Verschil tussen string en pad?

jagermeister

Ingeburgerd
Misschien een domme vraag, maar ik heb een aantal strings en pads binnen Reason zitten beluisteren en ik kan niet veel verschil ontdekken. Waarvoor wordt een pad of een string nou eigenlijk gebruikt? Hebben ze allebei een verschillend doel?

String moet je volgens mij meer zien als een klank die (in de verte) lijkt op bv een viool of cello. En een pad is meer een 'tapijt' of laag voor onder je track. Misschien ook iets minder definieerbaar dan een string...

Echt enorm veel verschil zit er niet in (vind ik dan).

Een pad is in tegenstelling tot een string meestal veel extremer in zijn modulaties:geslaagd::confused::D

Onder strings versta ik relatief eenvoudig geprogameerde geluiden die idd op een viool of een ander strijkinstrument moeten of kunnen lijken.
Als ik bijv een zaagtand pak met een lange attack tijd en een lange release tijd en ik flikker daar een chorus overheen met wat reverb of delay dan heb je ongeveer het idee van een string.
Een pad kan net so simpel zijn als een string qua programmeren maar is meestal complexer dmv het gebruik van allerlei modulaties. Pads klinken meestal als complete landschappen omdat ze meestal in sound continu veranderen. Voor string gebruikt men over het algemeen ook vaak een zaagtand of een met pwm gemoduleerde pulse. Een pad is meestal meer exotisch qua golfvormen.:D Ben een beetje stoned dus sorry als het warrig overkomt:peukie:

Ik vond er inderdaad ook niet veel verschil inzitten. Het enige verschil dat ik kon ontdekken is eigenlijlk wat je al zegt: String klinkt meer als een klassiek instrument en een pad klinkt eigenlijk meer electronisch/synth-achtig. Maar ze worden dus in feite op dezelfde manier gebruikt?

Origineel geplaatst door synthiaks
Onder strings versta ik relatief eenvoudig geprogameerde geluiden die idd op een viool of een ander strijkinstrument moeten of kunnen lijken.
Als ik bijv een zaagtand pak met een lange attack tijd en een lange release tijd en ik flikker daar een chorus overheen met wat reverb of delay dan heb je ongeveer het idee van een string.
Een pad kan net so simpel zijn als een string qua programmeren maar is meestal complexer dmv het gebruik van allerlei modulaties. Pads klinken meestal als complete landschappen omdat ze meestal in sound continu veranderen. Voor string gebruikt men over het algemeen ook vaak een zaagtand of een met pwm gemoduleerde pulse. Een pad is meestal meer exotisch qua golfvormen.:D Ben een beetje stond dus sorry als het warrig overkomt:peukie:
Hahaha...nee hoor komt helemaal niet warrig over. Heel duidelijk juist :)

Origineel geplaatst door jagermeister
Ik vond er inderdaad ook niet veel verschil inzitten. Het enige verschil dat ik kon ontdekken is eigenlijlk wat je al zegt: String klinkt meer als een klassiek instrument en een pad klinkt eigenlijk meer electronisch/synth-achtig. Maar ze worden dus in feite op dezelfde manier gebruikt?

Jah, beide hebben meestal een lange attack en release tijd en worden meestal als achtergrondgeluid gebruikt.

Origineel geplaatst door mono-poly
een string is zo een stukje kartoen aan.....
ehm laat ook maar :D
Kartoen :confused: Is dat een kruising tussen karton en katoen? :) 8o)

Ken je dat niet? Dat is speciale stof voor strings. Kun je van de draagster af scheuren ;)

Kijk een pad is een slijmerig amfibisch beest dat in poelen, vijvers en modderige sloten rondspringt...soms he, heeel soms als je het risico neemt om zo'n pad te zoenen dan raak je gedrogeerd....en heel af en toe dan blijkt die pad een betoverd prinsesje te zijn van een jaar of 17, met grote ogen, mooie tietjes en een retestrak kontje...om dat kontje mooi uit te laten komen draagt zo'n prinsesje dus een string...

zoiets?

