Midi NL2x

D12-4ever

Stamgast
Hallo, toen ik mijn Nord lead 2x voorbet eerst aan mijn macbook pro aansloot kon ik via logic de programs via midi channels gebruiken. Als ik midi channel 1 had selecteerde de NL 2x meteen het geluidje achter midichannell 1, als ik mididchannel 2 pakte selecteerde hij automatisch het geluidje achter midichannel 2... Nu ben ik zelf geluidjes gaan maken in performance mode... op a0 a1 a2 a3 a4 en a5 staan geluidjes die ik zelf gemaakt heb en dus wil gebruiken voor een beat te maken maar het probleem is dat de lead 2x nog alleen maar slot a b c en d gebruikt en niet de performance zoals a0 a1...
Ook in program mode is nu slot A midi 1 slot b midi 2, c is 3 en d 4. Maar als ik program 1 selecteer als midi ch.1 en dan op de zelfde slot program 2 als midi ch.2 selecteer staat prog 1 weer op midi ch.1 zo ook program 3 ,4 ,5 ...99.

Wat moet ik doen om bijvoorbeeld Performance a0 en a1 a2 a3 en a4 op verschillende midi channels te gebruiken?

Hallo, toen ik mijn Nord lead 2x voorbet eerst aan mijn macbook pro aansloot kon ik via logic de programs via midi channels gebruiken. Als ik midi channel 1 had selecteerde de NL 2x meteen het geluidje achter midichannell 1, als ik mididchannel 2 pakte selecteerde hij automatisch het geluidje achter midichannel 2...
Dat is allemaal normaal.
Nu ben ik zelf geluidjes gaan maken in performance mode... op a0 a1 a2 a3 a4 en a5 staan geluidjes die ik zelf gemaakt heb en dus wil gebruiken voor een beat te maken …
Tot zo ver nog steeds niets geks.
… maar het probleem is dat de lead 2x nog alleen maar slot a b c en d gebruikt en niet de performance zoals a0 a1...
Dat is ook normaal, want de Lead is gewoon vier synths bij elkaar geraapt. Zo werkt’ie nu eenmaal. De lead bestaat uit een aantal onderdelen. Belangrijkste zijn de Slots A, B, C en D. Dat zijn vier werkgeheugens, die de Programs en Performances beschikbaar maken om te bespelen. Dat zijn er maar vier, niets meer en minder. Een Performance is een speciale geheugen code die meer dan één Slot gebruikt, met op z’n meest dus vier. Vaak zijn slechts twee Slots in gebruik. En dan heb je het geheugen, waar die Programs en Performances staan weggeschreven die jij of Clavia erg belangrijk vinden om te bewaren. Bij de NL2 (niet NL2X) kan dat met PCMCIA kaartjes eindeloos vergroot worden. En als laatste in jouw probleem zijn er de controllers, zoals het keyboard met alle knopjes en de O-ZO-Gvaarlijke Midi In en Midi Out, zodat je ook vanaf een ander instrument of de computer kunt werken… Nu slaat een Performance ook voor ieder Slot de Midi settings op. Vaak krijgen de Slots één kanaal en dat is nummer 1. Dan reageren alle Slots die actief zijn (Let wel: actief zijn – ledje brandt – betekent dat wanneer je een toets indrukt alleen die Slots reageren. Een knipperend ledje betekent dat je voor dat Slot ook aan de knopjes kan gaan draaien) op wat je speelt. Dat gaat alleen maar op voor de LOCAL toetsen.

