tubesound in de mix

jwhagenbeek

Ouwe rot
ik heb een paar buizen pre-ampjes en merk dat ik eigenlijk het geluid van buizen bagger vind... als ik een synth door een buizenpre gooi wordt ie gelijk moeilijker in de mix te leggen, wordt snel te smeuig. ja natuurlijk ligt dat aan mijn mix"talent" maar wat en wanneer komen buizen nou echt tot hun recht?

voorbeeldje:
303clone -> buizen = :r in de mix
303clone -> distortion = :kroon:

mic -> buizen = :luv:
mic -> oversturing = :bekdicht:

hangt dus blijkbaar erg van de situatie af...

ik wilde altijd een buizen-iets op de master hangen maar weet niet meer zo zeker of ik dat wel echt wil

Is het ook niet smaakafhankelijk een beetje?

ja uiteraard. en ook track afhankelijk, af en toe is een dikke distortion over stem juist precies wat ik zoek. maar als ik puur naar de mix kijk waar je toch al meerdere lagen in hebt zitten kunnen buizen gewoon net wat teveel worden (mijn smaak :P )

heb een paia tubehead met nieuwe tubes, een paar bLeh... met phillips buizen en de art geprobeerd. allemaal hybrides, dus de buizen dienen hierbij alleen voor die befaamde buizensound. maar ik vraag me dus af of het zin heeft om ook fulltubes uit te proberen en zoja wat gaat t doen in de mix. als ik aan iets met buizen denk denk ik aan een onbetaalbare compressor op de master. puur voor preampjes lijkt me het een ander verhaal.

ja uiteraard. en ook track afhankelijk, af en toe is een dikke distortion over stem juist precies wat ik zoek. maar als ik puur naar de mix kijk waar je toch al meerdere lagen in hebt zitten kunnen buizen gewoon net wat teveel worden (mijn smaak :P )
En als je 't subtiel toevoegd ? Dus de 100% buizen track op een los spoor inmixen tot het OK is ? Evt. nog na EQ-en

Ok in dat geval mss het signaal voor de Buizen opsplitsen zou dan nog kunnen, mja dat past mss niet helemaal in de stijl van werken.. kan ik me voorstellen. Zou dat zelf ook niet zo snel doen behalve als 't studio werk is

ja eigenlijk is alles bij ons gebaseerd op live. we hebben op een gegeven moment zelfs besloten niks meer met het mastersignaal te doen. geen compressie en geen eq... enkel het pure geluid naar de pa. studiowerk blijft natuurlijk anders. juist in die live-situatie kies ik dus eerder voor solid-state dan voor buizen. heb trouwens veel artiesten gesproken die zelfs geen reverbs en delays meer live gebruiken om dichtslibben te voorkomen

Bij die goedkopere hybride buizen preamps gaat het meer om een effect dan om het echte buizen geluid.
Meestal gaat het ook om starved plate designs (lage voltage). Als je het geluid zo puur mogelijk wil houden zou ik daar zeker niet zo'n preamp tussenzetten.

Zover ik weet heb je in de onderklasse bijv de buizen-preamp van EH en de ART MPA-II die in ieder geval geen starved plate designs zijn.

volgens mij is mn paia tubehead ook geen starved plate design. maar wat gaat een hot-tube opleveren in de mix? wordt het geluid warmer, zoals ze zeggen. warmte en meer ruimte nodig in een mix staan voor mij synoniem. ik vind een synth met een uitdempende analoge delay ook veel mooier... maar kies soms bewust voor een digitale delay. als het in een mix overeind zou blijven zette ik mn live rack vol met dynacords rv23 (mn levelings delay). maar het heeft in de mix voor het eindresultaat vaak weinig effect en neem daarom dus vaak oude digital delays mee die net wat gruiziger zijn en daardoor bijna analoog klinken maar minder vol.

iets over de tubehead:
If you love vacuum tubes,these pre-amps have your name on them. The TubeHead is a low-cost, two channel vacuum tube pre-amplifier with a twist, it's designed to be adjustable from crisp,solid-state transparency to an exaggerated caricature of tube amp warmth. In between these extremes, you’ll find tonal coloring options that you’ve never had before and sounds that mimic every tube amp you ever heard. This circuit is so versatile that you may use it in place of compressors, limiters and sustainers even though, technically, it is none of these. Kit comes complete with fully enclosed 1U rack case, 1/4" phone jack inputs and outputs on the rear case apron and wall mount power supply.
http://www.paia.com/manuals/docs/9305-tubehead-schematic.pdf

hhm zit wel maar 12v op de buizen

Back