Zijn er DSP C++ programmeurs hier?

Ja, zo kan je met Reaktor n.m.i. toch ook al jaren haast alles wat audio-DSP betreft en dus waarom nog al die VST's ? :?
Je hoeft dan zelfs niet meer te programmeren, enkel een goede DSP- of synthesizer-kennis is voldoende... maar ja, ieder z'n hobby hoor.

Hoe moet ik dat verstaan wanneer ik op je site lees: 'De synthesizer cursus wordt zoveel mogelijk auditief en visueel bijgebracht met o.a. zelf ontwikkelde software waarvan hier een schermafdruk. Deze software is in de prijs van de cursus synthesizer en/of klanktechniek inbegrepen. Een afzonderlijke aanschaf is niet mogelijk.' http://vdvb.be/audiocollage/index.html

Heb jij misschien zelf die software van bij je cursus geschreven en na verloop van tijd ondervonden dat de ontwikkelingen zo snel gaan dat jij dat nimmer bij kan benen als zogenaamde kleine ontwikkelaar?

Het zal ongetwijfeld aardig wat werk vergen maar het is niet onmogelijk denk ik dat jij je cursus in een dusdanig format giet dat die voor minimaal €0,79 in de AppStore te koop is, toch?

Er zijn meerdere individuen die op die manier inkomen genereren., met en gratis app's en app's waarvoor je een klein bedrag moet betalen. Aardig voorbeeld vind ik deze: http://www.music-device.com/MDP/Welcome.html

'Elk nadeel heeft zijn voordeel' aldus een bekende Nederlandse oproerkraaier :D

audiocollage schreef:
Ja, zo kan je met Reaktor n.m.i. toch ook al jaren haast alles wat audio-DSP betreft en dus waarom nog al die VST's ? :?
Je hoeft dan zelfs niet meer te programmeren, enkel een goede DSP- of synthesizer-kennis is voldoende... maar ja, ieder z'n hobby hoor.
Inderdaad ieder zijn hobby.

Moest je er bijvoorbeeld zelf niets aan verdienen, dan zou je jouw doorzichtige verkooppraatje voor je eigen winkeltje in iedere softsynth-gerelateerde thread ook als een hobby kunnen zien.

Laatst gewijzigd:
Hoe moet ik dat verstaan wanneer ik op je site lees: 'De synthesizer cursus wordt zoveel mogelijk auditief en visueel bijgebracht met o.a. zelf ontwikkelde software waarvan hier een schermafdruk. Deze software is in de prijs van de cursus synthesizer en/of klanktechniek inbegrepen. Een afzonderlijke aanschaf is niet mogelijk.' http://vdvb.be/audiocollage/index.html
Versta het zoals je wil, alleen ik kan dit niet duidelijker uitleggen.
Heb jij misschien zelf die software van bij je cursus geschreven...
Jawel, en ook deze op die andere pagina. https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=140715
...en na verloop van tijd ondervonden dat de ontwikkelingen zo snel gaan dat jij dat nimmer bij kan benen als zogenaamde kleine ontwikkelaar?
Neen, de software is wat ze is en vult gewoon aan daar waar nodig. Maar inderdaad 'als zogenaamde kleine ontwikkelaar' ga ik niet opnieuw het wiel uitvinden. (In tegenstelling tot wat velen met die VST's wel pogen te doen maar dat mag blijkbaar niet meer gezegd worden aldus Keybern.)
Het zal ongetwijfeld aardig wat werk vergen maar het is niet onmogelijk denk ik dat jij je cursus in een dusdanig format giet dat die voor minimaal €0,79 in de AppStore te koop is, toch?
Er zijn meerdere individuen die op die manier inkomen genereren., met en gratis app's en app's waarvoor je een klein bedrag moet betalen. Aardig voorbeeld vind ik deze: http://www.music-device.com/MDP/Welcome.html

'Elk nadeel heeft zijn voordeel' aldus een bekende Nederlandse oproerkraaier :D
€0,79 ... die hollanders toch hé.
Dan zou ik mijn cursusboek ook moeten hervatten met 'leen een synth'. Nee hoor, maar toch bedankt om je idee te delen.
Aldus een onbekend vlaams oproerkraaier. :P

audiocollage schreef:
Alles moet dus gratis anders overstijgt het jou eigenwaarde hé.
audiocollage schreef:
In tegenstelling tot wat velen met die VST's wel pogen te doen maar dat mag blijkbaar niet meer gezegd worden aldus Keybern.)
Beetje schizo ofzo?

