MIDI dump uit een synth krijgen

mstsfreak

Ouwe rot
Kan iemand mij vertellen hoe ik een synth kan kietelen zodat hij zijn sounds naar mijn PC dumpt?

Is er misschien een site die uitlegt hoe, of een programmaatje dat dat simpel kan?

Ligt aan de synth in kwestie en veel oudere (analoge) synths kunnen niet via MIDI patches dumpen/laden. Ik verwacht dat je bij de meeste synths het dumpen zelf niet via MIDI kunt triggeren.

Bij mijn Blofeld, Lead 2X en MKS-50 kan ik in het menu van de synth kiezen om patches via MIDI te dumpen. Meestal zijn dit SysEx MIDI dumps. Handig om b.v. alle patches van de ene Lead 2X naar een andere te kopieren (of voor backups).

Ik weet niet hoe het bij andere synths zit (niet geprobeerd), maar als ik zo'n SysEx dumpje naar mijn Lead 2X stuur, dan vervangt die de huidige patch (zonder deze nieuwe over de oude te saven) los van in welk menu, etc. ik zit. Als ik dan naar de volgende en dan weer terug naar de vorige patch ga, dan krijg ik de originele patch weer terug (wat die is immers niet overschreven). Als ik dumps van b.v. een hele bank stuur, dan worden ze wel overschreven.

Ik heb een oude Keytek CTS-2000 te leen van een broer om voor hem wat betere sounds te programmeren, maar ik kan nergens vinden hoe ik de sounds kan dumpen. Het instrument heeft wel sysex aan boord. Op de enige CTS-2000 site die ik kon vinden staat een incomplete handleiding die niet spreekt over een dump commando via misschien een knoppen-combinatie of zo.
Nu dacht ik dat er toch wel een commando te geven moet zijn via Midi-ox of zo maar dan moet ik wel het juiste commando weten. Ik weet alleen het fabrieksnummer 21h.

Wat moet ik nog meer invullen om het ding wakker te schudden om te gaan dumpen?

Hangt helemaal van de synth af. Meestal is er een menuoptie, SysEx commando of knoppencombinatie die in de handleiding staat.

Meestal is dat aan het linkse achterpootje, maar voorzichtig hoor want sommige synths dumpen dan alles in één keer.

Hahaha!! :dubbel:

Back