Vraag over handleidingen

Ohmarinus

Ingeburgerd
Hi, ik heb een halve keuze gemaakt om er een synth bij te kopen.

En om te beginnen (ik als beginner) is dit om mijn EMX1 aan- te vullen omdat ik de polyfonie daarop toch wel erg mis.

Nu heb ik de keus tussen:
- Microkorg zonder adapter en waarschijnlijk ook zonder handleiding voor 225e
- Alesis Micron zonder handleiding voor 125e

Beide prijzen zijn niet slecht, maar ik wou even weten hoe belangrijk de handleidingen zijn bij dit soort apparaten?
Ik weet van mezelf dat ik het erg fijn vind om zoiets op papier te hebben en niet digitaal te hoeven lezen. Maar zijn de handleidingen erg dik of heb je bijv. zo'n microkorg vrij snel door?

Ligt natuurlijk ook aan de gebruiken en hoe makkelijk je dingen leert lijkt me..

Dan nog dat tweede, die voeding van de microkorg, hij heeft er geen adapter bij, dus ik kan hem niet werkend zien met adapter. Nou wil ik hem wel werkend zien, dus hij stopt er voor mij maar wat batterijen in als ik kom kijken. Wat voor, en waar kan ik zo'n 9v adapter kopen? Hebben ze allemaal dezelfde dikte stekker die 9v adapters?

125 voor de micron is natuurlijk een schrijntje.

Ik neem aan dat beide apparaten allebei gewoon goed samenwerken met de emx?
Heb al veel gezocht op google en hier over de twee apparaten, ben toch nog even benieuwd naar wat de mensen hier op Synthforum te zeggen hebben als je deze twee vergelijkt.

De sound die ik graag wil maken gaat richting het 'green album' van Orbital (Untitled II), verder dingen zoals Steve 'Silk' Hurley, Larry Heard, etc.

Ervaring kost tijd :stupid

De voeding van een Microkorg is gewoon 9V DC met negatieve kern (minimaal 600 mA). De plug zal wel dezelfde zijn als die voor de meeste 9V muziekapparaten. Dus als je nog een adapter hebt liggen die voldoet aan de eisen en erin past, is het goed. Anders kan je gewoon ergens een universele adapter kopen. Daar zijn dan normaal gezien wel een 5-tal plugjes bij van verschillende formaten.

Beide apparaten werken inderdaad gewoon samen met de EMX. De Micron lijkt mij wat avontuurlijker en leuker klinken, maar ik heb nog geen van beide aangeraakt, dus veel ben je hier niet mee. Waar je wel rekening mee moet houden is dat de toetsen van de Microkorg kleiner zijn dan standaard pianotoetsen. Voor mij zou dit een struikelblok zijn, maar misschien heb je het zelf liever compacter of gebruik je een extern keyboard.

Adapter, tientje bij de plaatselijke electronicaboer, je kan zelfs nog even je apparaat meenemen en laten zien, zijn vaak erg behulpzame mannetjes.

Larry Heard, andere synths kopen, of erg veel expirimenteren met die je gaat kopen.

Handleidingen staan inderdaad in 99% van de gevallen online, anders hier vragen om een kopietje.

Lijkt me dat ze wel gewoon met de EMX kunnen, geen ervaring mee. Sound etc. van de synths weet ik ook niks van.

Succes enzo.

De voeding van een Microkorg is gewoon 9V DC met negatieve kern (minimaal 600 mA). De plug zal wel dezelfde zijn als die voor de meeste 9V muziekapparaten. Dus als je nog een adapter hebt liggen die voldoet aan de eisen en erin past, is het goed. Anders kan je gewoon ergens een universele adapter kopen. Daar zijn dan normaal gezien wel een 5-tal plugjes bij van verschillende formaten.

Beide apparaten werken inderdaad gewoon samen met de EMX. De Micron lijkt mij wat avontuurlijker en leuker klinken, maar ik heb nog geen van beide aangeraakt, dus veel ben je hier niet mee. Waar je wel rekening mee moet houden is dat de toetsen van de Microkorg kleiner zijn dan standaard pianotoetsen. Voor mij zou dit een struikelblok zijn, maar misschien heb je het zelf liever compacter of gebruik je een extern keyboard.

Goeie, ik heb gekeken naar korg adapters, maar die zijn van korg zelf voor de Microkorg XL alleen al 43 euro, dus het wordt dan gewoon een simpel ding van 'geen merk'.

Verder had ik de handleidingen zelf ook gevonden, thanks, maar ik bedoelde dus dat ik ze liever fysiek heb.

Heb nu ook nog een microkorg gevonden met manual en adapter, maar weer zonder microfoon.... Hoe is het toch mogelijk :frons:

Verder had ik de handleidingen zelf ook gevonden, thanks, maar ik bedoelde dus dat ik ze liever fysiek heb.

