Windows volume volop op zetten of toch niet?

MOTIFFF

Stamgast
Ik wou in deze topic over volume van Windows bespreken, want ik heb wat problemen met producties die clippen wanneer ik Windows volume Volop zet!
Gekke is wanneer ik lager zet dan is er geen digitale distortion terwijl audio met een limiter is gemixt? Mijn vraag is hoe toch distortion bij komt als ik Windows volume helemaal open zet terwijl ik Limiter op -0,1 db had staan? Door dit probleem heb ik mijn Windows Volume tot helft gezet nu is geluid wel goed!

Ik las ergens wanneer geluid boven zero db gaat digitale distortion krijgt.
Wat ik niet snap als ik Windows volume klein beetje omlaag haal dan gaat distortion weg, dus het zit niet in de audio, kan iemand dit uitleggen?

Het gaat om deze audio clip
Bekijk bijlage Trance Ampex SPL.mp3

Untitled-2.jpg
Windows Volume

Laatst gewijzigd:
Grappig, ik verbaasde mij onlangs ook dat in die zelfde windows mixer het geluidsniveau enorm varieerde (software, youtube etc). Ondanks dat ik mijn 'fader' laag had staan zag je het geluidslevel tot de max raken en hoorde je het distorten. Ik dacht altijd dat je met 100% open gewoon 100% van je originele (niet clippende) signaal kreeg, maar blijkbaar werkt die fader / mixer ook als versterker?

Grappig, ik verbaasde mij onlangs ook dat in die zelfde windows mixer het geluidsniveau enorm varieerde (software, youtube etc). Ondanks dat ik mijn 'fader' laag had staan zag je het geluidslevel tot de max raken en hoorde je het distorten. Ik dacht altijd dat je met 100% open gewoon 100% van je originele (niet clippende) signaal kreeg, maar blijkbaar werkt die fader / mixer ook als versterker?

Versterker.. huh :?
Je bedoeld net als mixer analoge volume als een gewone mixer fader?
Maar dat is toch raar waarom die clipt onder zero db gebruik jij ook een audigy 2 zs voor gewoon Windows?

Ja ik weet niet of versterker het juiste woord was :D - ik dacht iig dat de windows mixer puur passief / cutten was.. dus fader bovenaan is 100% van originele signaal, en onderaan is 0%. Maar nu lijkt het idd toch anders te werken.

Als in mijn DAW niks clipt, hoe kan de windows mixer dan met dat signaal clippen op 70%?

Ik heb overigens geen audigy , maar dit probleem met de onboard realtek geluidschip/kaart/ding.

Hmmmm, De Uitgang moet op maximum staan,,
De ingang mag niet meer dan de helft zijn...

Hmmmm, De Uitgang moet op maximum staan,,
De ingang mag niet meer dan de helft zijn...

Wat bedoel je precies met uitgang, Windows Volume? Zo ja waarom perse maximum je kan toch luidsprekers ook gewoon wat harder aan zetten?

Ja ik weet niet of versterker het juiste woord was :D - ik dacht iig dat de windows mixer puur passief / cutten was.. dus fader bovenaan is 100% van originele signaal, en onderaan is 0%. Maar nu lijkt het idd toch anders te werken.

Als in mijn DAW niks clipt, hoe kan de windows mixer dan met dat signaal clippen op 70%?

Ik heb overigens geen audigy , maar dit probleem met de onboard realtek geluidschip/kaart/ding.

Precies daarom heb ik deze topic gestart ik snap niet waarom hij clipt terwijl in DAW geen problemen met RME geluidskaart :?
Bij jou begint dus op 70% bij mij is het 81% kei vaag ik hoop dat snel een expert komt om dit uitleggen.

Nou ja als het tegenwoordig een floating point is in plaats van een fixed point, wat natuurlijk wel beter is voor de geluidskwaliteit, dan is zo'n slider heel erg relatief.

Nou ja als het tegenwoordig een floating point is in plaats van een fixed point, wat natuurlijk wel beter is voor de geluidskwaliteit, dan is zo'n slider heel erg relatief.

Dus nooit voluit zetten, zeg je :)
Maar is dit wel normaal, als ik andere muziek luister heb ik geen last van erg raar.
Ik dacht altijd als het in DAW goed klinkt onder zero db dan zou geen problemen moeten leveren. Maar nu is de vraag hoe moet je nou die grens weten om die clipping te voorkomen, bij andere muziek heb ik geen last van of heeft dat met bas te maken dat die onder -3 db moet blijven?

Wat bedoel je precies met uitgang, Windows Volume? Zo ja waarom perse maximum je kan toch luidsprekers ook gewoon wat harder aan zetten?
Wel ja, mijn Transit audiocard uitgang staat steeds op maximum,
de met de mixer er achter regel ik't volume....
Soms zet ik itunes ook wat zachter,,
Vervorming is er enkel op de ingang als boven 't midden staat....

