Euclidean Rhythms

Hanz

Anonieme Analogist
Mooi gemaakt en erg inspirerend!

euclidean_patterns.jpg

http://www.hisschemoller.com/2011/euclidean-rhythms/

De achterliggende theorie: http://cgm.cs.mcgill.ca/~godfried/publications/banff.pdf

Als wiskundige wordt ik natuurlijk meteen getriggerd door deze titel.

Paul

Ik ben dus geen wiskundige, maar weet nu wel waar de term "gate'' vandaan komt :

"During some of these intervals a gate is to be enabled by a timing system that generates pulses that accomplish this task." :)

Wat hier zo leuk aan is is dat je een hele beperkte functie hebt maar wel klanken die heel lekker bij elkaar klinken, dus je hebt snel een lekker groovende beat zonder een miljoenmiljard opties of dat je eerst je geluiden bij elkaar moet sprokkelen.

En ik hou ook enorm van al dit soort ritmes-binnen-ritmes, ik ga daarom ook steeds meer naar losse sequencers die ik met trigger aanstuur.

Wel gelijk weer een paar ideeen om hem te verbeteren.

- Start offset, door bijvoorbeeld aan de buitenste bolletjes te slepen
- Nieuwe items moeten op de lopende beat 'vastklikken' ipv ergens er tussenin te vallen qua ritme
- Ritmes die andere dingen doen dan notestart, bijvoorbeeld velocity of filterdiepte, die je dan weer kunt koppelen aan een of meerdere sounds a la Buzz
- Individuele volumes
- Grotere maatlengtes dan 16
- Schwingggggg
- Audio export
- Save

Zijn er nog anders stepslengtes dan 12 of 16 die leuk zijn om bij elkaar te combineren? Veelvouden van 3 en 5 bijvoorbeeld?

Ik hou altijd erg van dit soort dingen, maar dit vind ik heel eerlijk gezegd echt moeilijkdoenerij. Je haalt er een Griekse filosoof bij en daar wordt het dan beter van (op zich is dat ook wel zo).

Maar, de meetkunde voegt eigenlijk niets toe, De essentie is de step sequencers met een variabele pattern length. Het zou beter zijn als je de ticks kon syncen zoals op de Nord Modular.

Het zou leuker zijn als je bijvoorbeeld toonhoogte, notetrigger, velocity, in aparte moduletjes zou kunnen zetten, of de ticks kunt laten triggeren met de triggers van een andere moduletje. Ik heb hier echt al heel veel mee geexperimenteerd met de NM en Max/msp (met variabele patroonlengtes etc. ) , vandaar dat ik even de wijsneus uit wil hangen :geslaagd:.

Cool gedaan!

Wat ik alleen niet kan vinden, is doet-ie ook micro-timing? Of is de formule strak op de grid ?

Dan zou je bijv. kunnen maken dat je binnen je pattern [afremt <> versnelt] of andersom, en de noten op die manier verdeeld, wat ook érg africaans is (maar wel snel in de soep loopt qua rommeligheid).

zoiets:

1---2---3---4---1---2---3---4---
xxx-x-x--x---x----x---x--x-x-xxx

Ik ben dus geen wiskundige, maar weet nu wel waar de term "gate'' vandaan komt :

"During some of these intervals a gate is to be enabled by a timing system that generates pulses that accomplish this task." :)

Ik verwees naar Euclides in de titel. Euclides is de "held" voor iedere wiskundige. Hij schreef de meest gelezen boeken ter wereld na de Bijbel.

Paul

chevron 9 locked? ...een echte gulden snede synth... :D

leuk uitgedacht idee, de uitwerking vinnik dan weer iets te veel spielerij maar enfin...

grootste nadeel is dat de individuele geluiden niet tempo-synced aan elkaar zijn...
daarnaast laat de geluidsquali nutuulk ook flink te wensen over...

opzich een leuk (quasi nerdy) concept bedenksel maar daar blijft het ook bij; de bruikbaarheid is verder redelijk nihil...

Misschien moet je proberen iets verder te kijken dan de flash applicatie in kwestie.
Het gaat om de theorie erachter, en hoe je die kan gebruiken bij het programmeren van drums.

Als je met dit soort dingen alleen de beperkingen kan zien, in plaats van de mogelijkheden, wat moet dat vervelend zijn... :eureka:

Laatst gewijzigd:
Nee, maar ik kwam wel op het idee door dat filmpje :)

Ik ga 'm zelf maken zonder discovloer, en op basis van een Ardcore waar ik een dubbele van bouw. Nog even de pots en jacks bedraden, dan kan het programmeren beginnen.

dual_ardcore.jpg

Zijn er nog anders stepslengtes dan 12 of 16 die leuk zijn om bij elkaar te combineren? Veelvouden van 3 en 5 bijvoorbeeld?

Dan moet je echt even de PDF met theorie erachter lezen: http://cgm.cs.mcgill.ca/~godfried/publications/banff.pdf
Het algoritme (dat je overal vervolgens kan toepassen) wordt uitgelegd, en er wordt meteen een hele reeks van voorbeelden gegeven van allerlei interessante ritmes (die opvallend vaak terug blijken te komen in wereldmuziek). Even een kort stukje voorbeeld tekst:

E(2,5)=[x . x . .] is a thirteenth century Persian rhythm called Khafif-e-ramal [34]. It is also the metric pattern of the second movement of Tchaikovsky’s Symphony No. 6 [17]. When it is started on the second onset ([x . . x .]) it is the metric pattern of Dave Brubeck’s Take Five as well as Mars from The Planets by Gustav Holst [17].
E(3,4)=[x . x x] is the archetypal pattern of the Cumbia from Colombia [20], as well as a Calypso rhythm from Trinidad [13]. It is also a thirteenth century Persian rhythm called Khalif-e-saghil [34], as well as the trochoid choreic rhythmic pattern of ancient Greece [21].
E(3,5)=[x . x . x], when started on the second onset, is another thirteenth century Persian rhythm by the name of Khafif-e-ramal [34], as well as a Rumanian folk-dance rhythm [25].
E(3,7)=[x . x . x . .] is a Ruchenitza rhythm used in a Bulgarian folk-dance [24]. It is also the metric pattern of Pink Floyd’s Money [17].

Hey Synthforum,
Die Euclidische ritmes app heb ik gemaakt. De Flash versie was een eerste prototype begin dit jaar. Omdat ik MIDI output wilde genereren en Flash geen MIDI doet ben ik daarna op Java overgestapt. Dus de Java versies zijn nieuwer en beter uitgewerkt.

Swing en microtiming zal er voorlopig niet in komen; de interne klok is maar 24 PPQN, dus te grof daarvoor.

@bikkel & @loveyourjunos: Patronen die andere dingen doen dan notestart, bijvoorbeeld pitch, velocity of controller CC's en die dan gekoppeld kunnen worden lijkt me ook interessant. Maar moeilijk om dan nog een overzichtelijk scherm te houden. Voorlopig heb ik alleen nog plannen om een soort arpeggiator toe te voegen zodat patronen ook als eenvoudige melodie te spelen zijn.

Back