toch vind ik ze goeie producten hebben en plugin alliance heeft ook een boel moois. Izotope ben ik niet zo'n fan van maar is toch wel de standaard voor simpele mastering. Zou het jammer vinden als ze echt van het toneel verdwijnen.

Laatst gewijzigd:

Plugin Aliance lijkt wel te kunnen.

Izotope geen idee.
Met iZotope plugins kan dat gelukkig ook nog. Ik moet zeggen dat ik daarin goede hulp heb gehad van NI support nadat ik aangeef dat ik niets heb aan een NI serial van een iZotope product omdat ik Native Access op mijn systeem niet installeer (vereist namelijk nog steeds Rosetta op M-series Macs). Dus ze converteren het voor me naar een IZ-… type serial en dan kan ik het gewoon zonder product managers activeren en zelfs nog op iLok (hoewel dat alleen beschikbaar is voor hardware iLok).

Het nadeel voor de hardware eigenaren van NI producten is dat NI er nog al een handje van heeft om het teveel van software afhankelijk te laten werken. Zodra de software omvalt of niet meer onderhouden wordt of op je systeem kan draaien heb je een dure dongle die dan in de prullenbak kan.

Het is altijd t zelfde het software… ik leerde het al meer dan 10 jaar geleden op de harde manier. Updates kills en dan hebben we nog doodlopende sporen en hop je geld kwijt. Resale waarde kruimels. Gelukkig nooit kontakt gekocht omdat t zo belachelijk duur was. Zeker over nagedacht… Computer niet updaten qua os spaart geld want dan draaien de nieuwe snufjes er toch niet op. Moet je ze niet kopen. Welke vintage zou ik hebben moest ik mijn geld niet in ongebruikte software hebben gestopt die waardeloos is… hmm dat was vast n fraaie

Back