[Live] NordLead 3 reboot continue tijdens optreden / stroomvoorziening

Sjaak

Ouwe rot
Heb vanavond iets mafs meegemaakt tijdens een optreden. Mijn NordLead 3 viel gemiddels 1-2 keer per minuut uit (reboot) op het podium, ik heb er niet op kunnen spelen. Na het optreden heb ik de NL3 thuis aangesloten => geen enkel probleem!

Ik heb de PA mannen tijdens de soundcheck gevraagd het voltage te meten van de stroomvoorziening op het podium. Volgens hen was dat 223 V met normale PA belasting.

Aansluitingen live set-up:
- Samson Powerbrite PB11 met 10 220 V aansluitingen
- Alle 19" modules zitten aangesloten op de PowerBrite
- PowerBrite => daar vandaan gaat een stekkerblok naar mijn synth stand voor de Triton en de NordLead
- NL3 OS: 1.20 (meest recente)

Mijn vragen:
- Is de NL3 gevoelig voor te lage voltages? iemand ook ervaring mee?
- Hoe kan ik dit voorkomen? Is er apparatuur te koop die stroomdipjes kan voorkomen en bv constant op 230V houdt? Kun je dat zelf maken (iets met condensators of zo)?

Bericht door een moderator:
Ik heb 'm maar even verplaatst...

voltage regulator

voltage regulator

heej,

ik was vandaag het feedback krantje even door aan het kijken en daar staan van Quik Lok de SR1500 en SR2500 in. voltage regulators van 1500 en 2500 VA. denk dat dat meer dan genoeg moet zijn voor een aantal synths en randapparatuur :D. best wel een duur geintje moet ik zeggen die SR1500 kost €425,-. ik heb het zelf ook ooit gehad. tijdens het opbouwen van een liveset...1 synth wilde niet opstarten...hij bleef maar rebooten. aggregaat even goed onder zijn :kont: trappen, en gaan.

De NL3 is nogal gevoelig voor hoge temperaturen.
Zelfs direct zonlicht achter glas kan deze storing opleveren.
Afgelopen maandag tijdens het Nord Sea Synth Fesitival nog problemen mee gehad.

Wout

Het lijkt mij toch een typisch geval van een te laag voltage, een NL is eigenlijk ook een soort computer en die kunnen erg slecht tegen lage voltages.

Waarschijnlijk heeft er tijdens de soundcheck geen podiumlicht vol aangestaan, dan kan je idd een mooie stabiele spanning meten. Een paar parretjes en intelligent light happen flink in de spanning, het kan zijn dat ïn the heat" van je optreden het voltage toch gedaald is.

Zo'n powerbrite filtert prima en houdt piekspanning tegen maar als ie een te laag voltage krijgt dan geeft ie ook een te laag voltage door.

Re: voltage regulator

Re: voltage regulator

Thanks voor de tips allemaal. Ik zal eens kijken naar voltage regulators. Furman heeft er ook, bv de Power Factor Pro , EUR 570 bij Feedback. Iemand ervaring met deze Quik Lok's of Furman? De specs van de Quiklok's zijn overigens niet te vinden op http://www.quiklok.com/

PFProMed.gif

Ok ..

Dit antwoord gaat een beetje lachen zijn maar is wel nuttig.

Tijdje geleden (ik woon nog thuis) was het een familiefeest en aangezien mijn intresse daar nihil voor is
vroeg ik enkele mensen om me wat gezelschap te houden bij me op de kamer voor de ganse avond.

Stonden we daar rustig te freaken met alle spullen tot plots de Nord Lead 3 om de 30 sec
en soms zelfs korter zoals in Boot lampjes aan Boot lampjes aan enz enz.. ik dacht natuurlijk
ja die is er aan en met z'n drieën stonden we daar dan te staren naar dat Bootfestijn.

Ik naar beneden :biertje: gaan halen voor mij en de makkers en wat zie ik ..

2 Ovens staan broodjes te bakken voor de gasten ..
4 Kookplaten staan roodgloeiend met een hele stapel mosselpotten, klaar om te stoven ..
Overal alle lichten aan en de radio, tv heel de keet stond daar te trekken ..

:engel:

Nu ben ik thuis ook geen 'kleinverbruiker' als het op stroom aankomt (3pc's al om te beginnen)
dus wat doe ik als test.. Ovens effe af .. vuren effe af .. crossen naar boven en alles was terug
zoals het oude ! Woehoe.. toen plots mijn ma en pa daar stonden.. :frons: :frons:

Stroom is beperkt .. stel je voor dat ik hem onmiddellijk had ingepakt en opgestuurd :confused:

Fred.

Origineel geplaatst door Frederik654
Stonden we daar rustig te freaken met alle spullen tot plots de Nord Lead 3 om de 30 sec
en soms zelfs korter zoals in Boot lampjes aan Boot lampjes aan enz enz.. ik dacht natuurlijk
ja die is er aan en met z'n drieën stonden we daar dan te staren naar dat Bootfestijn.

