DIY Project

Ok zit eigenlijk met nog een vraagje.
Moet ik op letten op hoeveel pcb's ik aan 1 power supply hang?
een 12v unit hoeveel pcb's zou die aan kunnen?

Sjaaaa eeeh nee onbeperkt gaat niet lukken. Ik heb niet zo'n verstand van die wiskunde. Ik zeg altijd het gaat goed zolang het goed gaat.
Kan er anders iemand bijspringen die daar iets zinnigs over kan zeggen?

Wat voor voeding gebruik je? gewoon die bij het ding zat? Waarschijnlijk kun je er nog wel wat bij zetten.

Maarreh... Het klinkt echt alsof je eens aan DIY modulair zou moeten gaan denken.......... :duivels:

PSU is neem ik aan +/-12V. Je moet even kijken naar het vermogen wat de PSU kan leveren. Vaak staat er wel wat op als 15VA of 15W (Voltampere , Watt, is hetzelfde). 12VA zou betekenen dat je max 1 Ampere er uit kan halen, maar voor de veiligheid moet je altijd op de helft gaan zitten, dan gaan de modules ook niet op een andere manier met elkaar communiceren. Het hangt van de modulen af hoeveel energie ze verbruiken. Typisch zal het rond de 40mA per module op de +12V zijn, en hetzelfde op de -12V, maar dat verschilt heel erg tussen verschillende modulen. Meer LEDs is een hogere stroom, en dus minder modulen voordat je aan je maximum vermogen zit.

Ah oke. Wmonk heeft me al wel aardig op weg kunnen helpen met m'n vraag :-)!

@ falafelbiels

Ik wil graag een synthesizer bouwen waar ik live ook mee kan gaan spelen. Een hele modulaire doos is voor mij dan net iets te groot. Graag haal ik dus het maximale uit het minimale!
Heb bijna het geld rond voor de DIY synth, dus wil graag nog even goed orienteren voordat ik meteen aan de slag ga.

Weet nog steeds niet hoe ik die mixer pcb kan aansluiten voor m'n vcf :P.
en waar ik uberhaupt zo'n pcb vandaan tover! Wil hem zelf liever niet solderen aangezien ik daar al helemaal geen kennis van heb. Tenzij er een goede handleiding bij zit van wat en hoe te solderen :)

Weet nog steeds niet hoe ik die mixer pcb kan aansluiten voor m'n vcf :P.
en waar ik uberhaupt zo'n pcb vandaan tover! Wil hem zelf liever niet solderen aangezien ik daar al helemaal geen kennis van heb. Tenzij er een goede handleiding bij zit van wat en hoe te solderen :)

Voor die mixer heb je wsl geen pcb nodig. Op de DIY synth zit al een mixertje die je kunt uitbreiden (aanname van me maar kan haast niet anders) door er een weerstandje bij te plakken.

Klopt ik kan de audio sum gebruiken, maar zou misschien het later liever willen uitbreiden met meerdere vco's oid. Dus neem aan dat er dan wel een soort mixer pcb'tje gemaakt moet worden?!

of begrijp ik je nu verkeerd?!

Ja niks moet, het is immers doe het zelven. Maar als je er 2 vcos bij wil hebben hoef je daarvoor alleen maar 2 weerstandjes en 2 pots (want je wil ze wel kunnen mixen) aan te plakken. De pots komen aan de behuizing en daar kun je dan gelijk die weerstand aan vast zetten. Dan gaan er 2 draadjes extra van de behuizing naar de summing node, dus een pcb heb je daar niet persee voor nodig.

Maarreh, jij moet gewoon modulair gaan bouwen. Je denkt al modulair met je "...later liever willen uitbreiden...".

haha true!

maar voel me nu nog niet vertrouwd genoeg om zo modulair uit te breiden. Wil het liefst eerst een synthje bouwen met enigszins wat aanpassingen erbij. Dat wil zeggen white noise, sub osc en een ext. audio in. Maar neem aan dat ik niet dat ik die 3 dingen op 1 audio sum kan solderen toch?!

Nog een vraagje trouwens. Ik kom ook steeds gnd tegen op pcb's. grounden potmeters gewoon als je die tussen de generator en vca zet?! en als je geen potmeter er tussen zet, wat dan?

