[review] DSI Evolver

Origineel geplaatst door C738
ah cool... maar je weet het niet zeker?? ;)

-C-
Misschien niet... Maar *ik* wel }:|

Heb de Evolver al een tijdje en wil er dit wel over kwijt:
– Hij klinkt erg snel op een bepaalde manier erg digitaal (luister maar naar de demos van Stefan Trippler), vooral bij gebruik van overdrive, feedback en andere oversturingen. Niet geheel mijn smaak. Dat kan een Moogerfooger beter –8)
– De stepsequencer is echt heel erg leuk en je kunt er unieke dingen mee doen (lees: moduleren).
– Het analoge gedeelte van de Evolver geniet mijn voorkeur, en hij klinkt zo vet omdat het hele audiopad stereo is, een supertruuk vind ik. Je kunt heel snel van die houterige Moogsequences a la Rubycon of Encore mee maken.
– Midi implementatie is VERY ok. Op het uitsturen van midinotes van de sequencer na.
– Het digitale gedeelte vind ik minder. de dig oscilatoren (waves van de VS) zijn leuk maar niet schokkend bruikbaar (in mijn geval)
– digitale FM en ringmodulatie vallen me ook tegen.
– De 2 pole en 4 pole filters klinken goed. Niet echt een uniek karakter maar wel mooi.
– Audio inputs: Zeker bruikbaar, maar wederom voor het verklooien van geluiden met de digitale vervormingsmogelijkheden van de Evolver zijn betere manieren te bedenken naar mijn mening.
– Userinterface lijkt klote, maar is erg goed bedacht eigenlijk. Omdat alle knopjes zo dicht bijelkaar zitten, grijp je snel raak 8o)

Eindconclusie: ERG leuke synth voor weinig geld, met een dik geluid. Analoge gedeelte heeft mijn voorkeur, maar dat is persoonlijk.
Ik gebruik hem zelf hoofdzakelijk voor sequence en arp geluiden, bassen, leads en FX.

Boele

Origineel geplaatst door SCD
Misschien niet... Maar *ik* wel }:|

ik lees in je post niet echt antwoord op wat ik écht heel erg graag wil weten:

Kan de sequencer ook midi noot data ontvangen, zodat de toonhoogte van de sequence die dan speelt veranderd wordt? Als je er een D naartoe stuurt dat hij het in D speelt, en als je een F aanslaat dat de evolver verdergaat op F? (er van uitgaand dat je je sequencje in C gezet hebt)

Wat ik bedoel is dat als je de evolver, die een sequence af staat te draaien, een midinoot stuurt, waarna de evolver dezelfde sequence transponeert naar die noot toe. Mijn polymorph kan dit wel. Op de TB-303 heet dit geloof ik pitch mode. Wat is hier het voordeel van? Ik laat de polymorph luisteren op een ander midikanaal dan zijn eigen (PM heeft midi kanaal 6,7,8,9) en luistert op 10. Op midikanaal 10 speel ik midinoten in. De polymorph volgt dan braafjes.
Hierdoor kan ik veel meer varieren met een enkel loopje.
Maar niemand die dit weet? ik heb de manual van de polymorph hier maar ik kan het niet vinden.

-C-

Sorry als ik onduidelijk was: het antwoord is ja. Je kunt sequences in toonhoogte veranderen door midi-note info die binnenkomt.
Heb zelfs even de manual erbij gepakt en met knip en plak weet ik je voor 100 procent te overtuigen. In de userbanks zitten dus zelfs een aantal speciaal voor dat doel gemaakte sequences (70-127):

Programs 1 – 69 are sequence programs; all you need to do is hit the START button.
Feel free to play around with parameters while the sequences play to get a feel of the
instrument. This group of programs is set to ignore MIDI notes coming in, i.e. they are
set at the optimum pitch and will not transpose. You can always change the
Key/OFF/Xpose parameter to enable MIDI notes if you wish (details in manual).

Programs 70 – 127 are sequences that do respond to MIDI notes. These will sound
different depending on what notes you hit on your keyboard. Many of these
sequences will be too low in pitch if you listen without a keyboard to transpose them
up. Experiment with different playing styles.

Tevreden? :D

Boele

Back