Unmanaged geheugen gebruiken met 32 bits Windows

Unmanaged geheugen gebruiken met 32 bits Windows

• Niks.. Ik vind het mooi zo.

Stemmen: 6 50,0%
  • Weet ik nog niet, ik kijk het even aan.

Stemmen: 1 8,3%
  • Ik ga nu gelijk een RAMdisk installeren.

Stemmen: 2 16,7%
  • Ik heb nog een beter idee..

Stemmen: 3 25,0%

• Totaal aantal stemmers
    12

demian

Ojee
Ik kwam er vandaag achter (iets eerder al eigenlijk) dat je met een 32 bit versie van Windows het werkgeheugen boven ca 3.2GB eigenlijk niet gebruikt.

Als je een computer hebt met 4GB ram en een OEM versie van Windows hebt meegeleverd gekregen is de kans groot dat dat een 32 bit versie is en dan laat je dus zomaar ca 800Mb ram liggen.

Uiteraard kan je een 64 bit versie van Windows installeren en gebruik maken van het volledige geheugen, maar met je 32 bit versie kan je het ook nuttig maken.

Er zijn meerdere oplossingen mogelijk om het geheugen te gebruiken, ik heb gekozen om een RAM-Disk te installeren die het 'Unmanaged' geheugen aanspreekt en het gebruikt als een schrijf waar ik mijn tijdelijke bestanden op zet.

Er zijn meerdere RAMdisks te vinden op het internet, maar je wil er eentje die het stukje geheugen tussen 3.2 en 4GB aan spreekt, sommige RAMdisks spreken alleen het geheugen aan boven 4GB, daarom heb ik (naar een paar getest te hebben) deze geinstalleerd : http://www.superspeed.com/desktop/ramdisk.php

Als je een RAMdisk hebt aangemaakt en de computer opnieuw opstart, dan heb je een extra schijf met de gekozen hoeveelheid geheugen met, als je daarvoor gekozen hebt, een \temp folder.
Deze zal gebruikt worden als alternatieve c:\temp folder. (ben er nog niet 100% uit of Windows dit ook al weet.. :D )

En dan, ik wilde mijn SSD schijf wat sparen, ik heb mijn swapfile uitgezet en hybernate, maar je zou theoretisch een stukje swap in je RAMDisk kunnen zetten, of bijvoorbeeld de tijdelijke bestanden van je browser.

Zelf gebruik ik firefox, wil je je tijdelijke bestanden hiervan in je RAMDisk hebben voortaan, doe je het volgende :

1. You can change the option by first clicking on the address bar.
  2. type about:config in the address bar, press enter and then click ok to the prompt.
  3. Right-click on the page and select 'New-->String'.

string: browser.cache.disk.parent_directory
    value: Z:\temp
* If Z:\ is your Ramdisk, and you chose in Ramdisk Plus to automatically create a 'temp' folder

Goed, heel verhaal, ik hoop dat mensen er wat aan hebben.. Ook gebruikers van een 64 bits versie kunnen het boven staande doen, maar zeker als je 4GB ram hebt of meer, kan dit erg interessant zijn als je niet naar 64 bit wil overstappen.

De makers van deze RAMdisk hebben ook een alternatieve tool, een cache, die ook met het unmanaged ram overweg kan, zelf geef ik de voorkeur aan de hierboven beschreven oplossing, maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of anderen daar misschien anders over denken.

Het is trouwens niet alleen zo dat met bovenstaande tweak je beschikbare geheugen optimaal gebruikt (zeker bij 32bit systemen) je PC / laptop wordt er ook aanmerkelijk veel sneller van. Dat merk je vooral tijdens het browsen met bijvoorbeeld firefox, want alle tijdelijke bestanden worden in ram opgeslagen en geladen, en niet op en van je HD.

Ik heb imiddels ook ontdekt hoe je je tijdelijke bestanden van Windows zoals je 'appdata' folder naar je RAMdisk kan verplaatsen.

doe het volgende :

On Vista/7, type in "View Advanced System Settings", then go into environmental variables setting. Delete the two existing entries and add your own for those two extensions.

Ik heb gewoon van de 2 extensies het path veranderd naar de RAMdisk.

Heb ik nog een andere util die het RAM geheugen om de zoveel minuten opschoont, ik heb het zojuist geinstalleerd, maar kan nog niet mijn ervaring hierover delen, maar het voorkomt onder andere dat er 'instances' van programma's open blijven staan die veel RAM in beslag bijven nemen ook al zijn deze processen niet meer actief of afgesloten.

Je vind het programma'tje 'cleanmem' hier : http://tinyhacker.com/hacks/cleanmem/

Meeste informatie voor bovenstaande tweaks haalde ik uit deze thread :

http://hardforum.com/showthread.php?t=1419443

en dit testverslag :

http://www.raymond.cc/blog/archives...benchmarked-for-fastest-read-and-write-speed/

In deze thread staan tips hoe je tijdelijke data van verschillende programma's naar je RAMdisk kan verplaatsen.

http://www.planetamd64.com/index.php?showtopic=38005

Mijn laptop is in ieder geval veel sneller nu, mijn SDD wordt gespaard (die heeft een beperkt aantal writecycles) en mijn unmanaged memory wordt nu optimaal benut.

