Twee vocals: hoe pannen ?

karstieman

Super K
Ik heb hier een track waarin twee (male)zangers hetzelfde zingen ( 't is een zangduo )

Wat kan ik nu het beste doen wat betreft de panning van de vocals ?
Een stem hard links- en een stem hard rechts pannen klinkt niet.
Beide center gepand klinkt vind ik ook geen succes..

Heeft iemand daar misschien handige tips voor ? Kan je met FX iets doen, of moet je ze anders EQ-en ?
Alle hulp is welkom !

Een stem hard links- en een stem hard rechts pannen klinkt niet.
Beide center gepand klinkt vind ik ook geen succes.
misschien 50% dan maar proberen? ...voor de rest blijft er weinig over toch?

zijn 'male zangers' het tegenovergestelde van 'female zangers'?

Als tot nu toe niks goed klinkt, zijn de vocals an sich dan wel OK? kijk daar 'ns kritisch naar als eerste.

Reverb en delay zijn zeker bij vocals zeeeeer belangrijk om ze de juiste plek te geven, samen met panning idd. (en compressie en EQ en...) Het hangt erg van de context af allemaal dus een echt betere concrete tip dan experimenteren tot het goed is heb ik niet bij de hand. In deze situatie kan het zomaar erg goed klinken als je een stem bvb. links pannend en de verb en/of delay dan vooral rechts laat uitkomen. Maar nogmaals, of dat hier gaat werken weet ik niet want daarvoor moet je het materiaal eerst horen.

meest eh..'natuurlijke''' is denk ik ze toch min of meer allebei dicht of op het midden plaatsen.

Als het geval is dat ze qua timing en/of toonhoogte niet altijd gelijk gaan, dan zou je dat software-matig in een sequenser kunnen oplossen. daar is zelfs spciale software/ en of functies voor binnen in sequensers.

het is mij ook gelukt de vreselijk valse en verkeerd getimde zang van een jochie met Downsyndroom zo te bewerken dat het compleet strak klonk. en dat heb ik gedaan door zijn zang heel bot in hele kleine stukjes te knippen en die fragmentjes te verschuiven en in tooonhoogte te verlagen/verhogen.
was wel wat werk maar je hoorde het niet.

Wat ik zou doen is een "ERS - dim D" op beide stemmen zetten. Vervolgens een M/S oplossing nemen met bijvoorbeeld een vengeance mastering suite.

Maar sleutelen aan de knoppen is daar toch wel de key en 1 instelling is er niet voor alles. Hangt helemaal af of je meer geluiden hebt, welke frequentie e.d.

schuif eentje een beetje op ( delay zonder feedback, 10-40ms zoiets ) dan is het makkelijker.
verder alle tips en tricks die genoemd zijn.

Of beiden in het midden, of beiden vol links en vol rechts. Zit er misschien een frequency clash in? Beetje EQ mag misschien helpen! Maar als je singers niet lekker harmonisen gaat het nooit goed worden natuurlijk.

Probeer eens één van de vocalen te vertragen of te versnellen (beide kan), Max. 0.65. Of plaats ze iets meer in het midden van het geluidsbeeld met 0.35. Vergeet niet 0.65 is het max. en is gebaseerd op het Max. tijdverschil tussen beide oren. Dit kan erg effectief zijn om breedte te creëren en is een goed alternatief voor panning.

Wordt het ook niet beetje door de style muziek bepaald?

Anders zou ik zeggen, kies de beste partij eruit.. en laat de ander opnieuw inzingen op die goede basis die 1 vd 2 heeft gelegd. De ander kan die partij bestuderen en het dan nog beter inzingen.

Als ze allebei tegelijk willen featuren moeten ze uit elkaar (qua panning e.d.), willen ze unisono dan moet het ook wél unison worden door de partijen goed op elkaar af te stemmen (1 moet dan de basis leggen)

-33/+33 zou ik ook zeggen, bij de chorussen mag het nog breder mss door een laag erachter te plakken met FX.
Mja ligt aan de muziekstyle, en of ze beiden het hele nr door samen álle partijen zingen, of dat 1 af en toe een woordje meepakt.. maakt allemaal uit

Je kan muziek zoeken met 2 zangers, zoals Acda & de Munnik, luister hoe zij het hebben opgelost bijv.

