Bouwverslagje Polyvoks VCF kloon

manvsmachine

Electribe junk
Ik heb besloten de Polyvoks VCF filter kloon van Marc Bareille te bouwen. Voor meer info:

http://m.bareille.free.fr/modular1/vcf_polivoks/vcf_polivoks.htm

Ik ga de module wel in Eurorack formaat uitvoeren om het geheel in mijn rack te laten passen.

De 2 pcb's zijn inmiddels in aanbouw. Voor 1 moeilijk te verkrijgen opamp uit zijn ontwerp heb ik de LM4250 via Ebay besteld. Hier zal ik dus wel andere weerstandswaardes moeten gebruiken maar verder zou dit volgens Marc moeten werken.

De overige componenten zijn verkrijgbaar bij new-tone en moet ik nog bestellen.

Foto's volgen nog. en uiteraard ook de rest van de beschrijving.

Voor het frontplaatje bestel ik denk ik een blind panel van doepfer. deze zal denk ik wel redelijk breed worden aangezien het origineel op MOTM formaat is gebouwd. De print past in de behuizing maar er is weinig ruimte meer over voor jacks.

Leuk filter. Als tip kan ik meegeven de frequency potmeter tussen -15V en +15V te plaatsen, in plaats van 0V en +15V. Dan zal het filter bij gebruik van LM4250 beter sluiten.

Ik twijfel alleen nog of de potmeters logaritmisch of linear moeten zijn. Weet jij dit heel misschien?

de overige onderdelen zijn besteld. Het lijkt in totaal voor iets van 30 euro te bouwen te zijn zonder de frontplaat.

heb ik ook altijd al eens willen bouwen, maar ik heb al zo'n overdosis aan filters....

heb ik ook altijd al eens willen bouwen, maar ik heb al zo'n overdosis aan filters....

Je kunt er nooit genoeg hebben 8o)

joy.jpg

Demo:

http://www.reinierswebdesign.nl/mp3/polyvoks.mp3

Gebruikte gear:

Doepfer a190-2
Analogue solutions vco
Doepfer vca
Polyvoks filter

Geheel aangestuurd met een korg electribe A

Ik mis nog een ADSR dus zodra die binnen is een betere demo.

Waar is nu het bouwverslag?

Dat volgt nog wanneer ik de filter verder afbouw. Wat je in de demo hoort is enkel de opgebouwde print met wat losse draadjes er aan gesoldeerd 8o)

IMG_0447.JPG

Al vast een plaatje.

Dingen die ik anders heb gedaan wegens gebruik van de LM4250 is het plaatsen van 2 weerstanden van 1.2Megaohm op de plaats van R10 en R11.

Ik heb de 2 spoeltjes L1 en L1 weggelaten en vervangen door de voorgeschreven weerstanden.

Verder heb ik de transistor Q1 andersom moeten monteren dan aangegeven op de layout. Anders werkt deze niet. Dit schijnt een veel voorkomend probleem te zijn.

Mijn filter werkte in eerste instantie helemaal niet . Ik heb het dus helemaal nagelopen met mijn zelfbouw scoop en het bleek een verkeerd gesoldeerde jackplug te zijn welke dus sluiting veroorzaakte.
Ik heb het geheel eerst getest op een dubbele regelbare voeding om er zo een symmetrische spanning uit te krijgen +15V 0V -15V.

Nadat ik de storing ontdekt had en eenmaal de transistor in de juiste positie stond heb ik er een bandkabel aan gemaakt om het geheel op mijn doepfer voeding te zetten. De spanning bij doepfer is +12V 0V en -12V
Maar hierop werkt het filter ook uitstekend.

Wat betreft de gebruikte onderdelen heb ik alles bij New-Tone besteld inclusief de potmeters. Alleen de LM4250 is er niet verkrijgbaar die heb ik via ebay weten te vinden. de originele UA776 schijnt een stuk lastiger te vinden te zijn.

Verdere info over de montage op het frontpaneel e.d. volgt nog deze komen als alles goed is morgen binnen.

Hee mooi werk, ik heb het idee dat die van jou beter sluit dan de mijne. Wellicht heb ik ergens een foutje gemaakt?
Vanavond heb ik de versie van blue lantern op karton gezet en hij doet het. Tot nu toe effe snel naar geluisterd en anders maar ook leuk. Nog maar eens goed naar luisteren voor ik er meer over zeg...

Het was in ieder geval een hele makkelijke knutsel.

Hee mooi werk, ik heb het idee dat die van jou beter sluit dan de mijne. Wellicht heb ik ergens een foutje gemaakt?
Vanavond heb ik de versie van blue lantern op karton gezet en hij doet het. Tot nu toe effe snel naar geluisterd en anders maar ook leuk. Nog maar eens goed naar luisteren voor ik er meer over zeg...

Het was in ieder geval een hele makkelijke knutsel.

Ik zal straks eens het schema bestuderen 8o)

Back