Zacht afmixen (loudness war)

Snelkookbami

Sidechain everything!
Na het afmixen zijn mijn nummers duidelijk zachter dan de gemiddelde bekende dance nummers. Nu kan ik wel de boel flink omhoog gaan gooien maar mijn nummers zijn in de mid sectie zo gevuld dat er verschillende problemen ontstaan, met name de strings. Al mijn instrumenten zijn zoiezo individueel ge-EQ'd, maar hebben niet allemaal een compressor omdat ik de dynamiek er graag in wil houden.

Mijn vraag is nu, moet ik nou mijn hele track gaan aanpassen voor die extra db of houden DJ's rekening mee dat sommige nummers qua volume net iets zachter zijn? Of praat ik onzin en doe ik iets compleet fout in de mid-range van mijn nummers?

Ik vrees dat dj's geen rekening houden met zachte mixen.
Of je track moet zo waanzinnig zijn dat ze het volume op de koop toenemen.
Maar ik denkd at door de enorme hoeveelheid releases ze je track links zullen laten liggen.

Ga je voor commercie dan zul je wel mee moeten. De compressor zal dan aan het werk moeten.

Paul

Een multiband compressor en een limiter achter je main output zou je kunnen helpen.

Je moet echt even een multiband compressor er tussen zetten, dan kan je bas wat temmen zodat de rest niet te hard gelimit wordt.

Met een multibandcompressor kan je de gain ook wat verhogen trouwens, misschien heb je die limiter dan niet eens nodig, in ieder geval moet die niet te veel werk te doen krijgen, alleen het laatste beetje om net die ene db er bij te winnen.

is het niet logisch dat de bass de mids en hoogs weg drukt?

bass heeft de grootste amplitude dus de limiter zegt: KRANK THAT

en aangezien de bas dan naar beneden gedrukt wordt gaan de andere dingen mee. Daardoor is er ook heel de tijd 1 geluid op de voorgrond. Het geluid met dat het meest prominent is prikt door je limiter heen.

het is idioot dat iedereen maar zo hard moet. het slaat nergens op. harder is niet beter.
als je alles zo hard mogelijk wil, dan zijn je vocalen, bassen, strings, pads, drums, gitaren, whatever straks allemaal bijna even hard. zo kun je veel minder onderscheiden in de mix, galmstaarten zijn nauwelijks zachter...
dynamische ruimte is er genoeg, met 16 bits heb je 96dB ter beschikking, met 24 bits heb je zelfs 144dB ! waarom alles tegenwoordig in de laatste paar decibels moet? dan kun je net zo goed in 8 bits gaan werken.
een beetje aanpassen is natuurlijk prima. het ligt er natuurlijk ook aan wat voor soort muziek je maakt. als het Ed Banger recs. achtige herrie maakt druk dan alles maar naar de 0dBFS, daar zit toch al geen dynamiek in.

het is idioot dat iedereen maar zo hard moet. het slaat nergens op. harder is niet beter.
.

Klopt helemaal, maar als je voor de commercie (of de clubs) gaat dan kun je bijna niet anders, want anders wordt de plaat niet gedraaid.

Paul

Oke, na de tips even wat geprobeerd, bovenste is referentie nummer. Toch zit er nog wat volume verschil in, misschien dan toch wat van de bass afhalen zodat ik wat meer plek heb om harder te gaan of zo laten zitten?

let op je volume, dit is meteen climaxjes..

Attachments

• voorbeeld.mp3
    539,9 KB · Bekeken: 93
  • mein.mp3
    595 KB · Bekeken: 89
die eerste heeft ook maar iets van twee dB dynamiek, de tweede veel meer.
alletwee hebben ze sowieso weinig dynamiek, maar de eerste klinkt echt vreselijk. daar kan men toch niet naar luisteren? vaak genoeg loop ik weg als ze zulke boomstammen draaien.

Bij een multiband compressor heb je meerdere mogelijkheden om een frequentie range te behandelen,

Ik zou beginnen met de inputlevel van het laag wat lager te zetten, zo weinig mogelijk compressie proberen te gebruiken, dan met de treshold en ratio gaan spelen en langzaam het input level opvoeren totdat je limiter weer happen begint te nemen uit het mid, daar voor moet je dan stoppen het het laag te regelen.

Het mid kan je iets harder compressen en wat harder uitsturen om meer volume in je track te krijgen.

Ik weet niet wat voor multiband en limiter je gebruikt, maar je kan er ook nog een eq tussen / achter zetten.

die eerste heeft ook maar iets van twee dB dynamiek, de tweede veel meer.
alletwee hebben ze sowieso weinig dynamiek, maar de eerste klinkt echt vreselijk. daar kan men toch niet naar luisteren? vaak genoeg loop ik weg als ze zulke boomstammen draaien.
Eerste is gewoon gemaakt voor radio/clubs. Dat je er niet van houdt doet er even niet toe :P, heb ik ook bij vele tracks hier op synthforum, ik kijk meer naar melodie/techniek en daar is Kaskade (in dit geval) wel goed in.

