Hulp gevraagd: defecte Hammond XB-2

Olaffel

Toetsenist
Hallo,

Ik heb vandaag een defecte Hammond XB-2 opgehaald met het idee deze te repararen.

Het apparaat geeft bij aanzetten een zwart scherm (alle dot's in het lcd zijn zwart) Bij het loshalen van de EPROMs gebeurd dit niet. Ik vermoed zelf dat er een fout in de ROM data zit (de EPROMs schijnen na verloop van tijd een 0 in een 1 of anderson te kunnen veranderen). De verkoper meldde dat de cpu stuk zou zijn. Nu weet ik niet wat hier zo 123 aan stuk kan gaan, maar testen kan ik ook niet.

Versterker erin lijkt te werken, deze geeft een kleine ruis zoals iedere versterker.

Hard reset werkt niet, scherm blijft zwart.

Iemand enig idee welk spoor ik het zou kunnen zoeken? Of is er iemand in omgeving Twente met een XB-2 waarvan ik de rom kan komen testen?

Alvast bedankt!

Olav

zeer waarschijnlijk is een van de custom chips kapot.
dat is iigv wel zo bij de kapotte hammond die ik nog heb staan zo.
is bijna niet te repareren.
:mega:

Als dit custom IC defect is start een XB2 meestal wel nog gewoon op.
Dat is tenminste het geval bij een XB2 die ik nog heb liggen.
Deze zijn idd niet meer te krijgen...

Ik zal eens kijken of ik een EPROM file van de XB2 kan maken.

Als dit custom IC defect is start een XB2 meestal wel nog gewoon op.
Dat is tenminste het geval bij een XB2 die ik nog heb liggen.
Deze zijn idd niet meer te krijgen...

Ik zal eens kijken of ik een EPROM file van de XB2 kan maken.

De custom IC, welke is dat precies? Ik las er al wat over maar er werd niet genoemd om welke IC het dan gaat. Bij jouw defecte XB, geeft deze bij het opstarten enig beeld op het LCD?

Alvast bedankt!

Olav

Ik kan de V2 roms bij iemand uitproberen, hopelijk zit het probleem hem in de roms. Diezelfde persoon heeft nog meer onderdelen, wie weet kan ik hem weer werkend krijgen!

Ik houdt jullie op de hoogte.

Olav

Is er niet ook een (zelf-)test mode in de software van de hammond voorzien?

De custom IC, welke is dat precies? Ik las er al wat over maar er werd niet genoemd om welke IC het dan gaat. Bij jouw defecte XB, geeft deze bij het opstarten enig beeld op het LCD?

Alvast bedankt!

Olav

Het type weet ik niet uit m'n hoofd, maar het grootste SMD IC is het :)
Die wat ik heb staan werkt volledig, alleen geluid vervormt. Ook dit logt aan het custom IC.

Is er niet ook een (zelf-)test mode in de software van de hammond voorzien?

Als het goed is is er een hard reset functie, alleen dan moet de software het doen, ik krijg dit scherm niet te zien :(

het grootste SMD IC is het :)

Dit is als het goed is de Muse chip (ic 45), wat deze precies doet weet ik niet. Omdat deze op de DAC staat aangesloten zou dit wellicht de chip kunnen zijn die de tonen genereert..

Vanavond weet ik meer!

Grt Olav

Vandaag de versie 2 roms uitgetest, het mocht niet baten. Deze XB-2 is officieel overleden. Ik heb de onderdelen in de verkoop, deze zijn namelijk (op het fineer na) wel in goede optische staat. Advertentie is hier te vinden:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1415401 Allen bedankt voor de hulp!

gr Olav

Back