Ik wil gewoon zeggen dat ik jouw steeds-wederkerende reacties om je eigen winkel te promoten, ver-schrik-ke-lijk doorzichtig vind.
Alles is slecht (quote: "dus waarom nog al die VST's ?") behalve jouw opleiding. Wat komt dat lekker uit zeg.

Ik kan het best hebben dat iemand met trots en toewijding zijn eigen "passie" (al dan niet in de vorm van een "winkel") verdedigt en zelfs promoot, maar jouw arrogante saus smaak ik niet:
audiocollage schreef:
maar ja, ieder z'n hobby hoor.

Jij mijn mening niet leuk vinden --> jij dikke pech hebben ;-)

Niet iedereen wilt na denken over Hoe bouw ik me synth om zo een geluid te krijgen

Daarom zitten er op veel synths ook presets of igg de mogelijk heid om deze op te slaan

Maar goed als je voor elk geluidje dat je wilt maken een complete synth wilt bouwen tjah dan is reaktor idd beter man

Nou vind ik het wel leuk om zelf dsp te programeren en vsti's te bouwen
Maar er zijn ook muziekanten die gewoon op een knop willen drukken en er geluid uit willen krijgen
laat staan dat deze mensen nog is op cursus gaan ook om te leren hoe ze een synth bouwen

zmooc schreef:
DSP is een groot woord voor softsynth werk, maar dat terzijde;-)
Die opmerking begrijp ik niet helemaal.
Pin jij je niet verkeerdelijk vast op DSP-chips ?

DSP = digital signal processing.
DSP is the mathematics, the algorithms, and the techniques used to manipulate these signals after they have been converted into a digital form.

Softsynths lijken me daar volledig in binnen te vallen.

Die opmerking begrijp ik niet helemaal.
Pin jij je niet verkeerdelijk vast op DSP-chips ?

DSP = digital signal processing.
DSP is the mathematics, the algorithms, and the techniques used to manipulate these signals after they have been converted into a digital form.

Softsynths lijken me daar volledig in binnen te vallen.

Hangt er een beetje vanaf hoe je die definitie interpreteert en hoe je de softsynth implementeert. Het gros van wat een softsynth doet zou ik niet zozeer signal processing maar juist het construeren en samenvoegen van verschillende signalen (oscillators, envelopes). Pas daarna komt de echte DSP om de hoek kijken bij de filters en equalizers enzo. Maar je hebt gelijk, het valt vrijwel volledig binnen die definitie, ook de onderdelen die ik niet direct DSP zou noemen.

EDIT: Het schoot me net te binnen waarom ik dat oorspronkelijk zei: je kunt heel leuke softsynths maken zonder iets van DSP te begrijpen, het was vooral bedoeld als reactie op de vraag naar DSP C++ programmeurs.

Laatst gewijzigd:
Synthesis Toolkit (C++)

Synthesis Toolkit (C++)

Topic starter houdt deze draad natuurlijk al lang voor gezien, maar een mooi startpunt voor iemand die op zoek is naar toepassing van C++ op het gebied van DSP en klanksynthese is de site van de Synthesis Toolkit van Perry Cook en Gary Scavone:
https://ccrma.stanford.edu/software/stk/

Laatst gewijzigd:
ff 2 vraagies..

wat is nou dan de beste compiler voor c++ 64bit?

en wat als ik ook au/ mac intel comatible vst's wil maken?

