interfase versus geluidskaart

edirol_pcr800

Ingeburgerd
Ik ben een beginner die zich de laatste tijd aan het verdiepen is in de muziek. Op het internet lees ik van alles over interfaces. Het duurde even alvorens ik begreep dat ik voor niets al geruime tijd op zoek ben naar een geluidskaart die een beter geluid uit mijn pc zou moeten laten komen...

Geluidskaarten bleken er bijna niet meer te zijn in de computer winkels. Zeker niet een hifi achtige geluidskaart waar ik om vroeg. Het barst daarentegen van de interfaces in muziekwinkels.

A. WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN EEN INTERFACE EN EEN GELUIDSKAART?
B. IS EEN INTERFACE EEN EXTERNE GELUIDSKAART?

en

C. Wat is de meerwaarde van een interface... Mijn midi DAW heeft ook een USB aansluiting? Ik neem aan dat dan intern in het keyboard een DA en AD convertor zit. In feite een interne interface??

Op het internet kon ik geen concreet antwoord vinden op mijn beginnersvragen. Jullie weten vast wel meer. Bij voorbaat dank!

A. WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN EEN INTERFACE EN EEN GELUIDSKAART?
"Geluidskaart" wordt gebruikt voor de geluidskaarten die al in computers zijn ingebouwd - op het moederbord, bijvoorbeeld, of kaarten zoals een SoundBlaster Audigy of X-Fi; iets dat alleen bedoeld is voor gewoon wat mp3tjes luisteren of spelletjes doen, niet voor muziekproductie. Verder zijn er bij een audio interface ASIO-drivers meegeleverd, die de latency verlagen.

Een audio interface gaat aansluitingen hebben waar je gelijk apparatuur in kan pluggen - microfoons, gitaren, keyboards, met het juiste formaat plug. Een geluidskaart heeft zo'n mini-stekkertjes met stereo in/uit. Niet bruikbaar als je er XLR op wil aansluiten.

B. IS EEN INTERFACE EEN EXTERNE GELUIDSKAART?
Niet perse, maar je hoeft NIET ALLES IN HOOFDLETTERS te schrijven, dat leest zich niet zo prettig ;). Een E-mu 1212m of een RME HDSPe AIO of een M-Audio 192 is een audio interface, maar zit gewoon in de computer.

C. Wat is de meerwaarde van een interface...
Mijn midi DAW heeft ook een USB aansluiting? Ik neem aan dat dan intern in het keyboard een DA en AD convertor zit. In feite een interne interface??
[/quote]

Je gooit nu een aantal dingen door elkaar.

Je DAW is je computer met de software erop (Cubase, FL Studio, Ableton Live, etc.) of zelfs alleen de software.

MIDI keyboard controllers zijn toetsenborden die alleen uitsturen welke noten je speelt; ze maken geen geluid. Tenzij er expliciet bij staat dat er ook een audio interface in zit heb je er geen. Behringer en Novation maken enkele modellen met ook nog een audio interface erin: zit er achter op je keyboard alleen maar MIDI in, uit, USB en een "sustain" of "hold" aansluiting, dan heb je geen audio interface.

Als je een audio-interface aan wil schaffen:

- wat heb je te besteden (als een geldbedrag, "niet te duur" is betekenisloos)
- wat wil je er op aan kunnen sluiten voor opname
- wat wil je, USB, Firewire of PCI(e)

Eigenlijk is er geen verschil; audio interfaces en geluidskaarten zijn allemaal hetzelfde. Maar er zijn natuurlijk wel geluidskaarten die speciaal bedoeld zijn voor in de studio. En studiomensen en muzikanten noemen geluidskaarten graag "audio interfaces". Het verschil zit hem dus in de toepassing en je zou kunnen zeggen dat "audio interfaces" voor in de studio zijn en geluidskaarten voor in de huiskamer.

Wat zijn die verschillen dan?

Hifi geluidskaarten:

• Proberen zo GOED mogelijk te klinken (voor het geld dan:P),
  • RCA connectors om je CD-speler of receiver op aan te sluiten of - meestal - alleen goedkope minijackjes,
  • -10dB signaalsterkte (kan oversturen als je je mengpaneel erin plugs),
  • Stereo of dolby 5.1 etc.,
  • Te koop bij computerwinkels.

Studio audio interfaces:

• Proberen zo EERLIJK mogelijk te klinken,
  • Jack en XLR connectors om je mixer en instrumenten op aan te sluiten,
  • Vaak met mic preamps,
  • +4dB signaalsterkte,
  • Meerdere inputs en outputs,
  • Vaak geleverd met software voor in de studio en drivers voor low latency,
  • Te koop bij muziekwinkels.
Maar zo zwart-wit is het nou ook weer niet. Je kunt immers prima muziek maken met een goedkope prut geluidskaart en muziek luisteren op een high end audio interface. Verder zijn er legio geluidskaarten op de markt die voor beide toepassingen geschikt zijn. Zo willen DJs natuurlijk het beste van beide werelden; -10dB signaalsterkte met RCA-connectors voor hun CD-spelers maar een zo eerlijk mogelijk geluid en meerdere inputs en outputs.

Wat jij zoekt is dus een geluidskaart voor in de studio. En die koop je bij een muziekwinkel en daar noemen ze alle geluidskaarten dus audio interfaces;-)

"Geluidskaart" wordt gebruikt voor de geluidskaarten die al in computers zijn ingebouwd - op het moederbord, bijvoorbeeld, of kaarten zoals een SoundBlaster Audigy of X-Fi; iets dat alleen bedoeld is voor gewoon wat mp3tjes luisteren of spelletjes doen, niet voor muziekproductie. Verder zijn er bij een audio interface ASIO-drivers meegeleverd, die de latency verlagen.
Een geluidskaart is eigenlijk gewoon een "kaart", dus intern, PCI/PCIe/ISA.
Dat ding dat op je moederbord plakt is een geluidschip.

Klopt, is inderdaad een chip maar in 9 van de 10 gevallen word er gesproken over een kaart. Waarom denk je dat je nog steeds op een floppy-icoontje klikt om wat op te slaan? ;)

Ik vraag me af of er al jongeren zijn die niet weten wat een diskette/floppy is, en dus ook niet wat dat icoontje voorstelt? :D

Of leven zonder internet of slimme telefoon...

LOL :D

Omdat digibeten de grootste doelgroep zijn ;)

Ik vraag me af of er al jongeren zijn die niet weten wat een diskette/floppy is, en dus ook niet wat dat icoontje voorstelt? :D

Laat staan dat ze weten dat er vroeger computers waren waar je het interne geheugen uitdrukte in Kb's en later Mb's en dat ze nog geen harde schijven hadden, en je de programma's inlaadde vanaf een cassettebandje.......;)

Back