alternatieve DIY galm

MarsMusica

Composer/Musician
ik ben ook aan het breen-stormen over zelfbouw galm. ik zelf zit te denken aan een nieuwe oplossing. iets wat lijkt op plaatgalm en verengalm maar dan anders!

ik zie voor me een kleine kist van zo 30 x 30 x 30 cm waarin heel fijn materiaal aan elkaar zit verbonden wat geluidtrillingen verspreid en laat uitstrerven.

het is nog een utopie maar ik zie al wat vaag voor me. een grote bak met heel veel gesis van dun metaal.
plaatjes en hele lichte veren...

het idee is ongeveer:

hoe krijg ik een ruimtelijke (3D) gevulde kooi aan het trillen dat net zo werkt als plaat/veergalm met materiaal van metaal. dus geen plaat of veer, die zijn ook groot en onhandig qua ruimte, maar een soort doos gevuld met allemaal plaatjes, metalen-folie, veer-systemen, trilsystemen die aan elkaar verbonden zijn en een stereo signaal een galmklank geven.
nog mooier zou zijn als het trilsysteem in deze kleine kubus (dus een kleine galmkamer waar de lucht is vervangen door trillende metalen) ook weerkaast tegen de wanden...

het idee is er....nu nog komen op een uitvoerbaar concept wat in de buurt komt.

denk denk denk puzzel....

ik kwam hierop omdat ik galmplaten zo groot vond. dat moet kleiner kunnnen misschien.

een oplossing bestaat al: een kleine plaat (ik geloof 30 x 30) van heel dun metaalfolie. eigenlijk al heel mooi...

maar je zou ook kunnen denken aan de plaat buigen, zodat het oppervlakte even groot blijft. maar dat zal niet goed trillen, dus misschien allemaal kleine vlakjes die aan elkaar verbonden zijn......

of iets met heel veel veertjes....

ik denk wel dat meerdere galmveren parallel al lang is uitgeprobeeerd en waarschijnlijk de galmklank niet ten goede komen. het moet dus iets anders zijn. Een plaat, Een veer...maar dan 3D.

mischien een vierkant wiel opnieuw uitvinden, maar je moet toch wat met je tijd doen...)

eh...... :?

:eureka:

:geslaagd:

8>

maar , een galmplaat krijgt zijn galmtijd door zijn formaat.
hoe grote de plaat, hoe langer de galmtijd.

een doos met kleine plaatjes of zoiets zal per definitie een zeer kort galmtijd geven.

en meerdere galmveren paralell is allang uitgevoert, en geeft een erg mooie galm, mits de veren goed zijn.
( bijvorbeeld de akg galmen)

:koffie:

Je kan een speaker ontdoen van zijn conus, of gaten in de conus maken waardoor er geen lucht meer verplaatst kan worden.
Het trillende gedeelte (spreekspoel en magneet) kan je gebruiken om iets aan te sturen.

maar , een galmplaat krijgt zijn galmtijd door zijn formaat.
hoe grote de plaat, hoe langer de galmtijd.

een doos met kleine plaatjes of zoiets zal per definitie een zeer kort galmtijd geven.

en meerdere galmveren paralell is allang uitgevoert, en geeft een erg mooie galm, mits de veren goed zijn.

dat van die galmtijd en de groote van de plaat kan ik me voorstellen, alleen raar dan dat de EMT 240 met kleine plaatjes dan toch de EMT 140 heeft opgevolgd:
http://www.allegrosound.com/EMT_240_Gold-Plate_AllegroSound.html

met kleine plaatjes bedoel ik dat ze aan elkaar verbonden zijn. dat is het hele idee. je zou een grote plaat kunnen buigen/opvouwen om hem kleiner te maken..maar je zou ook een netwerk kunnen maken met verschillende trillende onderdelen die als een ketting steeds de trillingen aan elkaar doorgeven..
dat is mijn concept..niet zo maar wat losse plaatgalmpjes bij elkaar..

en dat is mooi dat meerdere veren goed kunnen klinken want daar valt an meer mee te doen

ja, bedankt Hilltree. jouw projecten ken ik zeker!

vooral de cymbal verb vond en vind ik een prachtvondst. iets waar ik misschien toch ook nog een keer mee wil experimenteren. de Glassilizer" is ook inspririrerrerenned.

mijn idee is weer anders. ik wil sowieso een vogelkooi als galm ombouwen een keer.
als jongetje van 16 jaar hing ik al een microfoon in een vogelkooi om het als electronisch slaginstrument te gebruiken. als galm ook misschien perfect en misschien kan het idee dus tot iets ingewikkelders leiden.

even een tekening ter illusie-stratie:

Attachments

• 3dverb.jpg
    3dverb.jpg
    76,7 KB · Bekeken: 79
Die tekeningetjes zijn mooi. (tenminste, niet als tekening, maar als weergave van het idee).

De spring is idd 1 deminsionaal.
De plate 2 dimensionaal.
En jouw idee moet dan drie dimensionaal worden.
Leuk!

