goedkope equalizer of goede plugin

microphlexx

Affected user
Ik ben de laatste tijd wat bezig met afmixen en nu vroeg ik me af of het een goede keuze zou zijn om een goedkope equalizer aan te schaffen of doe ik het dan toch beter met de betere plugin. Ik hou van warme analoge synths maar zou het wel een goede keuze zijn om deze dan door een goedkope equalizer te sturen. Zal ik niet verliezen aan de warme analoge sound als ik dat doe. Wat zijn eventueel goede equalizers prijs/kwaliteit? Of toch met de betere plugins dan? Iemand tips?

Er is een grote kans dat er een verhitte discussie zal ontstaan in deze thread, want je hebt een groep mensen die plugins per definitie slecht vindt, en alles wat hardware is de hemel in prijst. Maar je hebt ook een groep mensen die alles met software doet en er van overtuigd is dat je met software alles kan, misschien zelfs wel meer dan met hardware. En dan heb je natuurlijk nog heel veel mensen die daar ergens tussen in gaan zitten.

Tja.. waar val ik onder? Ik zit meer aan de "software kan ook (bijna) alles of zelfs meer dan hardware" dan aan de "software is kut" groep.

Ik geloof absoluut dat een heel goede software EQ (UAD Massive Passive, DMG Audio EQuality, Waves H-EQ, Fabfilter Pro-Q en nog meer) lekkerder kan klinken dan een goedkope hardware EQ.

Wil je iets van hardware, dan zou ik eerder gaan voor een goeie compressor!

Ik heb helaas weinig ervaring met hardware EQ anders dan wat er op mijn mengtafel zit, maar ik ben zeer te spreken over Sonnox Oxford EQ plugins. Prijzig dat wel.

ik heb nog wel een goedkope EQ liggen van TEAC, maar of dat is wat je zoekt ?
Zou eerder een soft Eq gebruiken met een extra pluggin om de "warme analoge sound als ik dat doe" te verkrijgen.

Ik weet eigenlijk niet wat ik zoek omdat ik geen ervaring heb met hardware equalizers. Wat is de vraagprijs van die TEAC?

Er is een grote kans dat er een verhitte discussie zal ontstaan in deze thread, want je hebt een groep mensen die plugins per definitie slecht vindt, en alles wat hardware is de hemel in prijst. Maar je hebt ook een groep mensen die alles met software doet en er van overtuigd is dat je met software alles kan, misschien zelfs wel meer dan met hardware. En dan heb je natuurlijk nog heel veel mensen die daar ergens tussen in gaan zitten.

Tja.. waar val ik onder? Ik zit meer aan de "software kan ook (bijna) alles of zelfs meer dan hardware" dan aan de "software is kut" groep.

Ik geloof absoluut dat een heel goede software EQ (UAD Massive Passive, DMG Audio EQuality, Waves H-EQ, Fabfilter Pro-Q en nog meer) lekkerder kan klinken dan een goedkope hardware EQ.

Wil je iets van hardware, dan zou ik eerder gaan voor een goeie compressor!

Wel mij maakt het eigenlijk niet uit of het hardware of software is. Ik zoek mijn weg met beiden en het resultaat is het belangrijkste. Omdat het natuurlijk leuker is om het hardwarematig te doen wil ik natuurlijk wel voor hardware gaan maar wil niet teveel geld uitgeven. Mijn eerste auto was ook geen BMW (ik haat dure auto's trouwens). Maar goed je snapt wel wat ik bedoel. Maar als ik zou weten dat goedkope equalizers de moeite niet zijn dan hou ik het wel liever bij plugins. Een compressor heb ik al trouwens maar wil net dit ietsje meer uit mijn geluid halen.

Ik heb helaas weinig ervaring met hardware EQ anders dan wat er op mijn mengtafel zit, maar ik ben zeer te spreken over Sonnox Oxford EQ plugins. Prijzig dat wel.

Eens kijken of we dit kunnen vinden in de special stores ;)

Bedankt alvast voor de reacties. Nieuwe tips altijd welkom. :)

Ik weet eigenlijk niet wat ik zoek omdat ik geen ervaring heb met hardware equalizers. Wat is de vraagprijs van die TEAC?

