USB geluidskaart met soundfont technologie

peers

Nieuwkomer
Vroegà, toen PC's nog duur, simpel maar traag waren heb ik mijn eerste muziek gemaakt met de SoundBlaster AWE32. Het mooie aan die kaart was dat deze een gebruik maakte van de SoundFont technologie. Ik laadde mijn eigen samples in het geheugen van de soundblaster, kon daarin een aantal parameters bijstellen (zoals ADSR, Chorus, reverb dacht ik, het was halverwege de jaren 90) en kon via MIDI de boel aansturen. Het fantastische was dat er geen latency was.

Nu PC's goedkoop, ingewikkeld maar snel zijn hebben ze allemaal een ingebouwde geluidskaart waarop uiteraard geen SoundFont gebeuren wordt gebruikt.

Hier komt mijn vraag:
Ik heb een laptopje met daarop aangesloten een USB-midi keyboard en ben op zoek naar een USB geluidskaart waarbij ik gebruik wil maken van de SountFont technology om latency-loos via midi aansturing te kunnen spelen.

Wie weet of zoiets bestaat? Of zijn er inmiddels andere mogelijkheden?

Volgens mij was dat latency-loos mogelijk omdat het simpelweg zo weinig geheugen/cpu vrat.

En:
De grote kracht van de Soundblaster Live!-serie schuilt niet zozeer in de geluidskwaliteit, maar vooral in een lage processorbelasting en een solide samenwerking met de meeste softwarepakketten

Vind 't wel goede vraag, nu we 20 jaar verder zijn met PC's waar je toen alleen van kon dromen.. kunnen we nú dan ook latency-loos werken met een programma die dezelfde factor beter is als dat de Pc's nu zijn tov vroeger, en er volop de vruchten van plukken ; zou 't eerlijk gezegd niet weten wat de hedendaagse soundfont is.

Ik ben geen expert maar volgens mij werkte het zo:

Omdat de samples zich op de geluidskaart bevonden hoefde PC alleen maar tegen de geluidskaart te zeggen: "speel deze noot af". De soundblaster speelde dan de sample in de juiste frequentie e.d. (en zorgde ervoor dat deze gemixed werd als er meerde noten tegelijk klonken e.d.). Dit ging in real-time.

Nu moet de PC's de samples zelf mixen en naar de geluidskaart sturen, dat zorgt voor de latency, niet het minimale geheugen/CPU gebruik.

De lage belasting voor de PC kwam omdat de SoundBlaster gebruik maakte van DMA om geluiden af te spelen (dit staat los van Midi en SoundFont). Software kon dus tegen de SoundBlaster zeggen: speel de sample af die zich op deze plek in het geheugen van de PC bevind. De SoundBlaster las deze dan zelf uit het geheugen van de PC en speelde de sample (vandaar DMA, direct memory access)

Ik zou zeggen kijk eens bij Synthfont, je kan daar met soundfonts aan de gang.

Synthfont is een programma dus softwarematig samples mixed (rendered) en naar de geluidskaart stuurt, ergo: latency. Dit is neit wat ik zoek, ik zoek juist hardware waarin dit geregeld wordt.

Toch bedankt voor de reactie, ik kon deze software niet, leuk om eens mee te expirimenteren.

Ik ben geen expert maar volgens mij werkte het zo:

Omdat de samples zich op de geluidskaart bevonden hoefde PC alleen maar tegen de geluidskaart te zeggen: "speel deze noot af". De soundblaster speelde dan de sample in de juiste frequentie e.d. (en zorgde ervoor dat deze gemixed werd als er meerde noten tegelijk klonken e.d.). Dit ging in real-time.

Nu moet de PC's de samples zelf mixen en naar de geluidskaart sturen, dat zorgt voor de latency, niet het minimale geheugen/CPU gebruik.

De lage belasting voor de PC kwam omdat de SoundBlaster gebruik maakte van DMA om geluiden af te spelen (dit staat los van Midi en SoundFont). Software kon dus tegen de SoundBlaster zeggen: speel de sample af die zich op deze plek in het geheugen van de PC bevind. De SoundBlaster las deze dan zelf uit het geheugen van de PC en speelde de sample (vandaar DMA, direct memory access)

De AWE32 had 2 eigen geheugenbankjes waar je maximaal 2x8 MB in kon duwen. God, goeie ouwe tijd. Wat was dat een enorm bord zeg!

Latency heb je altijd. Alleen kan die erg laag zijn - maar dan is deze er nog steeds. ASIO drivers gaan dat tegen en onder de 10 ms ga je er niks van merken. Dus, koop een fatsoenlijke audio interface of haal een 2ehands sampler. Soundfonts slikken ze niet, .wav wel bij de laatste modellen.