Nee een 'pad' geluid is inderdaad een 'tapijt' achtig geluid (lange attack, lange release) dat je inzet als 'achtergrond', meestal in accoorden 'onder' de bass en de lead...een pad kan klinken als een koor (choirpad) een 'synth' (synthpad) een vioolorkest (stringpad) of als speciale effecten (fxpad), blazers (hornpad) of weet ik het wel niet wat (doiknowitwellnotmuchpad)...het word 'pad' komt dan ook van het woord 'padding' in het engels (mag je opzoeken in een woordenboek) en zegt dus iets over de 'vorm' van het geluid en de functie. Stringgeluiden zijn gebaseerd op strijkinstrumenten. De snaar (string) wordt in de regel gestreken door een strijker en levert een geluid op dat een middellange attack heeft en een lange release.. veel strijkers bij elkaar (of een synthpatch die dat nadoet) kunnen dus een 'pad' opleveren maar ook een sologeluid kan worden bereikt door een enkel strijkinstrument (klinkt dan meer als een individuele viool of ander strijkerinstrument) als je de string programmeert alsof er getokkeld (met de vingers) wordt ipv gestreken krijg je een pizzicato string (pizzicare is italiaans voor...je raad het al....). De attack is dan juist heel snel...dit soort pizzicatostrings waren een tijdjes terug erg populair.

Origineel geplaatst door bazziman
Kijk een pad is een slijmerig amfibisch beest dat in poelen, vijvers en modderige sloten rondspringt...soms he, heeel soms als je het risico neemt om zo'n pad te zoenen dan raak je gedrogeerd....en heel af en toe dan blijkt die pad een betoverd prinsesje te zijn van een jaar of 17, met grote ogen, mooie tietjes en een retestrak kontje...om dat kontje mooi uit te laten komen draagt zo'n prinsesje dus een string...

zoiets?

Nee een 'pad' geluid is inderdaad een 'tapijt' achtig geluid (lange attack, lange release) dat je inzet als 'achtergrond', meestal in accoorden 'onder' de bass en de lead...een pad kan klinken als een koor (choirpad) een 'synth' (synthpad) een vioolorkest (stringpad) of als speciale effecten (fxpad), blazers (hornpad) of weet ik het wel niet wat (doiknowitwellnotmuchpad)...het word 'pad' komt dan ook van het woord 'padding' in het engels (mag je opzoeken in een woordenboek) en zegt dus iets over de 'vorm' van het geluid en de functie. Stringgeluiden zijn gebaseerd op strijkinstrumenten. De snaar (string) wordt in de regel gestreken door een strijker en levert een geluid op dat een middellange attack heeft en een lange release.. veel strijkers bij elkaar (of een synthpatch die dat nadoet) kunnen dus een 'pad' opleveren maar ook een sologeluid kan worden bereikt door een enkel strijkinstrument (klinkt dan meer als een individuele viool of ander strijkerinstrument) als je de string programmeert alsof er getokkeld (met de vingers) wordt ipv gestreken krijg je een pizzicato string (pizzicare is italiaans voor...je raad het al....). De attack is dan juist heel snel...dit soort pizzicatostrings waren een tijdjes terug erg populair.
Lol :D
Bedankt voor je toelichting!

een "String" wordt toch ook wat meer op de achtergrond gebruikt? In combinatie met een "Pad"?:confused:

Origineel geplaatst door falafelbiels
Om even op die Kartoen terug te komen, wat de fokk is dan toch een draagster???:confused:

Een vrouwmens die een string draagt.
Is het een vrouw van > 100kg dan spreekt men weer van een pad ;)

R.

Origineel geplaatst door funxiun
Een vrouwmens die een string draagt.
Is het een vrouw van > 100kg dan spreekt men weer van een pad ;)

R.
:D :D :D

Hey ik val toevallig op vrouwen >100 KG!!!

EFFE DIMMEN!!!

...dat valt lekker zacht...

;)

Back