Buma in de knel door fors verlies

Is in Belgie, bij SABAM niet anders.
Ongeveer 18% van de netto-inkomsten worden besteed aan werkingskosten. En zo'n 5% wordt uitgegeven aan 'pensioenen'. Om zo'n pensioen te krijgen moet je wel in je hele artistieke carriere een slordige 12500 eur hebben verdiend aan auteursrechten...
Alles samen toch ook 23% 'overhead'.

Al lijkt mij dat al bij al niet overdreven. Voor niets gaat alleen de zon op...

Op t.net commentaar zeggen ze ook dat 'normaal' zakenleven een overhead van 11% heeft.
Dus zijn het niet alleen sukkels die geld lopen te vergokken wat ze uit moeten keren maar ook nog eens onverantwoordt aan't zakkenvullen zijn.

En wel opvallend net een dag voor bepaalde handelingen die voor de persoon en z'n club in kwestie gunstig uit kan vallen.

Origineel geplaatst door fuse
Dus zijn het niet alleen sukkels die geld lopen te vergokken wat ze uit moeten keren maar ook nog eens onverantwoordt aan't zakkenvullen zijn.

Had je dan iets anders verwacht? Ik niet. Tegenwoordig is het vangen vangen vangen.. Overal.. Geen uitzonderingen meer. The American Way..

R

Origineel geplaatst door sander
Gewoon een normale baan nemen naast muziek maken, heb je buma ook niet nodig.

Wat is dan een "normale" baan? Vuilnisman? Postbode? Slaaf op een kantoor? "Corporate fuck"?

R

Quote van hun site:

Betalen om muziek te mogen gebruiken? Zo vreemd is dat eigenlijk niet. Je leent ook iemands auto pas als je daarvoor toestemming hebt van de eigenaar en evt. iets hebt geregeld voor de benzinekosten. En wat voor materieel eigendom geldt, geldt net zo goed voor geestelijk eigendom, zoals een compositie of een liedtekst. Bij gebruik is toestemming nodig van de geestelijk eigenaar (componist of tekstschrijver) en een financiële vergoeding. Dat is geregeld in de Auteurswet van 1912. Zonder handhaving van de wet zou er met het componeren en schrijven van muziek veelal geen droog brood te verdienen zijn. Het muzikale klimaat zou dan snel verschralen .

Ja ja stelletje hufters, mooie praatjes en ondertussen hun eigen zakken vullen en in een mooi pand en dikke auto rondrijden :r :r

Origineel geplaatst door Arv
Wat is dan een "normale" baan? Vuilnisman? Postbode? Slaaf op een kantoor? "Corporate fuck"?
iets wat maatschappelijk verantwoord is en waarbij je positief bijdraagt aan de samenleving, zonder dat er roofbouw op de sociale sector plaatsvind.

hoeveel mensen van de bevolkingsgroep doet uiteindelijk werk waarvan ze (op den duur) stellen dat het plichtmatig is en uiteindelijk is om de maandelijkse kosten te kunnen dekken en een iets ruimere leefstijle? ... ik hoop voor je dat ze niet de kost hoef te geven

Buma Stemra:
Ik heb een workshop van ze bijgewoond op de DDD (Dutch Dj's Days) in Amsterdam ergens okt. 2005. Wat ik begreep is het voor kleinere artiesten bijna niet te bewijzen of hun plaatjes wel of niet zijn gespeeld en hierdoor m.i. minder vergoedt krijgen dan de grote jongens zoals Ferry Corsten of Tiesto etc. Als bij een feest met meer dan € 100.000,- aan recettes wordt er 1 op 1 uitgekeerd (zover bewezen kan worden dat jouw plaatje is gedraaid). Ze zijn bezig met een real-time database om tijdens feesten muziek te matchen en op die manier dan beter gericht de playlist van de dj's te vergelijken met wat er gespeeld is en dan uit te betalen aan de artiesten. Bij recettes onder de € 100.000,- worden de ontvangen Buma-Stemra rechten geincasseerd en in een pot opgespaard welke zgn gelijkwaardig onder artiesten worden uitgekeerd. Al met al vind ik dat het een redelijk ondoorzichtige manier van werken is, waar je evt. zelf helemaal geen invloed op kan uitoefenen en blij mag zijn als je ooit iets uitgekeerd krijgt! De opmerking die door Bumra-Stemra werd gemaakt over hun goede beleggingfonds magen ze ook ergens steken waar de zon normaal gesproken nooit schijnt!