Wat je zegt over 2 osc's er bij zetten. Kan ik die dan voor de vcf zetten? Of heb je wel echt voor elke vco een aparte input van de vcf nodig? Zou wel enorm chil zijn als je meerdere vco signalen naar 1 vcf zou kunnen sturen. Of is dat gewoon een kwestie van een extra draaidje solderen naar de vcf input?

wil je nog bedanken voor de moeite! je hebt me al aardig op weg geholpen :D!

haha true!

maar voel me nu nog niet vertrouwd genoeg om zo modulair uit te breiden. Wil het liefst eerst een synthje bouwen met enigszins wat aanpassingen erbij. Dat wil zeggen white noise, sub osc en een ext. audio in. Maar neem aan dat ik niet dat ik die 3 dingen op 1 audio sum kan solderen toch?!

Waarom niet?
Nog een vraagje trouwens. Ik kom ook steeds gnd tegen op pcb's. grounden potmeters gewoon als je die tussen de generator en vca zet?! en als je geen potmeter er tussen zet, wat dan?

Eeeh als je de pot gebruikt als variabele spanningswisselaar zit 1 kant aan ground, 1 kant aan je signaal en de wiper gaat naar je input. wordt ook wel passieve attenuator (verzwakker) genoemd. Hiermee bepaal je het "volume" van je inkomend signaal.

Ik weet even niet wat je met generator bedoelt.

Wat je zegt over 2 osc's er bij zetten. Kan ik die dan voor de vcf zetten? Of heb je wel echt voor elke vco een aparte input van de vcf nodig? Zou wel enorm chil zijn als je meerdere vco signalen naar 1 vcf zou kunnen sturen. Of is dat gewoon een kwestie van een extra draaidje solderen naar de vcf input?

Een "aparte ingang" houdt niet meer in dan een verbinding via een weerstand naar de summing node. Dus een draaidje + een weerstand. (en als je de verhouding in volume tussen de twee wilt kunnen bepalen stop je er minstens 1 passieve attenuator nog tussen)

wil je nog bedanken voor de moeite! je hebt me al aardig op weg geholpen :D!
Aaaah joh, daar ben ik hier toch voor?

bij deze mijn eerste soort design voor de synth.
als iemand nog feedback heeft, dan hoor ik dat graag!

9JM1X9ML5J.jpg

Over wat voor afmetingen heb je het daar? Zorg dat je vingers tussen de knoppen passen, anders heb je er weinig lol aan...

het gaat niet verticaal staan. Ik wil het live gaan gebruiken naast m'n laptop setup.
Daarom heb ik de sockets juist boven gezet zodat ik niet over de patch kabels heen hoef met m'n handen.

de afmetingen zijn 35 cm breed 25 cm lang. de knoppen zijn 2 cm en de grote 3 cm. de sockets en switches heb ik niet precies afgemeten, dus hij zal inderdaad nog wat groter uitvallen ook wat betreft de vinger ruimte :).

ik stuitte zojuist weer op een vraagje!
we hadden het al over een mixer pcb iets om meerdere modules/pcb's te kunnen aansluiten op m'n diy synthje. Is zo'n mixer pcb niet gewoon een VCA.

voorbeeld:

ik heb nog maar 1 input over op m'n VCA(1) om een andere pcb/module op aan te sluiten zoals bijvoorbeeld een noise generator/VCO/o.i.d.

kan ik niet gewoon een extra VCA(2) erbij zetten die dus meerdere inputs heeft en de output daarvan naar de andere VCA(1) routen?

als dat zou kunnen, moet ik dan rekening houden met wat voor VCA ga kopen/in elkaar zetten? Weet niet of 2 verschillende VCA's met elkaar gaan botsen oid.

Een mixer is gewoon een mixer en een VCA is gewoon een VCA. Een VCA met meerdere inputs is een VCA met een mixer er voor. Tuurlijk kun je er een VCA bij zetten maar ergens moet je die in de rest van het circuit mixen en dan heb je toch een mixer nodig.

Tenminste zo denk ik er over.

Back