Nu is het wel interessant om na te denken over de registratie.
Want je hebt maar 2 speakers in een stereo luister setup.

Ik weet niet of dit gaat werken, ik ben wel eens in Delft geweest op een faculteit waar acoustische experimenten werden gedaan, er was een ruimte volledig weer gegeven in de vorm van een bol, als je in die ruimte geluid maakte klonk dat ongelofelijk lang door.

Dit voldoet misschien niet aan je idee van trillende platen, maar misschien kan je met een kleine metalen bol ook langere uitsterftijden bereiken, je zal dan wel, als je in het idee blijft wat ik ervaren heb, het geluid moeten produceren en moeten opnemen binnen de bol.

Ik kan me wel voorstellen dat een bol van 30 cm doorsnede te klein kan zijn, maar zeker weten doe ik dit niet.

het is ook niet helemaal duidelijk nu. door het ene idee onstaan weer andere.

mijn eerste idee was de galmplaat te verkleinen door hem op te vouwen. en dat kan niet echt, dus moet je een systeem maken waar de trillingen door meerdere kleine onderdelen heen verplaatsen voor voldoende galmlengte en reflecties.

toen kwam er na een idee van een soort 3D-galm, maar dat is dan wel stap twea. pas als stap 1, een zo klein mogelijke kubus gevuld met trillend materiaal (of zo iets), zou werken.

en wat ik al heel lang gelden heb bedacht is erg grappig: een mini galmkamer.

een box waar je zelf de ruimte kan vullen met schotjes, tapijt, meubels. hout, steen, wat dan ook. (een soort poppenhuis voor geluid. dus 'sound house') De input wordt eerst omhoog gepitched zodat het zich in verhouding ruimte en frequenties net zo gedraagd als in een grote ruimte. dit wordt opgenomen door een of twee (sterreo) microfoons in de galmkamer. dit wordt weer naar de normale toonhoogte down gepitched. en voila!

zal wel niet werken zo, maar het idee vind ik belachelijk en prachtig (al zeg ik het zelf)
zie tekening

Attachments

• minigalmrm.jpg
    minigalmrm.jpg
    27,3 KB · Bekeken: 85
Die tekeningetjes zijn mooi. (tenminste, niet als tekening, maar als weergave van het idee).

De spring is idd 1 deminsionaal.
De plate 2 dimensionaal.
En jouw idee moet dan drie dimensionaal worden.
Leuk!

Nu is het wel interessant om na te denken over de registratie.
Want je hebt maar 2 speakers in een stereo luister setup.

dat lijkt me wel op te lossen. stel je heb op elke zijde van de kubus een microfoon...

dan moet je dat signaal door electronica laten coderen naar stereosignaal.
je zou de keuze kunnen hebben tussen. twee zijden voor normaal AB mic opname naar stereo..of meerdere speakers die voor een extra mooie reverb met veel diepte en ambient zorgen..

tot en met volledig alle zijden, links rechts boven en onder, voor en achter. 3D sound

En als je nou een bolvormige galmkamer maakt krijg je golven die theoretisch oneindig weerkaatsen, staande golven heb je namelijk niet in een bolvormige ruimte.

Het is ook niet voor niets dat kerken zulke enorme galmen kunnen produceren, combinatie van materiaal en hol-gevormde plafonds en bolgevormde pilaren, dit zorgt voor maximale reflextie.

dit wordt een beetje een puinhoop topic . oftewel o.a. een verlengstuk van mijn chaotisch brein.

leuk om te brainstormen over deze zaken. maar gaat iemand ooit zo iets ontwikkelen en bouwen? ik heb te weinig tijd voor ook nog dit erbij ben ik bang.

op dit topic zal ik dan ook op zijn minst verslag doen van mijn birdcage-verb. een vogelkooi als galm-unit DIY. Dit is niet zo'n onmogelijk project. haalbaar en simpel en leuk.

verder zien we dan maar waar dit topic verder naar leidttttt

misschien een idee om een tibetaanse klank schaal te gebruiken, als je die aan het resoneren krijgt, gegarandeerd lange galmen !

misschien een idee om een tibetaanse klank schaal te gebruiken, als je die aan het resoneren krijgt, gegarandeerd lange galmen !

nou, op mijn topic is het nu officieel al winter. helemaal ondergesneeuwd! :-|

ik snap de reacties niet helemaal meer. nergens staat: ik MOET en ZAL een lange galm hebben. help! hoe doe ik dat?? :-)
of: 'kom met je idee over een nieuwe galm, en maak kans op een reis naar Las Vegas U.S.A. voor 50 personen!'