Gebruik je nu Midi, dan reageert een Slot ALTIJD op de inkomende Midi, actief of niet. En daar kom ik nog op terug!
Ook in program mode is nu slot A midi 1 slot b midi 2, c is 3 en d 4. Maar als ik program 1 selecteer als midi ch.1 en dan op de zelfde slot program 2 als midi ch.2 selecteer staat prog 1 weer op midi ch.1 zo ook program 3 ,4 ,5 ...99.
En hier komt de verwarring…
Dat doe je dan op je computer? Of selecteer je op Lead? Je kunt in ieder geval geen Programma’s toewijzen aan een Midi kanaal op de Lead. Dat kan je alleen met een Slot doen. Hoe je bij Program 99 komt, is me een raadsel.
Wat moet ik doen om bijvoorbeeld Performance a0 en a1 a2 a3 en a4 op verschillende midi channels te gebruiken?
Activeer de Performance. Kijk in ieder Slot hoe de Midi staat door [Shift+MidiChannel=Unison] te gebruiken en geef ze alle vier een eigen kanaal door te scrollen. Dit dien je dan wel te saven in het Performance geheugen. Voor alle zekerheid zou ik eventuele niet gebruikte Slots in die Performance saven met een volledig gesloten Gain. Dan kan in de toekomst, wanneer je weer met de computer zit te schakelen, niet plots een raar geluid opduiken. Daar ben ik dus nu op teruggekomen ;)

Hoewel in het Engels, maar hier http://nm-archives.electro-music.co...Index_bestanden/Red_Lady/Prgm_Lay_Perf_01.htm kan je verder lezen over de Performance mode…

Wout

PS Ik kan toch niet slapen...
Buikgriepje, bluh

Dat is allemaal normaal.Tot zo ver nog steeds niets geks.Dat is ook normaal, want de Lead is gewoon vier synths bij elkaar geraapt. Zo werkt’ie nu eenmaal. De lead bestaat uit een aantal onderdelen. Belangrijkste zijn de Slots A, B, C en D. Dat zijn vier werkgeheugens, die de Programs en Performances beschikbaar maken om te bespelen. Dat zijn er maar vier, niets meer en minder. Een Performance is een speciale geheugen code die meer dan één Slot gebruikt, met op z’n meest dus vier. Vaak zijn slechts twee Slots in gebruik. En dan heb je het geheugen, waar die Programs en Performances staan weggeschreven die jij of Clavia erg belangrijk vinden om te bewaren. Bij de NL2 (niet NL2X) kan dat met PCMCIA kaartjes eindeloos vergroot worden. En als laatste in jouw probleem zijn er de controllers, zoals het keyboard met alle knopjes en de O-ZO-Gvaarlijke Midi In en Midi Out, zodat je ook vanaf een ander instrument of de computer kunt werken… Nu slaat een Performance ook voor ieder Slot de Midi settings op. Vaak krijgen de Slots één kanaal en dat is nummer 1. Dan reageren alle Slots die actief zijn (Let wel: actief zijn – ledje brandt – betekent dat wanneer je een toets indrukt alleen die Slots reageren. Een knipperend ledje betekent dat je voor dat Slot ook aan de knopjes kan gaan draaien) op wat je speelt. Dat gaat alleen maar op voor de LOCAL toetsen.

Gebruik je nu Midi, dan reageert een Slot ALTIJD op de inkomende Midi, actief of niet. En daar kom ik nog op terug!En hier komt de verwarring…
Dat doe je dan op je computer? Of selecteer je op Lead? Je kunt in ieder geval geen Programma’s toewijzen aan een Midi kanaal op de Lead. Dat kan je alleen met een Slot doen. Hoe je bij Program 99 komt, is me een raadsel. Activeer de Performance. Kijk in ieder Slot hoe de Midi staat door [Shift+MidiChannel=Unison] te gebruiken en geef ze alle vier een eigen kanaal door te scrollen. Dit dien je dan wel te saven in het Performance geheugen. Voor alle zekerheid zou ik eventuele niet gebruikte Slots in die Performance saven met een volledig gesloten Gain. Dan kan in de toekomst, wanneer je weer met de computer zit te schakelen, niet plots een raar geluid opduiken. Daar ben ik dus nu op teruggekomen ;)

Hoewel in het Engels, maar hier http://nm-archives.electro-music.co...Index_bestanden/Red_Lady/Prgm_Lay_Perf_01.htm kan je verder lezen over de Performance mode…

Wout

PS Ik kan toch niet slapen...
Buikgriepje, bluh

...Bedankt voor de info:P. maar als ik dit dus goed begrijp kan ik maar maximaal 4 geluidjes (Slots van bijv a0) gebruiken via midi channel op de pc (logic/cubase/protools) en kan ik dus niet een 5de of 6de midi channel gebruiken om slot a en b van bijv pref. a1 te gebruiken tegelijkertijd. (om dat een beat te maken met meer dan 4 geluidjes van de lead 2x)?

