Best veel verschil tussen de O300 en O96.
Ten eerste is de O300 de eerste speaker die ik (op gehoor, niks gemeten) compleet vlak vind.
Vanaf het eerste moment dat ik hem opstelde (op goeie plek in mijn kamer) was ie gewoon gelijk echt helemaal perfect gebalanceerd. Een verademing om dat te horen. Van diep laag tot zo hoog ik kan horen. Dat was de eerste "eindelijk" die ik ervaarde. De O96 gaat niet zo laag en is niet zo vlak, was nooit helemaal tevreden.
Verder is de klank neutraal van de O300. Hij is smooth als de muziek smooth is, maar kan ook harsh klinken, warm etc.
Echt heerlijk om naar te luisteren. Heb het gevoel dat ie niks mooier maakt dan het is maar ook niet lelijker.
De O96 was bijna nooit tevreden genoeg, luisterde altijd kritisch, en de treble had altijd een hardheid (on axis, off axis werd de treble warm maar weer niet vlak).
Dit is de 2e "eindelijk, het kan toch" dat ik ervaarde. De neutrale klank waarbij je kritisch kunt luisteren maar de muziek toch echt mooi is en muzikaal overkomt / beleeft kan worden.
Verder gedraagt de O300 zich zooo goed in mijn kamer, beste van alle speakers ooit. Minste resonantie frequenties door de ruimte heen, weet niet hoe dat kan. Luisterplek is echt perfect maar ook op andere plekken vallen de pieken en dippen enorm mee (en dat terwijl ie dieper gaat). Misschien omdat de bass driver een stuk verder van de vloer af is doordat ie zijwaarts van de tweeter / midden zit?
Verder klinkt de O300 heel goed echt nearfield (alleen stereo beeld wordt iets slechter), de O96 had 2,5 meter vond ik voordat ie "coherent"begon te klinken.
Verder is soweiso het beeld van de O300 "coherent" en die van de O96 minder, doet daar iets mee ik weet niet wat, misschien zijn de drivers niet goed tijd / phase aligned ofzo?
Verder is de O300 "schoner", minder distortie bij laag tot normaal volume (echt super superschoon).
Beide compressen ze het geluid een beetje bij hoger volume.
O300 is verder gedetailleerder dan de O96.
Wat de O96 beter deed was stereo imaging, de bas driver zijwaarts van de tweeter/mid bij de O300 is denk ik de schuldige. Vooral in nearfield is dit te merken.
De O96 had verder een iets andere "muziek ervaring" en bij de juiste muziek kon dat echt heel geweldig zijn. Verder deed de O96 de kamer ook op een andere manier "exciten" waarbij de kamer iets meer mee ging doen en bij de juiste muziek de speakers nog meer "verdwenen" en er echt iets heel overtuigends stond diep achter de speakers. (maar misschien bij andere speaker plaatsing kan de O300 dit ook zo sterk, ik heb ze pas net)
O96 echt geweldige speaker op veel gebieden.
Maar ik heb nog nooit van mijn leven een speaker gehoord als de O300.
Dit is hem gewoon

Ik ben echt tevreden voor het eerst, hier kan ik heel productief op werken met heel veel genot.
Btw. Geithain RL 906 vs O300 is ook geen contest. Snap niet dat 2 mensen op Gearslutz hebben gepost dat die 2 in competitie zijn en sommige mensen de RL 906 prefereren.. O300 wint met gemak (niet op elke gebied maar als studio speaker met groot verschil op meeste gebieden wel)