Euclidean Rhythms

Hey Synthforum,

@bikkel & @loveyourjunos: Patronen die andere dingen doen dan notestart, bijvoorbeeld pitch, velocity of controller CC's en die dan gekoppeld kunnen worden lijkt me ook interessant. Maar moeilijk om dan nog een overzichtelijk scherm te houden. Voorlopig heb ik alleen nog plannen om een soort arpeggiator toe te voegen zodat patronen ook als eenvoudige melodie te spelen zijn.

Volgens mij als je met midi werkt is het niet zo moeilijk :) Het enige wat je nog nodig hebt is een manier om getallenreeksen te maken. De Griekse filosofen waren verzot op dat soort dingen dus dat moet lukken.... En een manier om de boel aan elkaar te knopen.
Ieder blokje heeft dan de ticks waarop een nieuwe waarde getriggerd wordt (ritme) en een reeks getallen tussen 0 en 127 van een bepaalde lengte voor ofwel toonhoogte, ofwel velocity ofwel cc data. Zo krijg je vanzelf complexe patronen. Helemaal als je de verschillende dimensies (reeks toonhoogtes, reeks velocity) nog eens verschillende lengte hebben.

Zijn de java versies ook ergens te vinden?

ziet er inderdaad leuk uit. Heb soortgelijke apparaten gemaakt met synthedit, waaronder eentje die hier qua formule gebruik erg op lijkt. Het toevoegen van zoiets als swing en offset en dergelijken is in dat ontwerp erg makkelijk.. Tot nu toe gebruikte ik een clock-module om een counter aan te drijven, maar je kunt natuurlijk ook simpelweg de host-position gebruiken (waar tegenwoordig dus een module in synthedit voor is :P) en met een quantizer zorgen dat die telkens op 0 begint en door telt tot het aantal stappen dat je hebt. Dit deel je door het aantal stappen (dus range wordt 0-1), gooi er een exponentiele-, root-, s-curve overheen en convert m weer terug naar het aantal stappen en voila, een swing... Offset? gewoon een extra slider voor de quantizer erbij gooien..

een doorgedraaide euclides? je hebt 16 steps en je zet 5 gates aan over 32 stappen (formule gaat gewoon nog een keer rond). etc etc etc :D

nu de vraag heb ik er zin in....? 8o)
sik

8x division sequencer

8x division sequencer

kreeg hier toch weer iets te veel ideetjes door in mijn hoofd :eureka:
oftewel, uitgaande van die euclidische herhaling een sequencer:
-8x sequence
-64 stappen per sequencer
-per sequencer in te stellen hoeveel 'gate's on' (1-64) in hoeveel stappen (1-128) moeten zitten
-meerdere directions per sequencer
-syncing mogelijkheden sequencers 1->2, 1/2->3,1/2/3->4,etc etc zowel het moment als die op een bepaalde stap zit als op een 'gate-on' van de geselecteerde sequencer.
-per sequencer een offset
-per sequencer een start/eind loop-/wrap-point

vandaag nog in elkaar weten te zetten terwijl ik vorige nacht de hele nacht wakker heb gelegen na een avonddienst, vanochtend moest werken en vanavond bij mijn ouders ben wezen eten.. :D

sik

Attachments

• 8x division sequencer.mp3
    2,3 MB · Bekeken: 120
  • 8x division sequencer.jpg
    8x division sequencer.jpg
    57,9 KB · Bekeken: 124
oja, zoals u kunt zien is de volgende stap, de pitch en velocity sequencers. ;)
Maar voor deze ga ik denk ik andere methoden gebruiken die ik de laatste tijd bedacht had..:P

zo..ok... hierna ga ik slapen XD
midi-noot toewijzing toegevoegd en velocity-sequencers (gate=clock), in FL9 geladen, een aantal vsttjes naar elkaar ge-midi-route en laten lopen maar...
wat je op de screenshot ziet is alles wat er gebruikt wordt (eigen vst's)
links boven de sequencer die ik vandaag gemaakt had, die rechts boven mijn sik-fx (renamex :D) bestuurd waarvan die de effecten triggerdd en zo ook de drum-samples in de samplefest rechts onder.
Links onder een andere sequencer die ik van de week gemaakt heb met ingebouwde sine-wave oscilatoren en mid-links mijn distortion-vst die over alles heen gaat.
enige wat fruityloops doet is 2 noten aanhouden en 2x afwisselen zodat mijn memory-sequencer gaat lopen voor de "melodie"lijn.. tis niet zo interessant qua tempo/sfeer wisselingen, maar het idee lijkt behoorlijk bruikbaar :okdan:
sik

Attachments

• miss utopia setup (FL does near to nothing).jpg
    miss utopia setup (FL does near to nothing).jpg
    107,1 KB · Bekeken: 116
  • miss utopia.mp3
    9,4 MB · Bekeken: 108
Hey Synthforum,
Die Euclidische ritmes app heb ik gemaakt. De Flash versie was een eerste prototype begin dit jaar. Omdat ik MIDI output wilde genereren en Flash geen MIDI doet ben ik daarna op Java overgestapt. Dus de Java versies zijn nieuwer en beter uitgewerkt.

Swing en microtiming zal er voorlopig niet in komen; de interne klok is maar 24 PPQN, dus te grof daarvoor.

@bikkel & @loveyourjunos: Patronen die andere dingen doen dan notestart, bijvoorbeeld pitch, velocity of controller CC's en die dan gekoppeld kunnen worden lijkt me ook interessant. Maar moeilijk om dan nog een overzichtelijk scherm te houden. Voorlopig heb ik alleen nog plannen om een soort arpeggiator toe te voegen zodat patronen ook als eenvoudige melodie te spelen zijn.

Ik ga me dit weekend nog eens flink vermaken met die Java-versie, die had ik nog helemaal niet gezien toen ik dat postte :okdan:

Misschien dat je notestart kunt regelen door aan de buitenste bolletjes te draaien? Dan heb je weer minder wat je in een menu moet propppen natuurlijk.

Tja wat ik dus wel mis is het gelijk beginnen met spelen doordat er een setje leuk bij elkaar klinkende samples zaten bij de Flash versie en de Java versie alleen via OSC en MIDI werkt. Hierdoor haken een hoop mensen af misschien. Ik liet de Flash versie zien aan een collega, we begonnen gelijk patterns te maken. Terwijl deze Java versie helemaal niks kan zonder ondersteunende software, en dus veel ontoegankelijker is.

voor mensen die geinteresseerd zijn in het beta testen van mijn midi-sequencer, de demo-versie (werkt tot 2012) staat op: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1431964#post1431964(vandaag gepost)
Er staat nu 1 crapy sequence test op die niet echt lekker loopt, maar gemaakt was om te checken of alles update bij het pattern-sequencen. Alle instellingen op het scherm worden dus opgeslagen in patches en een patch-sequencer zorgt dan dat ze dan na elkaar worden gezet. Wil je een hele 'song' opslaan, doe dan BS (bank-save) en geen PS (patch-save), want die laatste slaat enkel de geselecteerde pattern op.

Back