De NL is maar 4-parts mulitimbraal dus ja, je kunt maximaal maar 4 verschillende geluiden simultaan gebruiken.

Multitimbraal vermenigd je synthesizer met x (waarbij x het aantal parts is) met als restrictie dat alle parts polyfonie en effecten moeten delen.

Wil je meer dan 4 geluiden tegelijk, multitracken of er nog eentje bij kopen.

Ha, ha, nee hoor, Yoozer!
Maximaal 32 geluiden gestuurd via 4 Midi kanalen!
Nu kan ik flauw gaan doen en vragen om dit zelf uit te vogelen. maar het kan echt en dus schrijf ik het.
(Zit toch ziek thuis...)

De NordLead heeft een Percussion mode. Indien alle vier de Slots een Percussion Program geladen krijgen en er zitten in ieder Percussion Program acht geluiden, dan zijn dat er dus 32.
Je kan die geluiden in Percussion mode veranderen en opslaan. Iedere toets heeft de volledige NL synth mogelijkheden.
Maar nu moet je wel aansturen via de Midi Note van je computer, dus de centrale C van Slot A via Midi kannal 1 geeft een ander geluid dan dezelfde noot in Slot C via Midi kanaal 3.
Wil je toonhoogte van het geluid op een bepaalde waarde houden, dan is WAAR in het Program plaatsen in combinatie met de OctaveShift belangrijk.
Let wel, je kunt ze nooit alle 32 tegelijkertijd gebruiken, want je Lead heeft maar 20 Voices!

En onthoudt dat via de Morph functie gekoppeld aan Velocity ieder geluidje nog meer te veranderen is. Een aardig werkje om op te zetten, maar 64 verschillende geluiden kan best wel.

Wat je moet weten van een Clavia synth is dat de Manual zeer primitief is. Je moet gaan nadenken wat er allemaal mogelijk is en kan zijn. Vooral de Modulars zijn daar zeer bekend om. Never een Out Of The Box synth!

Wout

PS Nu ik er over nadenk... Ik heb nog nooit uitgezocht wat de Portamento in Percussion mode doet. :)

En je kunt ook grappige dingen doen met de Arpeggiator...
Goed voor de donkere dagen rond kerstmis.

Laatst gewijzigd:
Ha, ha, nee hoor, Yoozer!
Maximaal 32 geluiden gestuurd via 4 Midi kanalen!
Nu kan ik flauw gaan doen en vragen om dit zelf uit te vogelen. maar het kan echt en dus schrijf ik het.
(Zit toch ziek thuis...)

De NordLead heeft een Percussion mode. Indien alle vier de Slots een Percussion Program geladen krijgen en er zitten in ieder Percussion Program acht geluiden, dan zijn dat er dus 32.
Je kan die geluiden in Percussion mode veranderen en opslaan. Iedere toets heeft de volledige NL synth mogelijkheden.
Maar nu moet je wel aansturen via de Midi Note van je computer, dus de centrale C van Slot A via Midi kannal 1 geeft een ander geluid dan dezelfde noot in Slot C via Midi kanaal 3.
Wil je toonhoogte van het geluid op een bepaalde waarde houden, dan is WAAR in het Program plaatsen in combinatie met de OctaveShift belangrijk.
Let wel, je kunt ze nooit alle 32 tegelijkertijd gebruiken, want je Lead heeft maar 20 Voices!