Ik wou brainstormen over een nieuw soort galm-creatie-techniek in het verlengde van normale galm-units. maar ja......het is een zootitje geworden.

maar ok. dan over een tibetaanse klank schaal:

het klinkt heel leuk, maar zo'n ding heeft volgens mij een paar frequenties waarop hij het meest resoneert, en dat is heel vervellend en iritant uiteindelijk. altijd weer die ene toon die naar voren komt in elk stuk wat je maakt.
Mooiste zou zijn een systeem wat juist niet resoneert op bepaalde frequenties voor een mooie schone galm. galmplaat en veer gaat volgens mij ook niet echt over resoneren. Je dwingt volgens mij de galmplaat of veer tot trillen door hem heen en weer te schudden. dat is geen resonantie.

wat me wel weer een leuk idee lijkt is een kastje met voorversterker en EQ waaruit twee draden met een driver en een sensor komen. Deze kan je alles en nog wat plakken. het kastje heeft verder een in en output. Je stopt er geluid in, de driver plak je op een slagroomtaart. die unctioneert nu als galmtaart. de sensor pikt dit weer op en wordt aan de ouput er uit gespugd.
en zie daar: een universele galm/resonantie-box

:luv:

en wat ik al heel lang gelden heb bedacht is erg grappig: een mini galmkamer.

een box waar je zelf de ruimte kan vullen met schotjes, tapijt, meubels. hout, steen, wat dan ook. (een soort poppenhuis voor geluid. dus 'sound house') De input wordt eerst omhoog gepitched zodat het zich in verhouding ruimte en frequenties net zo gedraagd als in een grote ruimte. dit wordt opgenomen door een of twee (sterreo) microfoons in de galmkamer. dit wordt weer naar de normale toonhoogte down gepitched. en voila!

Ik vind dit wel een leuk idee hoor.
Gewoon doen.

Als je een kamer van 30cm pakt dan passen daar frequentiegolven van 1143 hertz in.
Als je een octaaf naar boven pitcht en daarna weer naar beneden kom je op 571 hertz.
Twee octaven op 285 hz. Dat is al wel redelijk wat he.
En 2 octaven is soms haalbaar met een goedkope pitchshifter.
Je kan er ook voor kiezen om gewoon enkel het hoog te doen. Waarom niet..

Ik vind dit wel een leuk idee hoor.
Gewoon doen.

Als je een kamer van 30cm pakt dan passen daar frequentiegolven van 1143 hertz in.
Als je een octaaf naar boven pitcht en daarna weer naar beneden kom je op 571 hertz.
Twee octaven op 285 hz. Dat is al wel redelijk wat he.
En 2 octaven is soms haalbaar met een goedkope pitchshifter.
Je kan er ook voor kiezen om gewoon enkel het hoog te doen. Waarom niet..

ja, uitvoerbaar is het zeker. geeft op z'n minst misschien een verrassend effect.
i
k herrinner me nu weer wat er nog niet klopt: niet alleen de frequenties moeten omhoog, maar de tijd moet juist langzamer. de snelheid van geluid is een constante, dus moet je het ingangssignaal vertragen waardoor het dus niet realtime kan werken. ik weet niet of dit precies klopt..ben nog aan het wakker worden. maar er is wel iets aan de hand met tijd...en met die kennis had ik het er maar bij laten zitten...

maar dan nog zonder de vertraging moet het ook lukken.

Laatst gewijzigd:
Enige wat ik kan bedenken wat voldoet aan jouw basis idee is, een vierkant stukje metaal van ca 30 x 30 cm, dat snij je 1 cm van de rand naar binnen 1, en zo ga je in het rond ( vierkant ) naar binnen toe snijden, steeds op een 1 cm (of minder/ meer) afstand van de rand.
Als het zaakje onder zijn gewicht niet te ver naar beneden gaat doorhangen, kan je een zo'n tweede 'snijsel' daar aan vast bevestigen en zover door gaan als dat je het volume bereikt hebt als je in gedachten had.
(een en ander zal afhangen van de stijfheid van het materiaal)

Volgens mij heb je dan een soort van spring/plaat reverb. En verder zou ik 't ook niet weten.

Enige wat ik kan bedenken wat voldoet aan jouw basis idee is, een vierkant stukje metaal van ca 30 x 30 cm, dat snij je 1 cm van de rand naar binnen 1, en zo ga je in het rond ( vierkant ) naar binnen toe snijden, steeds op een 1 cm (of minder/ meer) afstand van de rand.
Als het zaakje onder zijn gewicht niet te ver naar beneden gaat doorhangen, kan je een zo'n tweede 'snijsel' daar aan vast bevestigen en zover door gaan als dat je het volume bereikt hebt als je in gedachten had.
(een en ander zal afhangen van de stijfheid van het materiaal)

Volgens mij heb je dan een soort van spring/plaat reverb. En verder zou ik 't ook niet weten.

kan je daar een tekening van maken? snap het niet helemaal...

Het idee ken je wel van een papiertje wat je langs de rand blijft afknippen tot je bij het midden bent.
Het papiertje kan in principe iedere vorm hebben, rond, vierkant, driehoek, maakt niet uit.

Als je het midden dan optilt, valt ie iets uit elkaar en heb je een lang stuk papier (metaal in jouw geval)

attachment.php

Attachments

• plaat-spring.png
    plaat-spring.png
    1,8 KB · Bekeken: 74
Back