Zacht afmixen (loudness war)

Dag Snelkookbami,
Behalve dat je ons lekkere mp3 gerechten voorschotelt heb ik nog een tip ;)
Wanneer je het klankbeeld zou wilt laten maar toch opgekrikt wilt krijgen qua volume, kan je de hele mix normalizen(b.v. in SoundForge, er zijn ook andere progs).

Dag Snelkookbami,
Behalve dat je ons lekkere mp3 gerechten voorschotelt heb ik nog een tip ;)
Wanneer je het klankbeeld zou wilt laten maar toch opgekrikt wilt krijgen qua volume, kan je de hele mix normalizen(b.v. in SoundForge, er zijn ook andere progs).
He roland, bedankt voor je compliment en tip.
In FL studio kun je met edison prima normalizen, het probleem is dat deze functie de subtiele synths op de achtergrond veranderd in een te overdonderend geluid.

En uiteindelijk ben je langer bezig met het zelf "masteren" van je track dan met het maken van de track zelf.
Dan maar niet het hardste klinken, als je track wordt uitgebracht willen ze toch een ongemasterde versie zodat ze zelf
de mastering kunnen doen.

Bami,

Als je teveel in hetzelfde freq stapelt kan je als je echt teveel hebt beter iets gaan weg halen.

Als dat niet lukt kan je met kleine piek en dipjes gaan werken met eq. Zoek van elke sound waar het om gaat op waar de kracht zit in het frequency spectrum. Licht dan dat gebied per laag uit met een 1 smal piekje van ongeveer +3db. Doe dit voor elke sound. Doe nu het tegenover gestelde. Het piekje van de ene laag haal je bij de andere lagen weg -3db zelfde eq instellingen. :okdan:

Zo maak je wat ruimte als dingen wat te dicht bij elkaar liggen. Nogmaals dit gaat dit niet werken als je teveel stapelt ... teveel is teveel :eureka:

Bami,

Als je teveel in hetzelfde freq stapelt kan je als je echt teveel hebt beter iets gaan weg halen.

Als dat niet lukt kan je met kleine piek en dipjes gaan werken met eq. Zoek van elke sound waar het om gaat op waar de kracht zit in het frequency spectrum. Licht dan dat gebied per laag uit met een 1 smal piekje van ongeveer +3db. Doe dit voor elke sound. Doe nu het tegenover gestelde. Het piekje van de ene laag haal je bij de andere lagen weg -3db zelfde eq instellingen. :okdan:

Zo maak je wat ruimte als dingen wat te dicht bij elkaar liggen. Nogmaals dit gaat dit niet werken als je teveel stapelt ... teveel is teveel :eureka:

Btw pannen is in deze situaties ook je vriend!

Bami,

Hee, daar heb ik niet eens over nagedacht, goede tip.

Nog een kook tip,
Heel simpel..ga nooit boosten met plugins 9 van de 10 keer is het cutten dus weg halen.
Boosten gaat gewoon niet met Plugins omdat hij optelt daar heb je niks aan hij voegt geen distortion of warmte of whatever dus fuck boosten gewoon cutten ik heb wel over parametrisch EQ he! dus niet Pultec EQ of API die hebben een beetje karakter daarmee kun je mooi kleuren verwacht niet te veel is ook digitale EQ.

9 van de 10 keer als je muziek met softsynth maakt is dit ook belangrijk te weten, softsynth klinken veel meer open en koud steriel waarom zou je dan nog boosten? Cutten die handel Snappie :)

Toevallig had ik 2 clipjes Clip 1 is normaal dus niks weg gesneden die andere clip 2 flink wat weg gehaald met parametrisch EQ. zie resultaat klinkt gewoon aangenamer daar gaat het om en niet Loudness war, dat gaat gewoon niet met computer Tools dus was je tijd niet.
Als je toch wilt koop een API 3124+ preamp die geeft behoorlijk wat punch, helderder en kleur ideaal voor Synthesizers en Drums en tracking.

Clip 1
https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=70435&d=1307772447

Clip 2
House Ampex Spl.mp3

Attachments

• House Ampex Spl.mp3
    1,2 MB · Bekeken: 87
Bedoel je het niet andersom? Aangezien het lijkt of je bij clip 1 de bass de lage hz wat gecut hebt?

Cutten klinkt ook altijd beter dan boosten, maar toch vind ik glenns aanpak puur voor clashende mid sitaties ook logisch klinken

Bij Clip hoor je geen bass omdat er geen high shelf filter op zit dus hoge frequencies zitten er nog op. Bij Clip2 zit her High shelf filter op hoge frequencies zo reveal je lage frequencies ik heb inderderdaad daarna nog met SPL te veel laag bijgevoegd is iets te veel.

anders haal die bas een beetje weg met lowshelf filter tot 110hz je hoort dan verschil nog in hoge frequenties. Clip 2 klinkt milder minder duidelijk dat maakt aangenamer bas moet je even niet opletten.

een BEETJE vriendjespolitiek? de hele media hangt aan elkaar van ons kent ons
Gehehe :o:, maar das wel heel negatief geformuleerd waarbij je jezelf per definitie uitschakelt. Aangezien ik optimist ben vind ik dat je de markt kan en moet penetreren, waarbij je dus eea omdraait. Vriendjes politiek in klassieke zin speelt daarin een minder belangrijke rol. Uiteindelijk is het allemaal om "all about the benjamins" te doen ;)

Anders gezegd je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen suc6 of falen. Lijkt wel een vvd praatje, ghehe :P

@ waz, leuk te zien dat mensen je nummer respecteren..
Tja kan er echt niets anders van maken dat het duidelijke mixen zijn, sorry.....maar u welcome :okdan:

vooral als ze daarna zelf ook een stuk uploaden wat ikzelf erg vet vind klinken.. je demo klinkt mooi ruimtelijk en het ademt lekker:okdan:
Danks man eindelijk beetje feedback......wist niet of was bang dat ik te diep ging. Hoe klinkt het als je de volume hard zet, blijft het dan nog overeind ? Hier gaan de buren flippen als k m een beetje hard zet :stupid

@MOTIFFF, waarom stop je alles zo erg in t reverb ? zo hoor je het niet, geen goede voorbeelden imo

Dis trouwens een interessant topic aan het worden, krijg gelijk 20 andere vragen ff een nieuw topic voor openen.

Laatst gewijzigd:
Back