En onthoudt dat via de Morph functie gekoppeld aan Velocity ieder geluidje nog meer te veranderen is. Een aardig werkje om op te zetten, maar 64 verschillende geluiden kan best wel.

Wat je moet weten van een Clavia synth is dat de Manual zeer primitief is. Je moet gaan nadenken wat er allemaal mogelijk is en kan zijn. Vooral de Modulars zijn daar zeer bekend om. Never een Out Of The Box synth!

Wout

PS Nu ik er over nadenk... Ik heb nog nooit uitgezocht wat de Portamento in Performance mode doet. :)

Lijkt mij teveel gezijks... ik denk dat 4 geluidjes via midi toch wel degelijk is en als ik er meer wil misschien via audio track opneem(zo kan je volgensmij wel eindeloos doorgaan) alleen jammer dat je ze dan niet meer kunt veranderen.

Je hoeft ze alle 32 niet te gebruiken :)
Gewoon in één Slot een Percussie Program laden, dan heb je acht geluiden.
Kan je ook opslaan.
En je hebt nog drie Slots over voor andere geluiden.

Wout

Maar zolang je maar 1 toets per geluid hebt ga je er niet geweldig veel aan hebben.

...Bedankt voor de info:P. maar als ik dit dus goed begrijp kan ik maar maximaal 4 geluidjes (Slots van bijv a0) gebruiken via midi channel op de pc (logic/cubase/protools) en kan ik dus niet een 5de of 6de midi channel gebruiken om slot a en b van bijv pref. a1 te gebruiken tegelijkertijd. (om dat een beat te maken met meer dan 4 geluidjes van de lead 2x)?
Binnen een performance kan je op elk ingesteld midi kanaal op elk moment altijd alle geluidjes kiezen die je synth in de single-voice mode kan spelen. (128 programs nog zonder bankselects)
Bezit de performance maar 4 timbres (slots in jou geval) en wil je een beat (pattern) opbouwen met bvb. 8 verschillende geluidjes dan gebruik je program changes.
Je dient dan wel te letten op het voortijdig afbreken van die geluidjes door de verzonden program changes. Met een goede verdeling (per slot of midikanaal) kan je wel wat bereiken.

Binnen een performance kan je op elk ingesteld midi kanaal op elk moment altijd alle geluidjes kiezen die je synth in de single-voice mode kan spelen. (128 programs nog zonder bankselects)
Bezit de performance maar 4 timbres (slots in jou geval) en wil je een beat (pattern) opbouwen met bvb. 8 verschillende geluidjes dan gebruik je program changes.
Je dient dan wel te letten op het voortijdig afbreken van die geluidjes door de verzonden program changes. Met een goede verdeling (per slot of midikanaal) kan je wel wat bereiken.

ja maar met program change dan is het nog steeds 1 performance tegelijk toch. Maar ja ik denk dat ik toch wel vooruit kan met 4 synths tegelijk.

ja maar met program change dan is het nog steeds 1 performance tegelijk toch. Maar ja ik denk dat ik toch wel vooruit kan met 4 synths tegelijk.
De 4 slots (voices) op een ander midikanaal zetten en (indien mogelijk met jou instrument) de performance selektie zelf ook op een uniek midikanaal. (bvb.1-2-3-4 en 5 voor het kiezen van een andere performance dus). Een andere performance kies je normaal ook met een program change, maar die roept telkens ook een volledige setup van die slots met hun klanken en midikanalen aan, dat moet dus niet tenzij je dit werkelijk benodigd. Dus enkel program changes verzenden op kanaal 1-2-3-4 en pas op 5 als je het geheel wil veranderen (andere performance).
(zo werkt het allicht op de meeste multitimbrale toestellen, wss dus ook zo op je NL).

Het probleem voor mij is dat ik niet precies weet wat je wilt gaan doen...

