ik wil modulair

Status
Please reply by conversation.
G

Guest

Guest
de beste manier om iets te leren is uitproberen en ik wil meer leren over modulaire synthese en vooral ook over wat er zoal te koop is aan (exotische) modules.

daarom ben ik op zoek naar modulaire spulletjes, racks, modules, maar ook tips en advies.

ruilen met vintage analoog zou kunnen, maar contant ook, zo lang het niet te gek wordt.

Misschien heb ik het mis maar ik heb altijd het idee dat je verloren bent als je modulair gaat. De gearlust neemt onverantwoorde vormen aan en voor je het weet zit je urenlang daaps naar allerlei bleeps te luisteren zonder dat er concrete muzikale output is.
Als ik al die verschillende modules zie begin ik te kwijlen, maar het is net als coke: het lijkt mij machtig mooi maar ik blijf er toch maar vanaf.

Nu ja, het gaat niet om mij maar Leo het zou toch zonde zijn als die alleraardigste liefhebberij van jou zo gruwelijk uit de klauwen zou lopen.;)

Weet je wellicht al welke kant je op wilt? Eurorack, 5U / MU of misschien zelfs (nog) Frac?

precies altijd mijn angst geweest, maar ik wil de kennis opdoen. en het is ook een uitdaging.

Weet je wellicht al welke kant je op wilt? Eurorack, 5U / MU of misschien zelfs (nog) Frac?

nee. ik weet niet eens wat frac is. zo erg is het met me gesteld.

sommige modules/merken worden in beide formaten geleverd hè, maar andere zijn waarschijnlijk weer exclusief eurorack of 5u.
ik heb het idee (terecht?) dat er op eurorack gebied veel meer te krijgen is. neem took minder ruimte in, maar sommige dingen zijn wel erg priegelig.

Wil je soundwise in de buurt van Moog blijven, dan is een Mos Lab 16a misschien iets om mee te beginnen, ( er staat al een half setje op mp )

Sorry voor het vervuilen(?) van je topic; Dit is misschien ook wel wat voor je.

Doepfer is dus het prototype van Eurorack, waar die Mos-Lab een typische MU modular is.
'Echte liefhebbers' kijken vaak een beetje neer op Doepfer, maar het is een leuke instapper en Doepfer heeft een bizar grote range aan modules.
Alternatieve 'starter' systemen in Euro die je nog wel eens tegenkomt zijn de Analogue Systems setjes, T-B-S verkoopt ze o.a. en soms kom je ze tweedehands tegen. Bijv. de System 1

'Instappertjes' op MU formaat zijn bijv. Dotcom (synthesizers.com), dat kom je ook nog wel eens tegen in NL voor een aardige prijs. Maar het wordt al snel duurder, Modcan of COTK.
5U / MU was vaak wat behoudender / traditioneler en ook meer het territorium voor zelfbouw dan Euro.
Maar tegenwoordig gebeuren er leuke dingen, o.a. Rob Hordijk heeft een mooie range modules.
Voor een beetje leuke synth moet je toch wel denken richting de 2-3k.

Verder hoef ik je natuurlijk (?) niet te wijzen op het Muff Wiggler forum, als je wilt weten wat er zoal te koop is?

bedankt - ik ben vooral benieuwd naar andere dan de standaard dingen, doepfer basis heb ik nog wel eens voor 800 weggedaan hier ;)

morgen zal ik me eens verder inlezen, nu een punthoofd.
jean - goed idee natuurlijk!

Je moet er ook aan denken hoe je het wilt gaan gebruiken.
Wil je een echt bespeelbaar instrument of wil je een studio instrument?
Wil je een klavier, een sequencer, midi of wil je een andere interface?

Exotische modules die ik persoonlijk ken:
Alles van Rob Hordijk Designs. Geen East of West Coast synthese maar Haagse "Tèring" syntherse. Ik ben een hele grote fan van zijn spullen.
De Doepfer A-196 PLL. Het is een oscillator die zich synced aan een andere maar op een hele mooie aparte manier.
De Doepfer A-113 Subharmonic Generator. Akkoorden sequencen zoals GusGus dat zo mooi doet, of een zeer uitgebreide klok divider voor je sequencer setup.

bedankt voor de tips, ik moet natuurlijk ook eerst zelf verder kijken dan mijn neus lang is.

binnenkort ga ik bij Dennis langs voor de eerste les.

de 2 dingen op marktplaats zijn eigenlijk niet zo spannend. een vco en vcf en vca begrijp ik nog wel, maar ik wil leren over wat er nog meer te koop is aan modulatie, sequence, klok, bewerking en effect modules.
voor de trilling en het filter kan ik ze wel combineren met wat ik aan oude spullen heb, denk ik.

Leo, heb je je al ingelezen en the sky is the limit met modulair: WEET WAAR JE AAN BEGINT! :D

Het wordt pas intressant als je een aantal basismodules hebt waar je iig geluid mee kan maken. Dit kan je weer volledig naar eigen inzicht verder uitbreiden. Dat is ook het leuke ervan :)

Ik ben het met Hanz eens:
Doepfer is een goede instapper voor euro. Imo doet het wat het moet doen, is het betaalbaar en degelijk gebouwd. Vooral het diverse aanbod van filters maakt Doepfer een sterke speler op eurogebied.

Wel werkt 5U fijner dan euro (3U), dit vanwege de grote van het formaat. Dotcom klinkt erg goed maar heeft niet superspannende modules qua modulatie. Wederom kan je het naar eigen smaak uitbreiden met andere merken of DIY.

Door DIY goeroes worden regelmatig pcb runs georganiseerd, dit voor het clonen van specifieke- of varianten op modules. Met DIY kan je je eigen smaak samenstellen.

Wie weet kan je Falafelbiels voor het bouwen van modules een leuk voorstel doen! :okdan:

Status
Please reply by conversation.
Back