Digitech quad v2: probleempje met fase verschil?

raabje

Korg Gadget!
hallo forum,

Een vraagje, is vast al heel veel over te vinden, misschien wil iemand mij het toch nog even uitleggen.

Ik ben bezig mijn onlangs ontvangen Digitech Quad v2 in te stellen, audio routing:

mono in, stereo uit, via AUX 3 op Soundcraft Spirit Folio mixer uitgestuurd, en terug de tafel in via een simpele stereo input.

Akai sampler stuurt drumsounds uit, Digitech staat op thru, dus geen effecten. Als ik aux3 opendraai, dan valt er definitie weg uit het geluid. Faseprobleem denk ik (ik heb nooit eerder met dit fenomeen te maken gehad). Links & rechts omdraaien geeft hetzelfde resultaat, 1 los trekken lost het op.

Ik vraag me af als ik b.v. een reverb of delay kies, en het effect op 100% wet zet, er ook faseproblemen kunnen ontstaan. Ik kan het niet echt goed horen. Zover ik weet kan je in de Digitech in de setup geen fase omdraaien van een output.

Plan was om de Digitech voor delays te gebruiken, en mijn Boss SX700 voor reverb voor alles wat aangesloten is via aux 2 en aux 3.

Alternatief is de Digitech op mono output zetten, ik heb helaas geen mono input over op mijn mixer (Akai & synths zijn 6 x mono, Roland sampler 2 x stereo met EQ en balance, en 2 stereo effect returns). Nieuwe mixer kopen gaat even niet gebeuren. Ik kan eventueel een output van mijn Akai opofferen, 3 ipv 4.

Ik snap het niet helemaal, ik had dit niet verwacht. Andere gok is dat er een kleine vertraging in het geluid zit door de digitale bewerking.

Heb de routing omgegooid, Quad is nu ingesteld op mono in-mono uit, geluid komt terug naar de mixer via een mono kanaal.

Zelfde resultaat, lage tonen (kick) vallen weg als ik het geluid doorlaat met thru, of b.v. een compressor effect kies (dus veel origineel geluid verdubbel).

Een delay of reverb op 100% wet klinkt wel redelijk.

Heeft dit niet te maken met je vertraging die het geluid krijgt door heen en weer naar de mixer en door de fx processor te routen. Kun je niet je fase omdraaien op de pre-amp van je mixer?

Heeft dit niet te maken met je vertraging die het geluid krijgt door heen en weer naar de mixer en door de fx processor te routen. Kun je niet je fase omdraaien op de pre-amp van je mixer?

Daar zal het inderdaad mee te maken hebben. Je kunt het nog even checken door het op te nemen met het droge signaal links en het signaal uit de studio quad op rechts. In je audio editor moet je het fase verschil dan wel kunnen zien. Fase omdraaien gaat niet helpen, tenzij de vertraging precies gelijk is aan de helft van de periode van je geluid (feitelijk nooit dus).

Aux effecten kun je het beste altijd full-wet gebruiken. Persoonlijk vind ik het makkelijker mixen, en je voorkomt dit soort problemen.

Bedankt voor de reacties, ik ben blij dat het enigzins "normaal" is, zal dan komen door de kleine latency die ontstaat in het audio pad. Bij full-wet zal het dan geen invloed hebben op het originele signaal.

Fase omdraaien kan niet in de Digitech en niet op mijn mixer (maar het helpt dus ook niet).

Ik zal voor de check het geluid opnemen zoals beschreven. De bedoeling is om het effect full wet te gebruiken, bij de test tijdens het aansluiten stuitte ik in de thru stand op dit fenomeen. Ik was bang dat ie altijd uit fase is. Als het normaal is, dan gaat de effect return weer terug naar een stereo kanaal. (wat eigenlijk wel jammer is, ik kan nu met de aux knop feedback sturen naar delay, en reverb over delay gooien).

Ja, zo bedoel ik het, quad intern op 100% wet, 0% dry. Input level via aux send, en
effect level via de fader op de mixer.

Ja klopt, input levels stel ik eerst handmatig in om digital clipping te voorkomen, ca 50%, mate van effect in de mix t.o.v andere inputs via aux send, en mate van totale effect via de fader van het input kanaal en/of aux level knop.

Had ik meteen moeten schrijven, ik type op dit moment op een Ipad, lastig om veel tekst te typen....

Als de digitech op thru staat, werkt ie als een digitale 4 naar 1 (of meer) mixer.

herstel, gevalletje RTFM: Quad kan wel de phase omdraaien d.m.v. een GEQ of PEQ equalizer module in het effect pad opnemen. Kost dan wel een 1/4 taartpunt van de CPU power beschikbaar voor effecten. Stond goed verstopt in de tabel met parameters.

Maar goed, phase omdraaien was niet de oplossing, dat is in een aux send-return opstelling alleen 100% wet gebruiken.

Back