Forbidden area (elektronische prog met elektrische cello)

Rrrobb

Ingeburgerd
Een enkele keer heb ik eens met een gastmuzikant gewerkt. Via een advertentie heb ik iemand ontmoet die elektrische cello speelde. In 2004 kwam ze toen bij mij langs en heeft de eerste keer geïmproviseerd met allerlei effecten. Dit heb ik toen opgenomen op mijn digitale 12 sporen recorder van Korg. Toen ze weg was ben ik met die opnames gaan knippen en plakken en heb stukken gesampeld op de Akai S2000. Daar heb ik vervolgens een basis gelegd met de Atari en Cubase. En ook stukken op de Roland D50, Nord Micromodular en Yamaha CS1X gespeeld. Vervolgens kwam ze weer langs en heeft toen daaroverheen weer nieuwe stukken met de elektrische cello gespeeld. Waarna ik toen weer nieuwe stukken heb toegevoegd en het nummer afgemaakt. De Atari liet ik synchroon lopen met de Korg 12 sporen recorder via SMPTE. Best omslachtig. Maar zo kon ik wel meerdere partijen met de zelfde niet multitimbrale synthesizer opnemen.

Het nummer heet “Forbidden area” en gaat over verboden gebieden. Het nummer bestaat uit twee delen. Het eerste deel gaat over een oudere man die een klein meisje voor zichzelf wil hebben. En het tweede deel gaat over Tsjernobyl na de kernramp. Een groot gebied was toen zwaar radio-aktief geworden en daar mocht je dus uiteraard niet meer komen.

Voor de clip heb ik zelfgemaakt foto’s gebruikt. Het eerste deel is met foto’s uit mijn tuin. En voor het tweede deel heb ik de foto’s gemaakt in Doel (België). Doel is een plaats die zou moeten verdwijnen omdat het plaats moest maken voor de uitbreiding van de Antwerpse haven. Daarom zijn veel mensen vertrokken en raakte het dorp in verval. In 2022 is de beslissing overigens terug gedraaid. Het dorp mag toch blijven, maar of het ooit weer goed gaat komen met het dorp betwijfel ik.

Chill!

Vraag me niet waarom (sommige melodielijnen wellicht), maar ik moest meteen aan Belfast Child denken van de Simple Minds.

En da's een dik compliment, toch :)

Fijn weekend,

Gloomy :)

Back