Geeft in ieder geval aan dat de Nord Lead 3 voeding heel gevoelig is. Ik heb er deze zomer alleen bij de Parkconcerten in Kalmthout problemen mee gehad. De PA mensen zeiden dat alles qua stroomvoorziening OK was...maar toch. De PA mensen bij de Zomer van Antwerpen hadden het beter voor elkaar, geen problemen dus. Ik speel nog steeds zonder voltage regulator maar ik denk toch dat ik er 1 ga kopen en in ieder geval een spanningsmeter.

Origineel geplaatst door Sjaak
Geeft in ieder geval aan dat de Nord Lead 3 voeding heel gevoelig is. Ik heb er deze zomer alleen bij de Parkconcerten in Kalmthout problemen mee gehad. De PA mensen zeiden dat alles qua stroomvoorziening OK was...maar toch. De PA mensen bij de Zomer van Antwerpen hadden het beter voor elkaar, geen problemen dus. Ik speel nog steeds zonder voltage regulator maar ik denk toch dat ik er 1 ga kopen en in ieder geval een spanningsmeter.
Hej Sjaak,

Misschien is het een idee om een kleine UPS te kopen...

Als het goed is zijn deze dingen ideaal om te kleine spanningen up te boosten. Dit zijn in weze een soort veredelde accu's die zowel piekspanningen filteren als zorgen dat te kleine spanningen vanuit eigen bron gelijk getrokken worden naar een acceptabel niveau.

Correct me if i'm wrong... zoveel weet ik er nou ook weer niet van, heb zelf dit soort problemen nog nooit gehad met mijn synths.

Sowieso is het een idee om Clavia te mailen hierover en even naar je dealer te gaan, want dit hoort niet te kunnen... is wel een heel erg slordige fout.

hopelijk ben ik iets van dienst geweest.

Als je ECHT zeker wilt weten dat je NL geen hinder ondervindt van geluids/licht andere apparatuur zul je een "online" ups moeten kopen waarbij de stroomvoorziening ALTIJD via de batterij verloopt (die op zijn beurt wordt gevoed door het lichtnet). Daarmee voorkom je spikes/surges en andere problemen.

Een goedkopere (niet online) oplossing is een APC Back-UPS500. Die UPS levert voldoende stroom voor een paar synths en kost iets van 99 euro bij Correct in Rotterdam. Ik heb er eentje naast elke computer staan en dat heeft me al divere malen "gered" bij stroomuitval etc. Ga binnenkort even testen of mijn projector er voor/nadelen van ondervindt, anders koop ik er daar ook nog effe eentje voor :)

Zou overigens VOOR je allerlei extra apparatuur aanschaft ook even de voedingstekker van je NL goed nakijken. Weet niet of ie een externe adapter heeft ofzo, want die pokke-pluggies willen nog wel eens problemen geven. Twee weken geleden stond er bij Feedback een MicroKorg om de 20 seconden te resetten omdat er een gare voedingsplug in zat.

Origineel geplaatst door Nosferius
Hej Sjaak,

Misschien is het een idee om een kleine UPS te kopen...

Als het goed is zijn deze dingen ideaal om te kleine spanningen up te boosten. Dit zijn in weze een soort veredelde accu's die zowel piekspanningen filteren als zorgen dat te kleine spanningen vanuit eigen bron gelijk getrokken worden naar een acceptabel niveau.

Correct me if i'm wrong... zoveel weet ik er nou ook weer niet van, heb zelf dit soort problemen nog nooit gehad met mijn synths.

Sowieso is het een idee om Clavia te mailen hierover en even naar je dealer te gaan, want dit hoort niet te kunnen... is wel een heel erg slordige fout.

hopelijk ben ik iets van dienst geweest.

Thanks for the tip. Een UPS is inderdaad ook een oplossing, want dat heeft nog als extra voordeel dat er tijdens kleine spanningsonderbrekingen de synth niet uitvallen.

Origineel geplaatst door Lynxxx
Zou overigens VOOR je allerlei extra apparatuur aanschaft ook even de voedingstekker van je NL goed nakijken. Weet niet of ie een externe adapter heeft ofzo, want die pokke-pluggies willen nog wel eens problemen geven. Twee weken geleden stond er bij Feedback een MicroKorg om de 20 seconden te resetten omdat er een gare voedingsplug in zat.

De NL3 heeft een interne voeding, de stekker is goed. Ik heb het laatste half jaar bij optredens slecht 1 keer last gehad van het rebooten, dus het lijkt een incident. Ik ga die APC zeker even bekijken als optie. Ik werk zelf in de ICT (Unix en Oracle systemen) dus ik ben als techneut bekend met UPS-en. bedankt voor de info!

Vergelijkbare discussies

Back