alternatieve DIY galm

op zichzelf een goed idee, maar wat ik wil is een oplossing vinden voor een galmplaat/veer die wel het zelfde oppervlakte heeft als een groot exemplaar maar niet de afmetingen.

bij deze oplossing hou je gewoon de afmetingen.

maar wel heel erg interesaant om inderdaad dit op te hangen aan het midden. daar een driver t eplaatsen en dan mischien aan het andere einde een sensor!

Jij wil een compact spring reverb zeg maar..

Wat denk je van zoiets ?

attachment.php

Attachments

• compact-string-reverb.png
    compact-string-reverb.png
    14,7 KB · Bekeken: 62
ik wil zoveel! 8~

ik ben dit topic op iemands verzoek begonnen. is toch wel lastig om on-topic te blijven soms. merk ik.

maar inderdaad wil ik een handzame kleinere galm. wel meer richting plaat plate verb klank. vind ik zelf mooier dan veer.

en dan denk ik aan: een plate is een grote plak metaal van zo 1-2 mm dik.... en dus vrij groot. een oploosing is al bdacht: een veel kleinere plaat van heel dun mtaal-folie.
en ik denk dus aan de plaat op een of andere manier compact te krijgen door het oppervlakte te verdelen in een ruimte in plaats van een vlak.

Ik begrijp niet goed dat je zegt dat het offtopic is..
het idee is ongeveer:

hoe krijg ik een ruimtelijke (3D) gevulde kooi aan het trillen dat net zo werkt als plaat/veergalm met materiaal van metaal.

Een plaat van een plategalm is niet 1 a 2 mm dik hoor..
Die is een stuk dunner.

De plaat van een EMT140 is van gewalst staal dat in het midden dikker is dan aan de randen (of andersom, dat weet ik ff niet meer).

Ik vraag me af wat er zou gebeuren als je een driehoek plaat zou nemen.
Zou dat veel verschil maken met een rechthoek?

Als je een compakte plate-reverb wil, dan is dit volgens mij de makkelijkste oplossing.

attachment.php

Attachments

• compact-plate-reverb.png
    compact-plate-reverb.png
    27,8 KB · Bekeken: 60
bij ze wee, bij mijn springreverb van een paar posts geleden is het misschien ook een leuk idee om inputs te maken aan het begin van iedere veer, maar de veren uiteraard wel gekoppeld te laten, er zullen dan wel gelijkrichters tussen moeten, maar dat snapt iedereen.

Maar volgens mij kan je dan best gekke galmen maken..

Dat plaatje van hierboven is weer het principe van een springreverb [ alléén dan met een dikkere veer]
Bij platereverbs heb je toch de spanning van de plaat wie je voor de galm gebruikt , hierboven is de spanning in het materiaal weg.

Een plaat van een plategalm is niet 1 a 2 mm dik hoor..
Die is een stuk dunner.

De plaat van een EMT140 is van gewalst staal dat in het midden dikker is dan aan de randen (of andersom, dat weet ik ff niet meer).

Ik vraag me af wat er zou gebeuren als je een driehoek plaat zou nemen.
Zou dat veel verschil maken met een rechthoek?

ik gelezen bij een DIY galmplaat instructie op internet dat de plaat 1-2 mm moest zijn.
vond ik ook al dik.

EMT 140 plaat is misschien dun in het midden om goed t ekunnen trillen en dikker aan de buitenkant voor stevigheid en het ophangsysteem?

Dat plaatje van hierboven is weer het principe van een springreverb [ alléén dan met een dikkere veer]
Bij platereverbs heb je toch de spanning van de plaat wie je voor de galm gebruikt , hierboven is de spanning in het materiaal weg.

ik geef het op. wist ik niet dat die spanning zo belangrijk was....

toch een grappige opsomming van allerlei mogelijkheden voor galm/reverb/resonantie apparaten bij elkaar geworden hier!

Back