Maar da's toch niet zo moeilijk?
Zet de digitale manual (meestal pdf) op een USB stickje, ga naar de eerste de beste copyshop, print het ding tweezijdig uit en laat hem voor een paar € extra mooi inbinden. Dat heb ik wel bij 6 manuals ofzo gedaan voor apparaten die ik 2de hands had gekocht en er geen manual of alleen pdf bij hadden. Dat printen+inbinden zal geen tientje kosten denk ik.

...en dan zijn ze vaak niet minder slecht dan de originelen, die soms ook niet veel beter zijn dan goedkoop ingelijmd drukwerk. Plastic voor en achter en een ringbandje en ze zijn soms zelfs beter/bruikbaarder dan het origineel.

Ik print ze meestal zelf (heb een printer die automatisch dubbelzijdig kan) en doe er dan een ringband in. Dat is net even wat makkelijker dan ingelijmd. Echt dikke pillen met relatief grote letters verklein ik nog wel eens, zodat er twee pagina's naast elkaar geprint worden (dus slechts 1 A4'tje per 4 pagina's PDF).

...en dan zijn ze vaak niet minder slecht dan de originelen, die soms ook niet veel beter zijn dan goedkoop ingelijmd drukwerk. Plastic voor en achter en een ringbandje en ze zijn soms zelfs beter/bruikbaarder dan het origineel.

Ik print ze meestal zelf (heb een printer die automatisch dubbelzijdig kan) en doe er dan een ringband in. Dat is net even wat makkelijker dan ingelijmd. Echt dikke pillen met relatief grote letters verklein ik nog wel eens, zodat er twee pagina's naast elkaar geprint worden (dus slechts 1 A4'tje per 4 pagina's PDF).

Ik schaam me nu wel een beetje, ben grafisch ontwerper, maar sinds drie weken gestopt met werken om aan de studie te gaan weer... Heb even zo genoeg gehad van dat werk dat ik niet eens meer heb nagedacht over uitpringen :D

Ja, dat ga ik wel doen als de handleiding er niet bij zit.
De verkoper van de MicroKORG zonder adapter zegt nu dat hij er eventueel wel een adapter bij heeft...

Nog 1 verrassing en ik vertrouw hem niet meer haha :)

Ja, dat exact bedoelde ik ook met inbinden. Dus transparant schutblad voor, zwart achter, zo'n ring'ding' erin en je kunt heerlijk bladeren zonder om te moeten vouwen etc.

Ik heb zelfs dezelfde kleur :D

Attachments

• manuals.JPG
    manuals.JPG
    145,1 KB · Bekeken: 91
Ik heb zelfs dezelfde kleur :D

Haha :okdan:

Dit zijn wel erg goede replies, bedankt mensen, ik ga voor de Korg en dan zie ik wel of de manual erbij zit of niet.
Hoop dat die jongen de juiste adapter erbij kan leveren zoals hij me vertelde.

Mocht hij onderdelen niet kunnen vinden, dan vraag ik daar gewoon een lager bedrag voor.

De optie voor batterijgebruik van de Korg vind ik echt wel heel erg meerwaarde hebben.
Alsmede de kleine toetsjes, ik heb kleine handen en weinig ruimte op mijn bureau en ik hou nou eenmaal van compact.

Mocht iemand anders overigens nog een Alesis Micron willen kopen, voor 125 euro wil die man hem wel verkopen in Haarlem op Marktplaats! Dus dat is wel een goede prijs.

Laatst gewijzigd:
Klinkt als een plan!

Die Monofonie is driving me nuts!
Kan niet wachten :)

Zit eigenlijk te denken om mijn APC20 en MPK25 ook de deur uit te doen. Vind dat Ableton maar niks, heb veel liever iets fysieks.... Reason voelt voor mij een stuk echter sowieso al

Laatst gewijzigd:
Ohhhhh, ik kom thuis, blijken er toch dingen te zijn die niet naar behoren werken :S

Bah..

Die knopjes zijn niet allemaal meer in orde.

Beide prijzen zijn niet slecht, maar ik wou even weten hoe belangrijk de handleidingen zijn bij dit soort apparaten?
Belangrijk, omdat elke knop meerdere functies kan hebben en omdat de MicroKorg geen fatsoenlijk display heeft - die 7-segment dingen worden misbruikt voor rare tekentjes die letters voor moeten stellen.

Maarrr - een hele hoop handleidingen zijn eigenlijk helemaal niet zo goed. Ze proberen je tegelijk te leren wat synthese is terwijl ze uitleggen hoe je wat waar doet op een synthesizer - en dan per onderdeel zodat je geen compleet beeld krijgt.

