Harddisk

Derjano

Ouwe rot
Hallo,

Ik krijg morgen een nieuwe PC een Pentium 4 2.5 Mhz.
Nu zit er een 120 gb IDE harddisk in 7200 rpm.
Is dat eigenlijk wel snel genoeg om audio mee op te nemen?
Mijn oude pentium III begin de laatste tijd steeds moeilijker te doen ook al was de boel gedefragmenteert maar daar zat ook een IDE 7200 rpm harddisk in.
Natuurlijk zal scsi drives veel sneller zijn maar lijkt me een te dure oplossing.
Waar moet ik eigenlijk nog meer op letten behalve genoeg intern geheugen.

groet

Lang niet alle SCSI schijven zijn veel sneller dan ATA133 schijven, ze zijn vooral duurder. Wat misschien wel helpt zijn IDE schijven met 8MB cache geheugen, maar ik weet het niet zeker. Ik zou vooral 2 schijven gebruiken, waarvan je 1 alleen voor audio gebruikt. Of misschien nog beter dat je de audio over 2 schijven verdeeld voor dubbele performance...

Volgens mij kom je met elke moderne schijf een heel eind.

Druid

Hehe, ik durf wel te wedden dat eerder je CPU het te moeilijk krijgt dan je Harddisk.

Qua fragmentatie moet je dat gewoon bijhouden.

En als je lui bent dan trek je die oude harddisk uit je Pentium III en gebruikt die als Windows schijf en doe je alle audiofiles op die nieuwe HD. Scheelt nog eens installeren ook. :)

Gooi je die oude Pentium III gewoon weg want die is toch nix meer waard. ;)

cpu

cpu

Origineel geplaatst door fuse
Hehe, ik durf wel te wedden dat eerder je CPU het te moeilijk krijgt dan je Harddisk.

Qua fragmentatie moet je dat gewoon bijhouden.

En als je lui bent dan trek je die oude harddisk uit je Pentium III en gebruikt die als Windows schijf en doe je alle audiofiles op die nieuwe HD. Scheelt nog eens installeren ook. :)

Gooi je die oude Pentium III gewoon weg want die is toch nix meer waard. ;)

Ik had het idee dat mijn harde schijf meer problemen had dan mijn cpu die ging sneller richting 100% in Sonar.
Ik heb mezelf een hele tijd kunnen redden met mijn Pentium maar ik gebruik dan ook geen plug-ins.
Maar die Pentium III 500 Mhz zal toch nog wel wat waard zijn? zit G-forge 4 kaart in en 640 mb intern plus 13 GB schijf.

Ehh, fuse...Oude HD(met O.S.) in een nieuw systeem stoppen zodat je niet hoeft te installen is geen slim plan als je een stabiel systeem wil.

Kun je beter gewoon overnieuw installen.

Druid

Origineel geplaatst door druid
Ehh, fuse...Oude HD(met O.S.) in een nieuw systeem stoppen zodat je niet hoeft te installen is geen slim plan als je een stabiel systeem wil.

Kun je beter gewoon overnieuw installen.

Druid
Sterker nog, dit werkt niet altijd.
Het oude moederboord gebruikt andere IDE drivers, dus de nieuwe pc (met ander moederboord) zal waarschijnlijk een blauw scherm geven met een boot device failure oid, omdat deze niet die drivers gebruikt die aanwezig zijn op de oude harddisk.

Met Linux is dit geen probleem btw. ;)

Verder zijn IDE disken snel zat, m'n Seagate Barracuda V doet 27+mb/s sustained, en is daarnaast erg stil.
Dat heb ik liever dan die paar mb/s meer :)

ehmm

ehmm

Dus onderstaande zou redelijk moeten voldoen.
Alleen effe mijn terratec 24/96 ombouwen en de geintegreerde geluidskaart disabelen.

Dell

Standard Features: Intel® 845-PE chipset
533MHz Front Side Bus
Mini-tower : 6 USB 2.0, 4 PCI, 4 AGP
Geïntegreerde 10/100MB Netwerk kaart
Dell Solution Center
Norton AntiVirus 2003 (with 90 days free virus updates)

Processor: Intel® Pentium® 4 Processor 2.53GHz/ 533MHz FSB

Geheugen: 512MB DDR SDRAM (1x512MB)

Harde Schijf: 120Gb ATA-100 Ultra DMA (7200 rpm) Harde Schijf

Floppy disk drive / USB Memory Key: 3.5" 1.44MB floppy drive

Optical drives: 48x/24x/48x CD-RW & 16x DVD-ROM

Grafische kaart: 64MB Geforce4 MX420+TV out

Monitor: Dell 1702 FP 17" FlatPanel (+ EUR 451.01 EUR)

Keyboard: Slimline US Keyboard Qwerty (Standaard voor Nederland)

Mouse: Dell/Logitech mouse 2 button PS2

Geluidskaart: Geïntegreerde geluidskaart

Operating System: Microsoft® Windows® XP Pro (NL) )

Tuurlijk werkt dat wel. Je moet gewoon durf hebben en het kunnen oplossen als er iets speciaals gefixed moet worden. Maar 3 van m'n computers doen het zo als jaren lang. En dan heb ik nog moederborden vervangen en OS upgrades gedaan, andere videokaarten en weet ik het allemaal niet. Nog steeds stabiel als een huis zelfs overclocked en megaveel software. En ik doe echt niets speciaals hoor. Gewoon regelmatig defraggen, niet te veel updates en een virusscanner.
En als hij dan een keer een BSOD laat zien komt dat door de hardware of zo, maar 2000/XP is gewoon op zo'n manier heftig te misbruiken.
En wat dan nog als je C:\Windows 1Gb is of 500Mb. Dat scheelt echt niet megaveel in de snelheid hoor.

Als je het wilt doen zoals het 'hoort' installeer je alles netjes in een keer op een partitie en backup je die (een paar keer).

Back