22 euro incl. opsturen, het is trouwens een jvc geen teac ... jvc s.e.a. 131
stelt niet veel voor, werkt wel. 10 band stereo

En anders weet ik nog een mackie 24.8 mixer waar een hele uitgebreide warme EQ opzit.
Maar die kost rond de 350 euro, is net even andere koek.
Nog altijd goedkoper dan sony oxford pluggins en iets waardevaster 2e hands :D

22 euro incl. opsturen, het is trouwens een jvc geen teac ... jvc s.e.a. 131
stelt niet veel voor, werkt wel. 10 band stereo

En anders weet ik nog een mackie 24.8 mixer waar een hele uitgebreide warme EQ opzit.
Maar die kost rond de 350 euro, is net even andere koek.
Nog altijd goedkoper dan sony oxford pluggins en iets waardevaster 2e hands :D

Ik kijk eerst nog even rond. Niel. Iemand nog tips?

Ja ik had deze al een paar keer gezien in een filmpje hier en daar. Lijkt me idd een fijne eq. Zal eens kijken tussen mijn hopen vsts of die er mss niet tussen zit.

Van de week Fabfilter ProQ geprobeerd. Mooi spul. Die gaat op mijn wishlist :)

Ja ik had deze al een paar keer gezien in een filmpje hier en daar. Lijkt me idd een fijne eq. Zal eens kijken tussen mijn hopen vsts of die er mss niet tussen zit.

Hij kost iets van 100 euro volgens mij dus het lijkt me dat je wel weet dat je hem dan hebt gekocht toch?

Welnee. Hij bedoelt de free trial die je van de website kunt downloaden natuurlijk :D

Ik zit er aan te denken om de Fabfilter ProQ aan te schaffen, maandag maar even de demo downloaden. Maar wat ik me zo afvroeg is moet je de settings in Pro Q apart saven, of saved ie mee in je DAW file?

Instellingen worden ook gewoon in je project opgeslagen dus je hoeft niet perse alles ook in die plugin op te slaan hoor! (Gelukkig niet!)

Fabfilter Pro-Q is leuk, maar ik zou EQuick van DMG Audio ook eens proberen voor je de knoop definitief doorhakt!

Instellingen worden ook gewoon in je project opgeslagen dus je hoeft niet perse alles ook in die plugin op te slaan hoor! (Gelukkig niet!)

Fabfilter Pro-Q is leuk, maar ik zou EQuick van DMG Audio ook eens proberen voor je de knoop definitief doorhakt!
Aah oke beter, gelukkig maar inderdaad. :)

Oke tof, bedankt voor de tip - die ga ik ook even checken!

Ik verkies de DMG Audio Equality boven Pro-Q, en ook boven de Sonnox Oxford plugins. Je hebt veel EQ plugins, ook veel emulaties van hardware plugins ja. Ik heb zelf een MOTU 828 MK3 waar een door DSP powered EQ in zit. Veel plugins leggen het af tegen dit beestje. DMG Audio is dan ook van de zeer weinige plugins die het niet aflegt tegen de CueMix EQ van mijn MOTU. Sowieso zijn er betere EQ's dan die van mijn MOTU. Verder heb ik geen ervaringen met hardware EQ's, maar als mijn MOTU enigzins representatief is voor de hardware markt ga ik toch liever voor een dedicated hardware EQ.

EQuick is het kleine broertje van Equality trouwens als ik me niet vergis.

http://dmgaudio.com/products_equality.php

Iemand hier al ervaringen met de (dure) Steinberg Rupert Neve plugins misschien?
Ik vind ze echt belachelijk duur, maar misschien zijn ze ook wel belachelijk goed..........
Als je een Steinberg dongle hebt kun je de demo uitproberen.
http://www.steinberg.net/en/products/vst/rnd_portico_plug_ins/rnd_portico_plugins_start.html

Maar persoonlijk zou ik er dan denk ik liever €100 bijleggen en zoiets kopen: http://www.thomann.de/nl/tl_audio_5013_tube_equalizer.htm
Of een mooie tweedehandse. Moet toch denk ik goed aan te komen zijn, een mooie hardware EQ voor €200/300.

Back