Yoozer

Wat bedoel je met een 'fatsoenljike audio interface'? voorbeelden? (het gaat dus om een USB interface, het is voor een laptop)

Edit: en ben je ondanks ASIO drivers ook niet afhankelijk van je processorsnelheid?

Laatst gewijzigd:
Yoozer

Wat bedoel je met een 'fatsoenljike audio interface'? voorbeelden?
Iets wat niet standaard op je moederbord zit en meer dan 100 euro kost :D Zoals ik al zei: onder de 10 ms ga je het niet merken.

Idealiter natuurlijk iets moois als een http://www.rme-audio.de/en_products_babyface.php . 48 samples, da's net iets meer dan 1ms. Echter, da's niet goedkoop - dus als je van alle twijfel verlost wil zijn, haal je gewoon voor dat geld een Akai S5000 of zo en ChickenSys Translator erbij, die kan je bestaande SoundFonts omzetten en dan ben je 100% zeker van al het gedoe af.

Heeft je laptop ook PCMCIA? Da's welicht nog zelfs wat sneller. Idealiter is het gewoon PCI-x in een desktop, maar goed, het gaat hier om een laptop.

Wat betreft geheugen van de geluidskaart zelf: daar zit ook latency op, het geluid moet eerst getransponeerd worden, en dan nog gemixt, dan door de effecten en zaken als (resonante) digitale filters die gemeengoed zijn op iedere andere sampler ontbreken bij SoundFonts.

Ja, het heeft een lage latency - maar we praten hier dan wel over volstrekt antiek geheugen wat er in die kaart zat, en de on-board processor van de kaart was ook niet de snelste, en er hoeft weinig spectaculairs gedaan te worden behalve een beetje pitchen.

Edit: en ben je ondanks ASIO drivers ook niet afhankelijk van je processorsnelheid?
Jups, maar het zit er dik in dat je laptop qua rauwe snelheid die computer van toen (en de kaart) er op z'n sloffen uitrent.

Ik heb zelf een AWE32 en een AWE64 gehad. Leuk, maar ik ben verdomd blij dat de technologie vooruit is gesprongen. Goedkoop waren die dingen toen ook niet echt, maar goed, toen was er nog weinig anders op de markt. In de AWE kaarten zit overigens gewoon een E-mu chip - met een beetje mazzel zelfs niet zo verschillend van wat ze in de samplers van toendertijd mikten.

Met de AWE32 kon je echt al toffe dingen doen die de meeste kaarten tegenwoordig niet meer kunnen! Het was onze eerste familie 'multimedia' pc en er zat een AWE32 in. Ik was toen een jaar of 15. Volgens mij heb ik toen nog meer dan 100 gulden betaald voor 2 mb geheugen reepjes.

FM chip, Sounbanks met GM en GS, en sampler geheugen. Daarnaast zat er voice recognition software bij, text to speech, en veel meer nog.
Met Vienna studio kon je hele leuke dingen doen, van gewoon samples inladen tot je eigen geluiden te maken door het geluid te laten loopen met een loop van een paar samples. Zonder aliasing en Nyquist frequenties en dat soort fratsen. Kom er maar eens om hoor, zo'n compleet pakket. Mijn huidige geluidskaart (RME Fireface) heeft in ieder geval geen fm chip meer of een interne sampler. :)

Misschien dat je met een hardware sampler nog het dichtst in de buurt komt. Deze hoeven niet zo duur te zijn. Die ouwe Akai rack samplers (S-... reeks)

Wie weet of zoiets bestaat? Of zijn er inmiddels andere mogelijkheden?

Zoiets bestaat vrijwel zeker niet meer. Moderne PC-hardware kan prima met eenzelfde latency werken als de oude Soundblasters met Soundfont. Dat dat je niet lukt met de OSen en software van vandaag, geeft al wel aan dat er simpelweg geen vraag is naar echt lage latency (want het gaat ten koste gaat van de performance van je PC). Het verschil tussen een paar milliseconden of minder dan 1 milliseconde hoort ook niemand. Bovendien zit de gemiddelde persoon minstens 3 milliseconden van zijn monitors vandaan.

En dan is er nog het probleempje dat MIDI maar zo'n 4000 bytes per seconde kan sturen. Vaak zitten er al snel 10 noten (van 2 bytes) op 1 tel met nog de nodige tempo/sense data tussendoor. Dat is al gauw zo'n 20 bytes per tel. Oftewel een latency van 5ms nog voordat je PC/geluidskaart in de jaren '90 uberhaupt door had dat er wat moest gebeuren.

Zodoende haalt een moderne PC die je aanstuurt met een MIDI-over-USB controller in de praktijk een latency die vergelijkbaar is met de latency van je SoundBlaster AWE32 in de jaren '90 of misschien nog wel lager.

Dus: Nee, dit bestaat niet meer. Dat de latency van de hele keten echt lager zou zijn is een misvatting. Met moderne hardware is een hardware soundfont sampler zinloos.

Back