Ik wil het volgende toevoegen:

Vaak worden duetten opgenomen met 1 microfoon.
Hiervoor wordt regelmatig een 8 karakteristiek gebruikt waarbij de zangers tegenover elkaar staan.
Of er wordt een rondom gevoelige microfoon gebruikt.
Het voordeel van één microfoon is dat de twee zangparijen (mits goed gezongen) lekker samen smelten.

Wat jij zou kunnen proberen is:
Twee speakers neerzetten.
Op elke speaker 1 zanger zetten (door hard left-right te pannen)
Tussen deze twee speakers 1 microfoon zetten en vervolgens met de plaatsing van deze microfoon variereen tot je een fijne sound hebt.
Dit signaal neem je op.
Nu heb je dus drie sporen 1 zanger A, 2 zanger B en 3 de het microfoon signaal.
Misschien kan je met deze drie sporen een fijner/coherenter geheel maken.
Of het werkelijk gaat opleveren wat je wil .. dat moet nog maar blijken, maar misschien is het het proberen waard.

Ik doe dat heel vaak. De zanger(es) 2x laten inzingen. Enig timing veschil heb je dan altijd maar dat is nu juist de sjeu die het geeft. Ik zet dan meestal maar op 1 partij compressie en de andere niet. Vervolgens wel beide partijen dezelfde delay en reverb. Die partij met compressie in het midden pannen en die zonder een 20% naar links of rechts. Beetje afhankelijk van de overige instrumentatie of harmonies.

eerst even voor de duidelijkheid, ik heb hier geen opleiding gedaan en ben dus enkel 'ervarings-"deskundige"' (ahum)
Zowiezo zou ik de twee zangpartijen in ieder geval EQ-en om zo de charaktersistieken van beiden naar voren te halen (de frequenties die hun eigen stem 'hun stem' maken) en erna een compressor zetten.

Het mooiste zou hiervoor een stereo EQ zijn zodat je links en rechts onafhankelijk kan instellen per stem.
De kant waar de stem gepanned is, helderder laten klinken dan de anderem die op dezelfde manier bewerkt is, maar dan tegenovergesteld gepanned.

Zelf vind ik het ook leuk (als ik er de cpu voor- en zin in- heb) om de panning af te laten hangen van het belang van de stem. Dwz, hoe meer de stem een soortemet van 'uitroep' doet of 'belangrijke uitspraak' in de tekst, hoe meer die gecentered wordt. Indien die meer een achtergrond is of fungeert als 'antwoord' op een eerder gezongen of gespeeld iets, dan zou ik meer pannen en juist naar de tegenovergestelde richting pannen om het 'antwoord-achtige' te benadrukken.

- eerst luisteren of het uberhaupt klinkt. Is het droog al kudt, dan kan je sleutelen wat je wlt, maar dan mist het gewoon de vibe.
pannen op 10 voor en 10 over beetje verb en synced tape delay om het allmeaal wat zachter te maken
flink wat low cut en VEEL compressie met hoge ratio zou er dan een redelijk vlakke popstem van moeten maken.
klinkt het dan nog steeds kudt, dan een van de 2 zangers degraderen tot adlib 2e stem en alleen her en der inmixen.
Het resultaat moet leidend zijn, niet het persé moeten gebruiken van al het beschikbare materiaal.

Tnx voor de vele antwoorden !
Genoeg tips om een avond mee te experimenteren.

De boel is helaas niet ultra-strak ingezongen, maar ik moet het doen met het materiaal wat ik heb.
Opnieuw inzingen is er helaas niet bij.

als het niet strak ingezongen is dan is mijn post 5 nog steeds intereesant.

en wat je dan kan doen is qua timing de ergste tonen/woorden proberen strak t eleggen en als dat nodig is de meest opvallende valse noten pitchshiften.

ik doe dit in de sequenser op micro-niveau en/of in een audio-editor... knip uit de audiofile het stukje los en verschuif het voor de timing en pichshift het ergens onder de 100 cents voor de toonhoogte.
beetje knippen en plakken en dan zou je een zangpartij kunnen krijgen die net goed genoeg is en daardoor de foutjes maskeert.

Back