Recappen van Virus B

Luctae

syncopaat
Ik heb een dringende vraag aan een ieder die een Virus B bezit. Mijn virus heeft al een tijdje griep en daarom ben ik van plan mijn Virus van nieuwe elco's te voorzien. De kans bestaat dat deze (goedkope) ingreep het probleem gaat verhelpen... Punt is alleen dat ik van 1 van de elco's niet kan achterhalen wat de waarden zijn, omdat dit buiten het folie valt.

Wie kan mij helpen (door bv. z'n Virus B op te schroeven) door te vertellen wat het moet zijn??? Zie foto voor locatie...

Alvast bedankt voor de moeite!

Attachments

• foto.jpg
    foto.jpg
    99,9 KB · Bekeken: 97
een new ..digitaal aparaat ..re cappen ..???

inderdaad, waarom denk je dat de condensatoren kapot zijn? recappen is normaal gesproken nodig bij circuits die oude componenten gebruiken, en jaren onder stress hebben moeten werken.

wat zijn precies de problemen met het apparaat?

Allereerst bedankt voor jullie reacties.

Ik weet niet zeker of ze kapot zijn... Maar tis een goedkope oplossing en de handelingen zullen worden uitgevoerd door iemand die erg veel ervaring heeft met solderen aan pcb's. Misschien werkt het niet, maar het is het proberen waard...

Voor meer info wil ik jullie graag verwijzen naar de aanleiding, een kort draadje: KLIK

Laatst gewijzigd:
Meestal recappen mensen elco's omdat ze door hun leeftijd slijtage gaan vertonen, uitdrogen etc. Bijv bij een versterker/monitor dat je geluid heel dof wordt.. Of soortgelijke problemen in analoge synths.
Maar in een digitale synth lijkt me dat niet zo van belang.. Er is geluid of geen geluid, de enige elco's die daar invloed hebben op de klank van het geluid zijn de (hooguit) enkele elco's die na de D/A conversie in het signaalpad zitten..

ik denk dat cyrano eigenlijk nog nooit gehoord had van een virus.
recappen , van een synth van 98 die ook nog eens aan een externe voeding hangt:?
het Zou kunnen natuurlijk, maar lijkt me nogal van niet geschoten altijd mis, en bezint alvorens gij begint.... ( ik zou dat niet als eerste keus doen denk ik )
een goede reparateur is natuurlijk wel aangewezen met al die ongemakjes

zou ook aan de externe voeding kunnen liggen misschien en / of de cpu-het moederbord ?
kortom , als voeding oke is , even wegbrengen en niet bij voorbaat ervan uit gaan dat het de condensatirs zijn die vervangen moeten worden . maar dat had u inmiddels zelf ook al bedacht misschien ?

Ook bij een digitaal apparaat slijten de elco's, en digitale apparaten kunnen dan idd bovengenoemde symptonen krijgen, heb hier een 909 gehad die niet meer direct opstartte en na recappen voeding was deze weer goed.
En dat deze op een adapter gaat zegt ook niets, er zijn dan nog steeds elco's nodig, weet niet wat voor adapter het is maar als het een DC adapter is zit daar waarschijnelijk ook een elco in die rot kan zijn, zeker omdat deze in de bloedhete adapter zit.

Ik wil niet zeggen dat het je probleem oplost maar het is het proberen waard, zo duur zijn die paar elco'tjes niet.

Zat nog even te kijken naar je plaatje en ik denk dat je er wel wat veel wil vervangen, denk dat je er met zo'n 5 vervangen wel klaar bent, heb je een schema?

Laatst gewijzigd:
Een virus hangt direct aan 220v.

Maar er zijn toch slechte condensatoren in omloop geweest begin 2000? zou best kunnen dat die ook in de virus zitten..?

hij zei ( in die link ) dat ie extern gevoed werd met 12 volt ?
alles kan , maar om nou blindelings ervan uit te gaan dat het de elco's zijn , en ze dus maar meteen te vervangen ?

Ook bij een digitaal apparaat slijten de elco's, en digitale apparaten kunnen dan idd bovengenoemde symptonen krijgen, heb hier een 909 gehad die niet meer direct opstartte en na recappen voeding was deze weer goed.
En dat deze op een adapter gaat zegt ook niets, er zijn dan nog steeds elco's nodig, weet niet wat voor adapter het is maar als het een DC adapter is zit daar waarschijnelijk ook een elco in die rot kan zijn, zeker omdat deze in de bloedhete adapter zit.

Ik wil niet zeggen dat het je probleem oplost maar het is het proberen waard, zo duur zijn die paar elco'tjes niet.

Zat nog even te kijken naar je plaatje en ik denk dat je er wel wat veel wil vervangen, denk dat je er met zo'n 5 vervangen wel klaar bent, heb je een schema?

Een 909 is ook wel een heel stuk ouder..
En natuurlijk bestaan er slechte elco's maar het lijkt mij onzin zolang er niks aan te zien is deze te vervangen.

En inderdaad zou ik eerst checken of de externe voeding wel stabiel blijft. De interne 5 volt wordt gemaakt uit die externe 12 volt voeding. Maar als de voedingsspanning inzakt of schommelt kun je dit soort rare verschijnselen ook krijgen. Heb je er wel de juiste "originele" voeding aan hangen? Ik heb al meer dan eens gezien dat er een onjuiste adapter gebruikt wordt bij wat oudere apparaten omdat het origineel stuk of kwijt is.

hij zei ( in die link ) dat ie extern gevoed werd met 12 volt ?
alles kan , maar om nou blindelings ervan uit te gaan dat het de elco's zijn , en ze dus maar meteen te vervangen ?

Ik dacht dat de Virus B op de zelfde wijze als de C gevoed werd, maar daar zat ik naast dus.

Ik heb mijn Virus C 2 weken geleden naar Duitsland gestuurd ter reparatie met soortgelijke problemen, in mijn geval zou mogelijk het moederbord kapot zijn (telefonische vaststelling)

Benieuwd wat het hier is.

Gewoon je Virus volproppen met millitary grade elco's; dan weet je de komende 20 jaar dat het daar tenminste niet aan ligt ;) Ik zou als eerste de externe voeding doormeten en aanpakken indien nodig

Een 909 is ook wel een heel stuk ouder..
En natuurlijk bestaan er slechte elco's maar het lijkt mij onzin zolang er niks aan te zien is deze te vervangen.

En inderdaad zou ik eerst checken of de externe voeding wel stabiel blijft. De interne 5 volt wordt gemaakt uit die externe 12 volt voeding. Maar als de voedingsspanning inzakt of schommelt kun je dit soort rare verschijnselen ook krijgen. Heb je er wel de juiste "originele" voeding aan hangen? Ik heb al meer dan eens gezien dat er een onjuiste adapter gebruikt wordt bij wat oudere apparaten omdat het origineel stuk of kwijt is.

Dat klopt 909 is idd stuk ouder, ik zie in deze voeding wel wat spoeltjes zitten wat mischien duidt op een schakelende voeding, daarin slijten de elco's ivm de schakelpieken wel een stuk sneller.
En niet direct willen opstarten kan een voeding probleem zijn.

Vandaar mijn vraag voor een schema, en dan nog blijft het moeilijk om vanaf hier te zien wat er stuk is.

Back