Zeker als je een 32 bit Windows versie hebt met 4 Gb ram zou ik bovenstaande tweaks aanraden, of je installeert een 64 bit versie van Windows, maar dan nog heb je niet de voordelen zoals hierboven omschreven.

Ik denk dat voor wie een snelle muziek PC wil, dit een aardig begin is. :)

Laatst gewijzigd:
Kunnen verschillende redenen voor zijn, bijvoorbeeld, je zit met een installatie van Windows 32 bits die je niet overboord wil gooien, omdat dat een hoop gedoe oplevert, je moet dan ook uiteraard een 64 bits versie kopen weer.

In mijn geval, ik heb een laptop, 8GB kost mij iets van ca 150 euro, vind ik het niet waard om te kopen, maar dan zit ik wel met ca 800Mb RAM geheugen wat niet wordt gebruikt, dat is 20% die blijft liggen.

Maar bovenstaande tweaks leveren een snelheidswinst op voor 32 en 64 bit systemen, dus zijn zowiezo interessant, maar voor 32 bitters misschien net iets interessanter omdat daar percentueel gezien een flink stuk geheugen ongebruikt blijft.

Ik ben bang dat deze topic niet meer zo veel zin heeft want meeste mensen zijn al overgestapt naar Windows 7 64bit of draaien Vista 64bit . Natuurlijk zijn er boerenlullen die nog XP 32bit gebruiken maar ook hun zullen een keer knoop doormidden hakken. Waarom zul je nog XP op moeten laten als Vista en Windows 7 64bit versie als een zonnetje draait?

Voor mensen die XP draaien boffen nu wel :)

Maar waarom zou je vandaag de dag in godsnaam nog een 32 bits besturingssysteem willen gebruiken? RAM kost werkelijk waar helemaal niets meer tegenwoordig..

Precies ik snapte ook geen drol van :okdan:

er zijn geloof ik nog 14% van Windows gebruikers die nog op XP zitten :)

De Windows 7 heeft flinke voorsprong gemaakt tegen Vista bovendien XP heeft helemaal geen support meer dacht ik?

Hmm.. daar moet ik even naar kijken dan, ik kon laatst niets betaalbaars vinden wat overeenkwam met wat ik nu heb, als het waar is dat ik voor 45 euro 8 GB kan hebben doe ik het gelijk!

Maar dan nog zal ik een RAMdisk aanmaken, maar dan wel waarschijnlijk op een 64 bit windows versie omdat je het geheugen ook wel als normaal werkgeheugen wil kunnen gebruiken.

1GB ramdisk voor tempfiles en 7 GB als werkgeheugen lijkt me heel relaxed. :)

Precies ik snapte ook geen drol van :okdan:

er zijn geloof ik nog 14% van Windows gebruikers die nog op XP zitten :)

De Windows 7 heeft flinke voorsprong gemaakt tegen Vista bovendien XP heeft helemaal geen support meer dacht ik?

Ik gebruik Windows 7 Home Premium 32 bit. (de OEM versie bij deze laptop) Die ziet maar 3.2GB van de 4GB werkgeheugen.

XP is inmiddels 11 jaar oud en Vista is het duurste virus ooit gemaakt, dus ik vind Win7 x64 wel een logische keus tegenwoordig :D

Ja :)

vandaar flinke voorsprong op vista nog nooit zo snel mensen massaal overgestapt naar een nieuwe besturing systeem. je kan ook nog is in Windows 7 onnodige services uitschakelen. Houd Windows logo ingedrukt toets R en voer services.mcs uit, schakel daarna onnodige services uit dat scheelt moet ik zeggen met opstarten en laden.

ja dan wordt het lastig, die gebruikt DDR PC6400 geheugen en dan betaal je per 4GB module minimaal 175 euro... is oud ram, wordt niet zoveel meer gemaakt

aha.. dus toch. Laat ik het effe lekker zo als het nu is.. :W

Thnx! :okdan:

Was niet helemaal een keuze, ik kreeg hem er standaard bij. :D

hahahaha dat is niet zo gek ;)
Kun je geen gratis upgrade of korting krijgen naar 64bit?
Ik dacht dat zo iets kon tenzij je van Home naar Premium andere pakket gaat.

Dat moet ik eens navragen dan bij Asus.. Ik geloof dat ze bij OEM versies nogal lastig doen mbt tot je mogelijkheden (om bijv een reserve kopie te krijgen bijvoorbeeld)

Maar ik zal ze maandag even bellen. thnx. :)

ja dan wordt het lastig, die gebruikt DDR PC6400 geheugen en dan betaal je per 4GB module minimaal 175 euro... is oud ram, wordt niet zoveel meer gemaakt

Dat is leuke van geheugen Chips hoe meer ze achteruit gaan hoe duurder ze worden :)

Geheugenkaarten bijvoorbeeld voor samplers betaal je 399,- euros, ik zag laats voor mijn S950 sampler een 2mb geheugen kaartje op ebay voor 250,- gaan! Niet te geloven, is nog duurder dan de sampler zelf.

Back