Electrische Panfluit

SvEnErGy

Ingeburgerd
Goed, gek idee, maar ja...

Hoe maak ik nou zo'n ding, idee is simpel:

wat buisjes
zaag
element
draadje
amp (ofzo)

nu het idee:

ik wil gewoon een normale panfluit maken, en deze voorzien van gitaar elementen, vervolgens dit aansluiten op bijvoorbeel een versterker...

Nu mijn vraag hoe kan ik dit het beste aanpakken, hoe kan ik bijvoorbeeld het beste de elementen isoleren van de buizen. zonder dat deze exact meetrillen met de rest. ook moet ik bijvoorbeeld meerdere elementen gebruiken.

Vaag idee, vage problemen maar hulp is altijd welkom:):)

groeten,

Sven

een elektriese panfluit met gitaarelementen? :dubbel:
tenzij je per buisje een snaar aanbrengt en een plectrum die je door ademkracht beweegt...
alleen zullen het dan wel erg hoge tonen worden daar de snaren nutuulk ultra kort zullen zijn :D

maar erm, vollegus mijn is een breath controller veel handiger en dan de noten spelen met een keyboard...

Ik denk dat een piezo ook wel zou kunnen werken. Het hout zal waarschijnlijk wel wat meevibreren. Misschien niet optimaal, maar toch.

Als je per se gitaarpickups wil gebruiken om experimentele redenen, dan kan je proberen om voor elk panfluitbuisje een snaar te stemmen op dezelfde frequentie als de noot uit die buis. Met wat geluk kan de snaar dan meevibreren. Dan moet er wel genoeg vibratie tot bij de snaar geraken op een of andere ingenieuze manier, wat waarschijnlijk niet goed zal lukken. Maar misschien kan je een minimum aan signaal krijgen om dan door een mega-amp te laten versterken. Wel een limiter op het signaal dan best...

Een microfoon + effecten om het wat "elektrischer" te laten klinken blijft natuurlijk wel het eenvoudigst.

ik heb wel ervaring met dit soort bouwdingen en zowel gitaarelementen (spoelen reageren alleen op trillend metaal) en piezo-elementen (reageren op contactgeluid) zullen niet werken zoals boven beschreven.

het geluid komt van de bewegende lucht bovenaan de buis waar je je lippen op zet. er valt niet zo veel te verzinnen ben ik bang anders dan een microfoon daarvoor te plaatsen. je zou eventueel een zelfbouw DIY electret microfoontje op een soort houdertje kunnen plaatsen vast aan de panfluit.

de toegevoegde waarde van een gemidificeerde fluit is er eigenlijk alleen wanneer minimaal Noise & Tone met elk een eigen volume kan worden vertaald ende verzonden via MIDI... als je slechts alleen boven een bepaald niveau gaat kijken hoeveel wind er langs komt en daar een MIDI Note-on van vingehaakt dan klinkt het wel erg nep nutuulk... dus ga er maar aan staan :D

Het idee is simpel , maar er zijn de akai ewi4000s en de yamaha wx 5 die dat kunstje veel beter kunnen ,ook de bc3 van yamaha werkt op die manier in combinatie met een synth of keyboard met breathcontrol aansluiting .Gaat een net zo,n prijzig verhaal worden om ieder buisje van de panfluit een element te doen dat luchtdruk , bij de meeste van die windcontrollers gaat de lucht er doorheen en dat gaat niet lukken bij een panfluit.
Leuk idee maar niet echt uitvoebaar ben ik bang

Gewoon buisjes maken met onderin een propellertje, als je blaast gaat ie draaien, hoe harder je blaast hoe harder die draait, een (optisch) toerentellertje er aan en gaan met die bana.. euh, Fluit.

Gewoon buisjes maken met onderin een propellertje, als je blaast gaat ie draaien, hoe harder je blaast hoe harder die draait,
da's idd in den goeden richting maar wag ff... als je stopt met blazen dan blijft het propellertje nog ff een tijdje doordraaien nutuulk (= lange release) :D

Klopt, heb ik ook over nagedacht, je steekt je vinger in de propeller als je klaar bent met blazen.. :D

Maar daar zou iets opgevonden kunnen worden in de zin van een wrijving die op de as zit op een of andere manier.

Hoewel, ik me nu ineens een lastigheid bedenk, een panfluit is dicht van onderen, dus ik vraag me af of de propeller zowiezo wel gaat ronddraaien ivm tubalensie.. ;)

Een andere veel gebruikte truuk is trouwens de panfluit van een metaal te maken die heel snel warmte kan transporteren.
Als je blaast dan stijgt de temperatuur in de buis, als je stopt met blazen koelt de buis weer af.

Met de temperatuursverschillen en tijdsgegevens kun je berekenen hoe hard er geblazen wordt.
Enige is dan dat je ovenhandschoenen moet aantrekken als je gaat spelen om te voorkomen dat de hoogste en laagste tonen ongewenst geluid produceren, maar dat snapt iedereen natuurlijk.

da's idd in den goeden richting maar wag ff... als je stopt met blazen dan blijft het propellertje nog ff een tijdje doordraaien nutuulk (= lange release) :D

of gewoon een stevig rem pedaal erop zetten...

:mega:

Back