Het gros van wat een softsynth doet zou ik niet zozeer signal processing maar juist het construeren en samenvoegen van verschillende signalen (oscillators, envelopes). Pas daarna komt de echte DSP om de hoek kijken bij de filters en equalizers enzo.

Niet mee eens... Ook bij het bouwen van wat jij "pre-DSP" noemt, zoals een oscillator, wordt je geconfronteerd met fundamentele problemen en typische verschijnselen van discrete signalen. Bijvoorbeeld dat een discrete (gesampelde) toon meestal niet periodiek is. Wil je daarom een snelle toongenerator bouwen, met bijv. een sinus-, zaag- en blokgolf (toch elementaire synthgolven), dan moet je feedbacksysteem aanleggen waarin een all pass filter is opgenomen voor de fijnregeling van de frequentie. Je zit dan dus al direct tot je nek in de DSP.
Ook moet je dan snappen dat je met een dergelijke generator maar heel moeilijk een vibrato kunt maken en weten dat je bijvoorbeeld een zaag- blok- of pulsgolf geen variabele frequentie kunt geven, als je niet eerst de bandbreedte ervan beperkt. Doe je dat niet, dan krijg je allerlei lelijke deep-throat geluiden t.g.v. jitter. Dat zijn alllemaal elementaire DSP-dingen.

Ha, WaveGuide7 da's lang geleden.

Ha audiocollage! alles kits in Bels?

Niet mee eens... Ook bij het bouwen van wat jij "pre-DSP" noemt, zoals een oscillator, wordt je geconfronteerd met fundamentele problemen en typische verschijnselen van discrete signalen. Bijvoorbeeld dat een discrete (gesampelde) toon meestal niet periodiek is. Wil je daarom een snelle toongenerator bouwen, met bijv. een sinus-, zaag- en blokgolf (toch elementaire synthgolven), dan moet je feedbacksysteem aanleggen waarin een all pass filter is opgenomen voor de fijnregeling van de frequentie. Je zit dan dus al direct tot je nek in de DSP.
Ook moet je dan snappen dat je met een dergelijke generator maar heel moeilijk een vibrato kunt maken en weten dat je bijvoorbeeld een zaag- blok- of pulsgolf geen variabele frequentie kunt geven, als je niet eerst de bandbreedte ervan beperkt. Doe je dat niet, dan krijg je allerlei lelijke deep-throat geluiden t.g.v. jitter. Dat zijn alllemaal elementaire DSP-dingen.

Toen ik mijn reactie aan het typen was dacht ik al "het moet wel raar lopen als deze discussie WaveGuide7 niet wakker maakt" :P

Maargoed. Ik zie softsynths als synthesizers die op moderne hardware draaien. Sinds de pentium 3 rekenen CPUs de basic golfvormen minstens zo snel uit als ze ooit uit het geheugen gelezen kunnen worden. Tenzij je met wave synthesis bezig bent ga je daarom niet uit van gesamplede data, je rekent gewoon de juiste waarde uit. Zonder jitter en inclusief vibrato. Daarom doet de problematiek die je beschrijft zich helemaal niet voor en blijf ik erbij dat echte DSP technieken in softsynths voor moderne hardware alleen in de filters en equalizers nodig zijn.

Laatst gewijzigd:
Sinds de pentium 3 rekenen CPUs de basic golfvormen minstens zo snel uit als ze ooit uit het geheugen gelezen kunnen worden....je rekent gewoon de juiste waarde uit. ...

Gewoon de juiste waarde uitrekenen he? Ik ben erg benieuwd naar die magische Harry Pottercode waar jij mee gaat komen, waarin een toongenerator wordt geïmplementeerd die een sinus-, zaag-, blok- of andere elementaire synthesizergolfvorm met een continue (d.w.z. traploos instelbare), tijdvariante frequentie uitrekent d.m.v. slechts één enkele instructie per sample (de minimale codelengte voor het ophalen van een getal uit het geheugen).

Back