@demian, bedankt ik denk dat het zo wel lukt!

Als je hard wil kun je het best daar al rekening mee houden tijdens de productie.
Gebruik vooral cleane geluiden. Die kun je namelijk harder limiten voordat de vervorming/distortion te erg word.
Zit er al vervorming/distortion in b.v. je kick dan zal dit eerder storend worden als je gaat limiten dan met een cleane kick.

Bij EDM is de kick altijd het hardst. Begin met een goede kick en limit deze zo hard je kan zonder dat het lelijk word. Het gaat niet alleen om limiten. Je moet ook in een sample editor aan de gang om elke zero crossing/cylcle van het begin van je kick te normalizen.
Als je dit goed doet heb je alleen met je kick al een rms level van -7db of hoger naar gelang de lengte van je kick en de snelheid van je track. Zorg er m.b.v. side chain compressie of programmeren voor dat er nooit een ander geluid tegelijk met de kick speelt. Alle geluiden die je tussen de kicks speeld blijven nu clean aangezien je aan het einde van de rit niet of nauwelijks hoeft te limiten.

Wat ook kan is dat je tijdens het produceren al een limiter op je master zet zodat je gelijk al kan horen als er iets nasty gaat klinken.

Ik moet er wel bij zeggen dat al deze methodes je creatieve vrijheid aardig belemmeren, maar het werkt wel als je een loei harde track wil die toch clean klinkt.

Ik heb alleen een compressor en limiter op de master (limiter op -0.3dB).
Maar met een multibandcompressor moet je niet lopen klooien. Als iets in de mix niet goed klinkt, is je mix gewoon niet in orde. Ik heb er bijna nooit last van dat een geluid te hard wordt bij de compressie, en anders ga ik terug naar de tekentafel, oftewel je mix.

Als je mix in orde is, kun je het geluid redelijk makkelijk omhoog gooien zonder dat een en ander gaat botsen.

Als je hard wil kun je het best daar al rekening mee houden tijdens de productie.
Gebruik vooral cleane geluiden. Die kun je namelijk harder limiten voordat de vervorming/distortion te erg word.
Zit er al vervorming/distortion in b.v. je kick dan zal dit eerder storend worden als je gaat limiten dan met een cleane kick.

Bij EDM is de kick altijd het hardst. Begin met een goede kick en limit deze zo hard je kan zonder dat het lelijk word. Het gaat niet alleen om limiten. Je moet ook in een sample editor aan de gang om elke zero crossing/cylcle van het begin van je kick te normalizen.
Als je dit goed doet heb je alleen met je kick al een rms level van -7db of hoger naar gelang de lengte van je kick en de snelheid van je track. Zorg er m.b.v. side chain compressie of programmeren voor dat er nooit een ander geluid tegelijk met de kick speelt. Alle geluiden die je tussen de kicks speeld blijven nu clean aangezien je aan het einde van de rit niet of nauwelijks hoeft te limiten.

Wat ook kan is dat je tijdens het produceren al een limiter op je master zet zodat je gelijk al kan horen als er iets nasty gaat klinken.

Ik moet er wel bij zeggen dat al deze methode je creatieve vrijheid aardig belemmeren, maar het werkt wel als je een loei harde track wil die toch clean klinkt.

Mee eens het ligt aan je kick even kort door de bocht...

Als je je track niet op volume kan krijgen ... betekend het meestal maar 1 ding en dat is dat je verhoudingen in de mix niet kloppen.

Bijv, door teveel laag ... waardoor mid en high geen ruimte krijgen en je mix niet klopt.

Of bijvoorbeeld in jou geval je zegt dat je mid erg gevuld is .... zit dat niet je laag en hoog in de weg?

Als dat zo is ga je nooit een luide eindmix krijgen omdat je je comp/limiter dan voor het corrigeren gebruikt ipv van je bedoeling het luider maken van je track.

Alles is al wel verteld, multiband compressie is tricky als je niet weet wat je doet dus dat zou ik links laten liggen. Pro mixing en mastering is nog nooit zo goedkoop geweest als nu dus dat zou ook een optie voor je kunnen zijn.

het eerste wat mij opvalt bij je referentie track is de extreem pompende side-chain compressie, misschien moet je daar ff iets over opzoeken.

Oke, na de tips even wat geprobeerd, bovenste is referentie nummer. Toch zit er nog wat volume verschil in, misschien dan toch wat van de bass afhalen zodat ik wat meer plek heb om harder te gaan of zo laten zitten?

let op je volume, dit is meteen climaxjes..

Het eerste wat mij opvalt is dat jouw kick veel meer sub heeft dan die van kaskade.. Dat vreet alles weg als je gaat limiten. Je moet even met een goede EQ alles onder de 40HZ ofzo wegfilteren en sowieso iets van je laag afhalen. Dat kan gewoon op het totaal..
Met een multiband compressor zou je dit trouwens idd ook kunnen oplossen denk ik..

Back