Ik neem aan dat beide apparaten allebei gewoon goed samenwerken met de emx?
Er is geen "goed" samenwerken in die zin. Het is MIDI, da's alles wat je krijgt. Jouw specifieke combinatie is net zo geldig (of niet) als een MC-505 en een SH201, het boeit niet wat de combinatie is.

De sound die ik graag wil maken gaat richting het 'green album' van Orbital (Untitled II), verder dingen zoals Steve 'Silk' Hurley, Larry Heard, etc.

En nog geen sampler gekocht?

Ervaring kost tijd :stupid
Van nul starten kost tijd :)

Belangrijk, omdat elke knop meerdere functies kan hebben en omdat de MicroKorg geen fatsoenlijk display heeft - die 7-segment dingen worden misbruikt voor rare tekentjes die letters voor moeten stellen.

Maarrr - een hele hoop handleidingen zijn eigenlijk helemaal niet zo goed. Ze proberen je tegelijk te leren wat synthese is terwijl ze uitleggen hoe je wat waar doet op een synthesizer - en dan per onderdeel zodat je geen compleet beeld krijgt.

Er is geen "goed" samenwerken in die zin. Het is MIDI, da's alles wat je krijgt. Jouw specifieke combinatie is net zo geldig (of niet) als een MC-505 en een SH201, het boeit niet wat de combinatie is.

En nog geen sampler gekocht?

Van nul starten kost tijd :)

Waar! :)

Heb de microkorg nu, om eerlijk te zijn... denk ik dat ik genaaid ben. Ga hem verkopen voor minder... Hoop dat ik er nog 175 voor kan krijgen.

Ga toch maar de Alesis Micron kopen, toen ik op de microkorg ging spelen bleek dat je maar vier toetsen tegelijk kan spelen.. Aha, dat bedoelen ze dus met 4 voices ;)
En ik wil ook een beetje beter leren spelen, dat gaat dus niet met twee handen als je maar vier toetsen kan spelen. Als je dan de vijfde aanslaat, gaat de eerste toets weer uit.
Een laag akkoord aanhouden en dan een hoog akkoord erbij dat gaat dus al niet.

Die Alesis schijnt dat wel te kunnen, weer wat geleerd. Bovendien heb ik even met de vocoder gespeeld maar ik vind er eigenlijk geen reet aan, het leek me leuk, maar het is maar een gimmick. Zou je zoiets willen gebruiken dan moet je er ook wel echt een toepassing voor hebben.

Andere mensen die de Alesis Micron hebben? De synthese en patches maken via USB spreekt me eigenlijk ook wel heel erg aan.. Nu ik weet wat er allemaal mee kan.

Gek gemaakt voor alle apparaten die er bestaan.. En ja, de MPK25 en APC20 gaan ook weer de deur uit want ik wil echte spullen. Spullen die je kan meenemen, waarmee je niet aan een computer bent gebonden. :koffie:

Om verdere teleurstellingen tegen te gaan lijkt het mij toch best dat je eerst da basis van synthese en muziekapparatuur onder de knie probeert te krijgen, door je in te lezen en via tutorial video's. Eventueel met een programma als Reason en een usb-keyboard (of ook met de microkorg, die heb je nu toch). Dan weet je beter wat je eigenlijk zoekt in een synthesizer en waarom. Daarna hoef je maar snel eens naar de specificaties te kijken om te zien of een bepaalde synth wat is voor jou.

Om verdere teleurstellingen tegen te gaan lijkt het mij toch best dat je eerst da basis van synthese en muziekapparatuur onder de knie probeert te krijgen, door je in te lezen en via tutorial video's. Eventueel met een programma als Reason en een usb-keyboard (of ook met de microkorg, die heb je nu toch). Dan weet je beter wat je eigenlijk zoekt in een synthesizer en waarom. Daarna hoef je maar snel eens naar de specificaties te kijken om te zien of een bepaalde synth wat is voor jou.

Het is inderdaad zo, moet er wel aan toevoegen dat ik vroeger veel met synthesizers heb gespeeld en dat het eigenlijk weer langzaam boven komt drijven in die grijze massa ;)

Dat van die voices had ik moeten weten..

Heb met spelen op de microkorg bij vrienden eigenlijk nooit zo gemerkt dat die toetsjes zo klein waren, ik begrijp nu wel na zelf spelen, dat het als je 'lang' speelt met kleine toetsjes, het toch niet je-van-het is...

Zo en dan nu eens opzoeken wat multitimbral is ;) ohnee, die wist ik al!

Heb de microkorg nu, om eerlijk te zijn... denk ik dat ik genaaid ben. Ga hem verkopen voor minder... Hoop dat ik er nog 175 voor kan krijgen.

Ik hoop alleen maar dat je dan zelf zo eerlijk zal zijn om er bij te vermelden dat de Korg niet helemaal in orde is...

Back