Stroomvoorziening; Sinus omvormer - regeneratie

Ik heb een 'APC smart ups3000' en die kan volgens de manual ingesteld worden op 220v ipv 230v.
Moet dit gebeuren met de software van APC of kan dit anders?

Mijn ervaring met de rackmount (voor servers) APC systemen is dat die inderdaad alleen geconfigureerd kunnen worden via de software. Sowieso niet onhandig om die eraan te hebben hangen omdat dan je systeem netjes afgesloten kan worden als de stroomuitval langer duurt dan je accu trekt, en om de status van de accu een beetje in de gaten te houden. Sowieso zul je de software nodig hebben voor de periodieke kalibratie.

Laatst gewijzigd:
Kan heel goed met een versterker, zet er een trafo achter en je heb 220/230, wel van de volumeknop afblijven anders zet je mischien 380 of meer op je spullen.
Maar ik denk wel dat de Nasa de frequentie op 60Hz had staan.....

Geen idee of dat overal 60Hz was. Ze gebruikten deze methode onder andere in tracking stations in Australiƫ. Ik weet niet wat de stroomvoorziening daar is, en of men zich aan de lokale standaard houdt in de tracking stations. Maakt verder natuurlijk ook geen minikorg uit voor het principe. :)

Goedkope Furman (e.d.) power conditioners of condensatoren in de stroomvoorziening opnemen kan nadelige gevolgen hebben voor de geluidskwaliteit als je je (eind-) versterker hieraan hangt. Bij grote dynamische pieken (basdrums etc.) in je muziek wordt de versterker enigszins geremd qua voedingsspanning op deze manier. Ik heb er geen beste ervaringen mee.
Een goeie 1:1 scheidingstrafo kan misschien ook helpen bij aardingsproblemen.

hebben zulke apparaten dan meerdere uitgangen?

Lijkt mij dat andere apparaten elkaar ook kunnen storen. Als mijn monitor aanstaat en mijn effectenrack ruisen mijn behringer pedalen meer dan dat die apparaten uitstaan.

Sowieso zul je de software nodig hebben voor de periodieke kalibratie.

Ik wist niet dat die dingen gekalibreert moesten worden.
Volgens mij moet je 'powerchute' daarvoor installeren of zijn er ook andere programma's?

Eindelijk erachter gekomen dat je Powerchute plus moet hebben om een oude APC smartUPS (serieel ipv usb) moet verbinden met pc.
En dat een standaard serieel kabel niet werkt. :(

Dat wordt weer een extra kabel maken.........
apc-smart-ups-serial-pinout.jpg

Ook gedacht aan een variabele transformator ? De officiele benaming weet ik even niet meer, VARIO ..... (autotransformer ofzo)
Ik heb zelf zo'n unit een keer op MP gescoord van een AV bedrijf. Je kan hiermee dmv een draaiknop de gewenste uitgangsspanning kiezen en wanneer de ingangspanning veranderd corrigeert het apparaat dit automatisch zodat de uitgang altijd stabiel is. Je kan de spanning zelfs tot een paar volt terug draaien (alleen verstook je wel behoorlijk wat).
Nog een voordeel is dat er vaak goede netfilters bij zitten en je ook een soort scheiding hebt (wel anders dan een galvanisch gescheiden trafo).
Ik heb tot nu toe geen last van brommen of storingen en het toemalige bedrijf gebruikte het er altijd tussen wanneer zij on the road gingen met digitale tafels e.d.

Ook gedacht aan een variabele transformator ? De officiele benaming weet ik even niet meer, VARIO ..... (autotransformer ofzo)
Ik heb zelf zo'n unit een keer op MP gescoord van een AV bedrijf. Je kan hiermee dmv een draaiknop de gewenste uitgangsspanning kiezen en wanneer de ingangspanning veranderd corrigeert het apparaat dit automatisch zodat de uitgang altijd stabiel is. Je kan de spanning zelfs tot een paar volt terug draaien (alleen verstook je wel behoorlijk wat).
Nog een voordeel is dat er vaak goede netfilters bij zitten en je ook een soort scheiding hebt (wel anders dan een galvanisch gescheiden trafo).
Ik heb tot nu toe geen last van brommen of storingen en het toemalige bedrijf gebruikte het er altijd tussen wanneer zij on the road gingen met digitale tafels e.d.

Nou, dat lijkt me wel wat ja!
Als je alsnog de officiele naam te binnenschiet dan wil ik dat graag weten.
(het is niet toevallig een VaiAC die automatisch spanning bijstelt als deze aan de input zijde verandert?)

Je hebt geheel passieve variacs, dat zijn gewoon regelbare trafo's. Geen galvanische scheiding, geen netfilter, geen regeneratie, geen automatische compensatie. Dus lang niet alle variac's werken zo geavanceerd als het beschreven exemplaar.

Een scheidingstrafo kan trouwens ook enorm mechanisch brommen, dus die heb je niet zo graag in de studio staan. :)

Yep, het is dus een geavanceerde "actieve" variac wat ik heb.. bedankt voor het geheugensteuntje, Nicolas !

Ik heb wel eens zoiets gezien.
Het ding dat ik heb gezien is een gewone variAC met een motortje op de draaiknop die je normaal met de hand instelt. Achter de variAC zit een voltmeter. De bediening gaat digitaal. Als de voltmeter hoger uitslaat dan het ingestelde voltage wordt het draait het motortje linksom, is het lager, dan draait het motortje rechtsom.

Ik zal vanavond een foto nemen....
Handbediende variacs zijn er trouwens zat te koop op MP.

Handbediende variacs zijn er trouwens zat te koop op MP.

Ik heb een handbediend exemplaar. Hier is een nadeel aan: als deze warm wordt verloopt de spanningen. Die wordt dan hoger aan de uitgangskant.

Hier zijn de foto's..........

Attachments

• IMG_2540_klein.jpg
    IMG_2540_klein.jpg
    63,6 KB · Bekeken: 92
  • IMG_2541_klein.jpg
    IMG_2541_klein.jpg
    54,4 KB · Bekeken: 86
  • IMG_2542_klein.jpg
    IMG_2542_klein.jpg
    50,8 KB · Bekeken: 87
  • IMG_2559_klein.jpg