Wat Perfornance aangaat, en ik weet dat dit alleen van belang is voor hen die op het podium staan en geen lappie naast de synth willen, je kan in die mode ook met een enkel Program in die Performance wisselen, terwijl de andere drie gewoon blijven doen wat ze doen. Zodra je in een Performance de Slot knop indrukt en vasthoudt, dan zie je de locatie waar deze in het Program geheugen staat, of meestal, ooit heeft gestaan :) Ga je nu scrollen, dan komt de volgende geheugenplaats voor. Hoe je dat moet doen vanaf je computer, daarvan heb ik totaal geen idee, want ik ken je computer niet. Ik doe dit alleen op de synth zelf met Arpeggiators in Hold en zo. Verder is dit op de NL2X een behoorlijke klus, want je moet je geheugens gaan aanpassen. Met de 1 en 2 gebruik je gewoon een andere PCMCIA kaart :) Niet iedere verandering is een verbetering...

Wout

Ik weet wel, dit verlangt nogal wat organisatie, maar dat is nu eenmaal een eigenschap van een synthesizer.
Wat je vroeger met die analoge bakken allemaal moest organiseren...
Bijvoorbeeld ze eerst zelf bouwen!
We worden wat lui :D

Dat is inderdaad de spraakverwarring.

Het goed te bedenken dat het ontwerp van de NordLead de NordLead nu al zo'n 18 jaar oud is. Toen was het concept nog (single) Program, dus een enkel geluid in één Slot, een Layer, meerdere Slots samen, dus die bewuste Multi timbrale configuratie en de Performance, simpel gezegd de Layer opgeslagen ten behoeve van een uitvoering. In principe was de Performance gedacht als een vier Slot configuratie, waarbij maar één Slot actief was en bespeeld werd door het keyboard. Door alleen op een ander Slot knopje te drukken veranderde het geluid zoals je dat in de song nodig had. Het was dus echt gedacht om mee op te treden.

Het bewijs hiervoor wordt geleverd door de Manual van de NordLead Classic [1], waarbij iets geschreven staat over 'Midi van het meest linkse active Slot' ten behoeve van het NordRack Classic. Alle active Slots reageren altijd op die bewuste Midi signalen, ook al zijn ze anders ingesteld op een eigen kanaal. In de NordLead2 en 2X is dit er uit gehaald, alleen in de Manual staat het nog altijd. In ieder geval wordt multitimbraal op het Rack gemakkelijker. Alleen de spraakverwarring bestond al.

Een ander bewijs zijn de Prophet 5 geluiden in Performance mode. Per Slot is de Lead een modernisering van die Synth. In het bewuste geheugen staan die geluiden gescheiden en er is maar één Slot actief.

Het derde bewijs is het commentaar van de heren van Propellorhead, die de werkelijke ontwerpers van de synth waren ten tijde dat ze nog bij Clavia werkten en

het laatste sterke argument is 'omdat ik dat zeg!' ;)

Indien je zo naar een NordLead kijkt zie je dat'ie veel meer onder zijn rode kap heeft.

Wout

PS de Lead is altijd Multitimbraal, omdat ieder Slot ALTIJD reageert op Midi op het toegewezen kanaal, actief of niet!

...het laatste sterke argument is 'omdat ik dat zeg!' ;)
Lijkt me net het zwakste argument.:walker:
...Indien je zo naar een NordLead kijkt zie je dat'ie veel meer onder zijn rode kap heeft.
Er bestaan nog veel andere multitimbrale instrumenten die een Performance mode hebben. Clavia heeft n.m.i. het concept gewoon overgenomen zoals doorsnee reeds in gebruik was.

Ja en nee.
De Performance mode in de voorlopers van de Lead waren multi timbrale configuraties, die meerdere geluiden tegelijk konden oproepen. Maar om die geluiden dan 'los' te kunnen gebruiken moest eerst via een aantal stappen in een menu de anderen worden uitgezet. Op de Lead kan dat met slechts één druk op de knop. Per slot is de Lead een antwoord op de chocolade reep: zo'n zwart/bruine mars bar met een klein vensterje met een paar knopjes die de hele interface was. De Lead bracht de echte knopjes terug...

Wout

Back