Nee je moet het zo zien, je geluidssample is gewoon een heel getal, bijvoorbeeld 2385634857349573945 en daarna komt nog een getal, bijvoorbeeld 12, die bepaalt dat de komma op positie 12 staat. Dus 238563485734,9573945 "dB". Zo is zowel een hele zachte als een hele harde geluidsbron altijd even precies, bij een heel zachte geluidsbron staat de komma gewoon verder vooraan in het getal, bijvoorbeeld 23,85634857349573945. Dus je hebt altijd de zelfde precisie, maar de sterkte kan enorm varieren.

Volg je het nog? :geslaagd:

Dus nu heb je de Windows geluidmixer, die zulke geluiden moet mixen. Omdat je niet weet hoe "sterk" je geluid is en het enorm kan varieren, is het bereik van de mixer soms te groot voor het brongeluid. Ik neem aan dat je Cubase ook redelijk tegen de max aan stuurt?

Wel ja, mijn Transit audiocard uitgang staat steeds op maximum,
de met de mixer er achter regel ik't volume....
Soms zet ik itunes ook wat zachter,,
Vervorming is er enkel op de ingang als boven 't midden staat....

Ja maar we hebben ook niet over ingang Pannekoek :)
Maar het is goed dat je het zegt want ik wist dat ook niet, maar wat betekent dat streepje midden in bij Windows Volume? Zie afbeelding die ik bijgedaan heb dat heeft wel een betekenis neem ik aan. Zou het kunnen dat die als versterker werkt alles boven het streepje?

Hier is het antwoord:

http://blogs.msdn.com/b/larryosterm...e-in-windows-vista-part-1-what-is-volume.aspx

This is a large part of the reason the audio pipeline was converted to floating point in Vista – a floating point pipeline allows significantly more resolution and higher accuracy when manipulating the digital samples.

Dus je hebt geen slider meer die bovenaan 0dB is, maar het is een floating point mixer, die dus inderdaad kan distorten (maar normaliter juist beter klinkt....)

Nee je moet het zo zien, je geluidssample is gewoon een heel getal, bijvoorbeeld 2385634857349573945 en daarna komt nog een getal, bijvoorbeeld 12, die bepaalt dat de komma op positie 12 staat. Dus 238563485734,9573945 "dB". Zo is zowel een hele zachte als een hele harde geluidsbron altijd even precies, bij een heel zachte geluidsbron staat de komma gewoon verder vooraan in het getal, bijvoorbeeld 23,85634857349573945. Dus je hebt altijd de zelfde precisie, maar de sterkte kan enorm varieren.

Volg je het nog? :geslaagd:

Dus nu heb je de Windows geluidmixer, die zulke geluiden moet mixen. Omdat je niet weet hoe "sterk" je geluid is en het enorm kan varieren, is het bereik van de mixer soms te groot voor het brongeluid. Ik neem aan dat je Cubase ook redelijk tegen de max aan stuurt?

Jahaa.. waarschijnlijk heb ik Bas te veel gedrukt tegen het plafond :)
Kun je nog advies geven hoe ik moet afmixen, volgens mij ligt het aan het bass normaal gesproken mag je Sub bas niet hoger dan -3 zetten bij deze geval gaat hij tot -0,1db

Iemand vertelde mij een keer dat ik Volume van Windows nooit helemaal voluit moest zetten hij adviseerde volume op helft te zetten hoe ik nu heb zeg maar.

Iemand vertelde mij een keer dat ik Volume van Windows nooit helemaal voluit moest zetten hij adviseerde volume op helft te zetten hoe ik nu heb zeg maar.
Brrrr, ik doe dat toch niet hoor !!
Anders klopt dat allemaal niet meer....
IK gebruik de digitale uitgang van de transit usb card naar een Sony DAT die als AD/DA dient...
Met de audigy kun je nog eens bass en treble bijgeven ook,
maar tja, da's vooral games he de creative cards ?....!!??
Soit, 'k ben geen proffesionele Mastering technieker .. :)

Dat streepje is't midden van de slider,
Bij xp is dat nog anders precies, maar voor de ingang is erboven distortion denk 'k..

Brrrr, ik doe dat toch niet hoor !!
Anders klopt dat allemaal niet meer....
IK gebruik de digitale uitgang van de transit usb card naar een Sony DAT die als AD/DA dient...
Met de audigy kun je nog eens bass en treble bijgeven ook,
maar tja, da's vooral games he de creative cards ?....!!??
Soit, 'k ben geen proffesionele Mastering technieker .. :)

Dat streepje is't midden van de slider,
Bij xp is dat nog anders precies, maar voor de ingang is erboven distortion denk 'k..

Bij mij maakt dat niet zoveel uit ik merk dat geluid rustiger is, ik denk dat het als amplification werkt wanneer je voluit zet. Ik weet al de fout, ik heb de volume zacht gezet tijdens afmixen, was die Ampex en SPL aan het testen van UAD met AUDIGY, had toen Windows geluid zachter gezet maar toen gaf die geen problemen nu ook zodra volume op max zet dan begint die te zeiken.

Lees dat linkje nou gewoon eens goed, ouwehoer :kont:

Aggg.. is lekker ding man :luv:

is beetje ingewikkeld maar probleem is nu opgelost:D
voortaan mix ik niet meer met gewone geluidskaarten.

Back