MonoPoly schoonmaken / klein onderhoud

Nolet

verkeerd in goede staat
Hi,

net een Korg Monopoly opgepikt in prima staat. Alles werkt in principe maar doordat ie 22 jaar op een zolder heeft gestaan zijn er wel wat pots die kraken en wat andere gekke dingetjes die denk ik puur met vuil of stof te maken hebben. Problemen vallen uitéén in driecategoriën:

1) kraakjes in wat potmeters: vooral filter Env amount en PWM en PW knoppen.
2) Volume oscilator 4 lijkt zwakker en valt random iets terug in volume.
3) de LFO's lijken stil te staan in de eerst halve millimeter van de travel van knop. Daarna doen ze het prima. Ik kan alleen dus geen hele langzame LFO zetten.

Is dit makkelijk te cleanen door mijzelf (=geen ervaring met dit soort dingen)?

Verder nog een vraagje: Klopt het dat de chip in de Monopoly soms moeite heeft met alle data en trager wordt? Ik merk dat soms de arpeggiator even wat langzamer loopt of dat andere zaken die te maken hebben met de LFO's soms even traag zijn. Na enkele seconden loopt het echter weer normaal.

ik zou hem bij een goed service atelier afgeven, ik neem aan dat je bij de aankoop de schoonmaak en revisie kosten in de prijs hebt meegenomen?

Zelf openschroeven en kijken hoeveel stof er in zit en eventueel voorzichtig verwijderen, lijkt me geen probleem.

Verder nog een vraagje: Klopt het dat de chip in de Monopoly soms moeite heeft met alle data en trager wordt? Ik merk dat soms de arpeggiator even wat langzamer loopt of dat andere zaken die te maken hebben met de LFO's soms even traag zijn. Na enkele seconden loopt het echter weer normaal.

De arpeggiator klok en de LFO's zijn analoog, dus het klopt niet dat de snelheid daarvan af zou hangen van een overbelaste CPU (de CPU heeft sowieso minimale functionaliteit in een M/P). Ik zou eerder denken aan een fluctuerende voedingsspanning of iets dergelijks.

ik zou hem bij een goed service atelier afgeven, ik neem aan dat je bij de aankoop de schoonmaak en revisie kosten in de prijs hebt meegenomen?

een beetje...maar in principe doet ie het prima. Ik kan er zo muziek mee maken. Alleen wat kleine dingetjes die ik op den duur wel zou willen verhelpen. Verder is ie puntgaaf eigenlijk.

De arpeggiator klok en de LFO's zijn analoog, dus het klopt niet dat de snelheid daarvan af zou hangen van een overbelaste CPU (de CPU heeft sowieso minimale functionaliteit in een M/P). Ik zou eerder denken aan een fluctuerende voedingsspanning of iets dergelijks.

aha, dat is wel vaag dan. Het is niet heel storend ofzo, want het duurt maar heel effetjes. Ik denk overigens dat het alleen met de LFO te maken heeft aangezien die ook als timer dient voor de arpeggiator. Kan ook een vuiltje zijn ergens...

Even een update om het goede nieuws te laten weten.

Net de Mono/Poly open geschroefd en zo goed en kwaad als het ging alle potmeters doorgespoten met geperste lucht en daarna een klein toefje Kontakt Chem 90 erin, even goed draaien aan de knoppen en alle kraakjes zijn weg! Het ding functioneert en klink weer als nieuw. En dat voor 2 tientjes en twee uurtjes prutswerk!

Ook de volume verschillen en het zwalken van LFO 2 zijn als sneeuw voor de zon weg. Nice.

Hi!

Mijn Mono/Poly draait alweer lekker na wat spuit -en veegwerk. Alleen blijven de toetsen een klikkend geluid maken. Ze triggeren prima, alleen maken ze dus een akoestisch klikkend geluid als je speelt. Er voelt niets mis met de veertjes ofzo. De toetsen blijven niet steken of plakken en werken verder 100% prima. Alleen maken ze dus een beetje herrie.
Iemand een idee wat dit is? Het liefst zou ik de toetsen net zo smooth maken als op mijn Voyager.

veel op spelen helpt soms, een voyager kopen kan natuurlijk ook.
korg klavieren waren in den beginnnen meestal niet state of the art , superdelux.
m'n ms20 speelt ook anders dan m'n voyager. maar hij doet het wel goed ( geen valsigheden qua toonhoogte en triggers en zo )
meer weet ik er ook eigenlijk niet van

Probeer anders eens het geluid van het geklik op te nemen (filmen) en hier te posten, dan hebben we er een beter beeld bij.

En is de "klik" als je hem indrukt of juist als je hem loslaat? Indien dat laatste dan is waarschijnlijk gewoon het vilt waar ze tegenaan vallen als de veer ze omhoog trekt wat versleten.

Maar wat Sunny zegt: verwacht niet dat een M/P net zo speelt als een Voyager met een veel beter keyboard.

Ik zal het geluid even opnemen. Het kan ook zomaar zijn dat dit gewoon zo is op een Monopoly. Het geluidje komt als ik de toets indruk. Maar ook als ik de toets zijwaarts heen en weer beweeg. Van links naar recht zeg maar. Daar zit wat speling in.

Verder een erg cool bak die MonoPoly. Die arpegiator samen met die losse 4 VCO's en de zogenaamde FX (crossmod en sync) maken echt de meest coole sequences. En met een beetje voorzichtig spelen krijg je ook lekkere polyphone pads en strings enzo.

je kunt em toch gewoon weer open maken, kijken of er speling op zit oid?

Het geluidje komt als ik de toets indruk. Maar ook als ik de toets zijwaarts heen en weer beweeg. Van links naar recht zeg maar. Daar zit wat speling in.

wauw , een monopoly met polyfone aftertouch :halleluja

je kunt em toch gewoon weer open maken, kijken of er speling op zit oid?

Beetje late reactie, maar toch: Ik weet niet precies hoe je het klavier open maakt...ben een beetje bang dat ik de boel sloop dan ofzo. Maar goed. Ik denk gewoon dat ik te hogen eisen stel aan het klavier in vergelijking met de Moog Voyager Old Skool. Dat is gewoon een 10 x beter klavier. En pas 3 jaar oud....

Back