Virus B en Sounddiver (editen sounds)

Michaels Keys

Ouwe rot
Beste forumleden,

Heb niet zo lang geleden een Virus B aangeschaft en aan de pc gelinkt om via Sounddiver het geluidenbeheer te regelen (dus soundbanks laden/ opslaan etc.).

Nu heeft Sounddiver ook de mogelijkheid om een individuele voice te editen. Alleen lijkt dit niet te werken: al het draaien en schuiven aan de virtuele knopjes doet het geluid niet veranderen.

Misschien is het probleem de MIDI configuratie? De midi OUT van de virus is gelinkt aan MIDI in keyboard.
Midi OUT is van MIDI/USB unit die aan PC is gelinkt. Ik kan hiervan de midi OUT wel in de virus pluggen, maar dan is de verbinding met het toetsenbord weg en kan ik dus de veranderingen van de geluiden niet meer horen? (of is hiervoor een truc die niet te moeilijk /duur is?)

Tips en suggesties? Alvast bedankt!!

Groeten, Michael

PS gebruik een AN1X als klavier voor aansturen Virus ... Iemand ervaring met beide synths? Ben benieuwd wat jullie vinden van deze 2 synths ten opzichte van elkaar. Is een van de twee beter? Zijn ze nu echt zo anders? In tegenstelling tot verachtingen vind ik de Virus eigenlijk moeilijker 'hardware' te editen dan de AN1X: veel basele functies zitten achter de menu's verstopt, zijn bij de AN1X toch makkelijker te vinden via de draaiknopppen/kleuren ... Benieuwd!

Ik heb de AN1x gehad en heb nu nog de Virus C. Als je nu een MIDI interface met maar 1 in/1 out hebt zou ik je aanraden te gaan kijken naar iets groters met meer I/O. Met een 2x2 heb je bidirectioneel verkeer voor beide units, maar dan moet je computer wel aan staan om als centrale te werken.

Om de Virus te editen moet je computer MIDI out in de Virus MIDI in zitten. Verder moet je op de Virus instellen dat 'ie system exclusive-berichten accepteert; da's wat SoundDiver doorstuurt. Wil je dan nog kunnen spelen, dan moet de AN1x MIDI out in je computer MIDI in zitten. Echter, als je computer dan uit staat doet de MIDI-interface het ook niet en krijg je geen geluid. De enige oplossing is dan een MIDI-splitter en een MIDI merger kopen; splitter op de AN1x zodat 'ie 2 MIDI stromen uitstuurt (1 voor de computer, 1 voor de Virus direct) en een merger op de Virus zodat 'ie 2 stromen ontvangt (1 van computer, 1 van AN1x direct). Maar in zo'n geval kun je eigenlijk net zo goed gaan kijken naar een fatsoenlijke MIDI patchbay die ook offline werkt. Helaas is het enige bedrijf dat ze nog nieuw maakt MOTU - en http://www.motu.com/products/midi/xpressxt_usb/ is niet goedkoop.

Wat betreft editen ben ik het met je eens, al is een hoop van de basis wel in 1 keer te bedienen, terwijl je bij de AN1x meer "oogkleppen" ophebt en alleen maar naar oscillators OF filters OF envelopes kan kijken.

Het beste kun je de midi in/out van de Virus via een midi interface (of USB-midi kabel) aan je pc koppelen.

Hetzelfde doe je met de AN1X en vervolgens kun je via je sequencer de Virus via je keyboard bedienen.

Maar dit is wel heel erg basiskennis hoor.

De AN1X ken ik niet, maar ik vind de Virus eigenlijk best makkelijk te editen via de knoppen. Niet dat ik dat nu nog doe.

via PB ontvangen reactie van Yoozer ... ! (om evt. meelezers niets te onthouden! ; - )

De Virus heeft maar 1 MIDI in en 1 MIDI out. Die 3e is een thru - die gebruik je voor zgn. daisy-chaining oftewel de oplossing voor als je geen MIDI patchbay hebt.

Bij daisy-chaining heb je 1 hoofd-apparaat (de computer). Daarvan gaat de MIDI out naar de 1e synth z'n MIDI in. Van de 1e synth z'n MIDI thru ga je dan naar de 2e synth z'n MIDI in. Van de 2e synth z'n MIDI thru ga je dan naar de 3e synth z'n MIDI in, en van de 3e (en zo door).

Als je de AN1x zo aansluit moet je er wel voor zorgen dat MIDI local uit staat, en je kunt dan van de Virus een kanaal niet gebruiken - da's het kanaal waarop de AN1x z'n noten ontvangt. Met MIDI local off ontkoppel je als het ware het toetsenbord van het deel dat daadwerkelijk geluid maakt (de "engine"); MIDI gaat uit het toetsenbord naar de computer, wordt dan teruggeketst, komt dan bij de AN1x z'n "engine" uit en wordt via MIDI thru gekopieerd, en komt dan bij de Virus terecht.

Je zou dat kunnen proberen, maar je leven wordt er een heel stuk makkelijker op met een MIDI patchbay/interface, zeker als je behalve deze er nog andere bij wil gaan kopen.

Ik heb laatst voor 30 Euro een Edirol midi interface overgenomen, met 3 x in/out. Daar kun je toch niet voor lopen tobben?

Wil de setup zo klein mogelijk houden, dus werken met midi through is geen bezwaar - als het werkt!
Gebruik nu zelf een edirol midi/usb interface, maar die heeft 1 usb stekker en 1x midi in/ 1x midi out.
Welk type edirol heeft 3x in/out? (krijg hem zo snel niet boven water gegoogled...) Thanks!

Back