Ik ben met de bouw van een homestudio bezig en heb al wat opzoekingswerk gedaan hieromtrent. Ik kreeg het volgende te horen van een vriend:
Frequentie-selectieve absorptie kan je een handje helpen door de dikte van je dempend materiaal aan te passen. Stel je de cyclus van een sinusgolf voor. Deel de lengte door 4, dan heb je de plaats waar een sinus op 1/4 (90 graden) van zijn cyclus is. Daar is hij ook het sterkst/luidst want hij zit op zijn max amplitude.
Dus als je een bepaalde frequentie wil dempen, kan je de golflengte ervan berekenen (of opzoeken voor luieriken zoals ik), die delen door 4 en de dikte van je isolatie hieraan aanpassen. Ik vind dit een logische redenering.
Het feit dat de golf nog eens moet terugkeren eens hij de harde wand achterin de basstrap raakt, zwakt hem dan nogmaals evenveel af, dus ik vermoed dat je de dikte van de isolatie nog eens mag halveren. Kan iemand dit bevestigen? Dit zou een goeie zaak zijn, want je hebt toch redelijk wat diepte nodig om subs te dempen.
Zie hier voor de golflengtes:
http://www.phy.mtu.edu/~suits/notefreqs.html
32.70 Hz (C1, subbass dus) blijkt 10,5 meter golflengte te hebben. Gedeeld door 4 dan zit je aan 2,5 meter diepte! Dit kan je dan wel nog 's delen door 2 dankzij het feit dat de golf een tweede keer doorheen de basstrap moet om terug te keren. Dus om 30 Hz deftig te dempen moet je toch rekenen op 1,25 meter dik (iets meer nog want het voorbeeld ging uit van 32.70 Hz)... Zot hé.
Ik ga binnenkort beginnen om mijn nieuwe ruimte akoestisch in orde te brengen. Standaard berekeningen van modi zullen niet opgaan want de vorm van de ruimte is zo onregelmatig als iets (onder het dak, dus schuine wanden, én expres geen parallelle zijmuren), dus het zal veel meten en proberen worden met testtonen... Maar dus, als je enigszins regelmatige vormen in je ruimte hebt kan je de room modes uitrekenen, deze baseren zich op de afstand tussen parallelle wanden. Wat ik niet begrijp aan het verhaal van Musicheaven is dat de room modes inderdaad altijd veelvouden zijn van een zelfde frequentie. Ik zou het kunnen begrijpen als je isolatie minder dik maakt dat het hoogste veelvoud van de 2 frequenties in uw voorbeeld (60 en 120) minder gedempt zou zijn, niet omgekeerd. Ik zou nog eens wat experimenteren met de plaatsing van mijn speakers.
Ik ga alleszins in de nok een gigantische bass trap hangen (bas is omnidirectioneel, dus overal helpt). Nog basstrapping komt er in de hoeken en ook achter mijn speakers (Dynaudio BM6A) want uit die port achteraan de speakers komt er een overdaad aan lage bas en ik kan ze niet verder dan een halve meter van de muren zetten wegens teveel plaatsverlies...
De afstand van speakers t.o.v muren kan bizarre dingen doen met de bassen. Je verzet ze, en direct is er een andere faserelatie voor alle frequenties (belangrijkst zijn de frequenties lager dan 500 Hz, hogere freq hebben zo'n korte golflengte dat het minder uitmaakt, ze komen toch niet terug alvorens sterk afgezwakt te zijn).
Als je de positie vd speakers voor een bepaalde frequentie perfect in fase zet krijg je een gigantische piek op die frequentie met wat je terugkrijgt van de muren, maar dan is er altijd een andere frequentie die bijna helemaal uit fase gaat. Ik zie het al voor mij, het zal nog wat moeite kosten eer ik tevreden zal zijn met mijne sound in de studio

Is er hier ergens iemand die al veel ervaring heeft in het tunen van een studioruimte? Ik kan altijd wat praktisch advies gebruiken. En niet teveel wiskunde aub