Mocht ik ooit iets gaan releasen, dan zal het in eigen beheer en zonder Buma Stemra zijn (ligt ook aan de doelgroep waar ik me op richt!) De Buma-Stemra afdracht zal voor kleine independent labels het aanzienlijk moeilijker maken om alsnog te releasen. Nee ik ben geen Buma Stemra liefhebber

Laatst gewijzigd:
zijn er überhaupt mensen hier op het forum die (regelmatig) geld van Buma Stemra ontvangen of ontvingen?

Catscan/Dione/Sander Sendex en alle ander die regelmatig wat releasen ... wat is jullie ervaring met Buma Stemra????

Origineel geplaatst door sms303
zijn er überhaupt mensen hier op het forum die (regelmatig) geld van Buma Stemra ontvangen of ontvingen?

Catscan/Dione/Sander Sendex en alle ander die regelmatig wat releasen ... wat is jullie ervaring met Buma Stemra????

Tja...de laatste jaren is het een beetje een logge organisatie geworden,waar veel mensen langs elkaar heen schijnen te werken...als ergens een fout is gemaakt is dat moeilijk te herstellen...

Ook werkt het aanmelden van nieuwe werken via de website nog lang niet vlekkeloos...

Toch ben ik blij met Buma/Stemra...

Origineel geplaatst door sms303

Buma Stemra:
Ik heb een workshop van ze bijgewoond op de DDD (Dutch Dj's Days) in Amsterdam ergens okt. 2005. Wat ik begreep is het voor kleinere artiesten bijna niet te bewijzen of hun plaatjes wel of niet zijn gespeeld en hierdoor m.i. minder vergoedt krijgen dan de grote jongens zoals Ferry Corsten of Tiesto etc. Als bij een feest met meer dan € 100.000,- aan recettes wordt er 1 op 1 uitgekeerd (zover bewezen kan worden dat jouw plaatje is gedraaid). Ze zijn bezig met een real-time database om tijdens feesten muziek te matchen en op die manier dan beter gericht de playlist van de dj's te vergelijken met wat er gespeeld is en dan uit te betalen aan de artiesten. Bij recettes onder de € 100.000,- worden de ontvangen Buma-Stemra rechten geincasseerd en in een pot opgespaard welke zgn gelijkwaardig onder artiesten worden uitgekeerd. Al met al vind ik dat het een redelijk ondoorzichtige manier van werken is, waar je evt. zelf helemaal geen invloed op kan uitoefenen en blij mag zijn als je ooit iets uitgekeerd krijgt! De opmerking die door Bumra-Stemra werd gemaakt over hun goede beleggingfonds magen ze ook ergens steken waar de zon normaal gesproken nooit schijnt!

Tja...het is natuurlijk ook administratief niet op te brengen om alle playlists van alle feestjes te verwerken,ik kan me daar wel wat bij voorstellen...gelukkig is dit de laatste jaren wel beter aan het worden,vroeger kreeg bijv. Marco Borsato het geld wat ID&T voor een feest moest afdragen...maar dit is al aardig rechtgetrokken...

Maar oneerlijk verdeeld zal het altijd blijven,zoals ik al zei lijkt het me een onmogelijke taak om alles bij te kunnen houden...en dan hebben we het nog niet eens over de controle van al die gegevens..

Back