[Audio Interface] Van Emu 1212m naar NI Audio 6

Dacide

Ouwe rot
Beste allen,

momenteel gebruik ik een emu 1212m interface bij het produceren.

Nu heb ik afgelopen weekend een Native Instruments Kontrol X1 gekocht om Traktor aan te sturen.
Helaas heeft mijn 1212m slechte 1 stereo output en kan deze dan ook niet gebruiken om 2 kanalen naar mijn mengpaneel te routen.

Nu viel mijn oog op de NI Audio 6 interface. Deze is eigenlijk gebouwd om te gebruiken i.c.m. Traktor.
Maar is deze bij overall produceer gebruik ook prima te gebruiken? Of loop ik dan tegen beperkingen aan?

Zelf kan ik zo snel geen nadelen vinden. Is er iemand met ervaring met beide interfaces?

als ik de Audio 6 aanschaf zal ik mijn Emu 1212m op marktplaats zetten en ben dan volledig overgeleverd aan de functies van de Audio 6.

nou nou nou, volledig overgeleverd :D ? Je laat je toch niet de baas door je tools, als iets niet werkt gat het er genadeloos uit, bij mij ging de emu 1212m er ook snel uit toen ik voor hetzelfde geld een rme kaart met meer adat poorten kon krijgen.

Iedere interface werkt met tractor, zelfs onboard geluidskaarten van laptops.
Ik heb tractor gebruikt met tc electronic kompakt 6 , die kan de koptlefoonoutput los toewijzen voor bijvoorbeeld cue.

Die audio 6 van ni zal vast en zeker probleemloos werken met iedere muziekproduceer software, zeker als er asio drivers bijzitten en dat zal wel.

Nou, dat de Audio 6 probleemloos werkt met traktor, daar ben ik van overtuigd.

Ik vroeg me meer af hoe deze interface werkt i.c.m. productie... Dus bv de latency die ik hiermee kan behalen (in vergelijk met mijn pci EMU).

De EMU had een vrij ingewikkelde applicatie om de audio routings etc in te stellen. Hoe is dit bij de NI Audio 6 geregeld?

De Audio 6 ondersteund idd gewoon ASIO.

die patchmix van emu vond ik ook een draak, mede de reden waarom ie wegging (en de slecht bouwkwaliteit, heb ook geholpen met iemand zijn 1616 en het ethernet break out box poortje brak gewoon af, één week oud!)

Ik ga ervan uit dat het bij de audio 6 een stuk minder omslachtiger is.

edit: zat ff bij de verkeerde bundle te kijken :D met komplete erbij kost ie 50 euro duurder. Misschien ook een idee als je toch gaat produceren ?

Laatst gewijzigd:
Nou ik heb de keuze nog niet definitief gemaakt.

Wensen:
externe (usb) interface
minimaal 2 outputs
minimaal 2 outputs

Verder geen heel belangrijke specifieke wensen.

Ik kwam op de Audio 6 uit omdat die dedicated ontworpen is voor traktor. Als ik hem overigens zou kopen zou ik eerst kijken voor een 2e hands versie. En ja, ik moet ook wel bekennen dat ik de Looks van de audio 6 wel heel mooi vind.. (maar zou volledig ondergeschikt moeten zijn aan functies).
De Audiio 6 kost overigens 235 euro (die versie van 277 euro beschikt over een cd met Komplete erop (dacht ik)

Maar, in feite zouden er ook tig andere interfaces mogelijk zijn ja.

Focusrite Scarlett 8i6 USB audio interface (8 in 6 uit)
E-MU 0404 USB audio interface (4 in 4 uit)
TASCAM US-600 USB audio interface (6 in 4 uit)
Focusrite Saffire 6 USB audio interface (2 in 4 uit)
TASCAM US-200 USB audio interface (2 in 4 uit)

en de vestax tank ? http://www.bax-shop.nl/usb-geluidsk...audio-interface-4-in/uit/product-details.html

De tascams zou ik achterwege laten, ik heb de us 122 en us 144 gehad en de da converters vond ik ronduit niet goed. Ik ging daarna naar een tc electronics konnekt 6 en dat scheelde echt veel in positieve zin. Weer een emu zit je misschien weer vast aan de patchmix, focusrite heeft wel een goeie naam en goeie converters van wat ik heb gehoord van andere mensen dus misschien die als alternatief halen.

Nadeel van de dj versie van audio 6 is dat je met tulpplugjes moet werken. Voor dj spul niet erg maar voor een beetje fatsoenlijke produceer aansluitingen (denk aan gebalanceerde in en outputs) minder handig. Het werkt wel natuurlijk, maar als je toch in deze prijsklasse zit kan je het maar beter gelijk goed doen toch :D ? Dan neig ik zelf eerder naar zo'n focusrite. Of naar die komplete versie die wel gebalnceerde ins en outs heeft. Ook mocht je een keertje een microfoon willen aansluiten om een stem/zang op te nemen met een 48v condensator microfoon.

Nou ik heb de keuze nog niet definitief gemaakt.

Wensen:
externe (usb) interface
minimaal 2 outputs
minimaal 2 outputs

Maar eh.... ik denk dat je nu stereo en mono door elkaar haalt, want een 1212M heeft 2 inputs en 2 outputs. Geluidskaarten en mixers worden doorgaans gespecificeerd in aantal mono ins en outs. Ik denk dus dat je 4-in en 4-uit zoekt.

E-MU 0404 USB audio interface (4 in 4 uit)

Maar ook maar 2x analoog, net als de 1212M. De andere twee kanalen zijn de s/pdif.
Daarom heet de 1212M ook zo, want die heeft 12 in- en outputs (2 analoog, 2 s/pdif coax en 8 via ADAT).

Verkijk je niet op die cijfertjes. Check even de echte specs...

Laatst gewijzigd:
scherp etaoin.

Dan zit je met die Focusrite Scarlett 8i6 USB audio interface of de traktor audio 6 wel goed. Qua mogelijkheden zou ik toch voor de focusrite gaan.

Gebruik je een losse mixer voor je traktor of wil je cue headphones via de geluidskaart ?

Die Focusrite Scarlett 8i6 zit in dezelfde prijsklasse als de Audio 6 van NI... Zitten hier merkbare kwaliteitsverschillen tussen? Die focusrite komt professioneler en uitgebreider op mij over.

pedit] Trouwens, ik ga deze week mijn hele pc herinstalleren. Ik zet er dan windows 7 64 bit op (ipv mijn Win XP 32 bit)... Het is dus van belang dat er een goede ondersteuning voor 64 bit betreffende de drivers.

Laatst gewijzigd:
ik heb het ook gelezen, maar de oplossing was er wel. Ze zijn er sowieso mee bezig, of het is al opgelost met de nieuwste drivers.

Sowieso niet de driver cd gebruiken die bij de focusrite wordt meegeleverd en zorg dat er geen midi apparatuur aan de focusrite hangt als je hem aan je pc hangt en opstart.
Door midi signalen naar de focusrite kan hij een bsod veroorzaken zolang hij nog niet 100% verbinding heeft met je daw.

Maargoed, dit kan inmiddels allemaal al verholpen zijn, die posts zijn van een paar maanden geleden alweer.

Back