Hallo iedereen

rivanho

Stamgast
Even voorstellen, Rik uit Gent, 58, bruggepensioneerd sinds 3 maanden en eindelijk tijd om met de hobby's bezig te zijn. De bescheiden zolderstudio is er al een tijdje maar was meer een verzameling van keys en modules. Ik wil nu eindelijk alles eens goed organiseren zodat er gemusiceerd kan worden.

Hier en daar duikt er een technisch of praktisch probleem op en ik hoop hier mijn vragen te kunnen stellen. Heel waarschijnlijk zitten hier mensen die veel slimmer zijn dan mij en voor alles een gepast antwoord kunnen verzinnen.

Musiceren doe ik op het gehoor, muziek lezen kan ik niet meer, ooit wel 5 jaar geleerd van mijn 8 tot mijn 13 maar dat zit nu heel ver weg en het weer beginnen studeren is eerder een last dan een lust. Niet verstandig, weet ik wel, maar ik wil plezier beleven aan muziek maken, van notenleer krijg ik zenuwen.

Mijn gear:
Roland JV-1080, JV-2080, RA-95, D-50, JD-800
Korg 05R/W, X5DR, NS5R, Karma, Microstation
Yamaha P-155, Tyros 2, CS1X, CS2X
Kurzweil K2000

Welkom. Wat voor stijl muziek heeft je voorkeur? Van notenleer krijg ik ook de zenuwen, maar er is zat op het internet te vinden over muziektheorie etc om je een aardig tijdje zoet mee te houden hoor :) En anders is er altijd nog het geweldige youtube met weet ik het hoeveel tutorials en howtos :-)

Voorkeur gaat naar zweverige synth composities op z'n Vangelis en Jarre. waarom? Omdat ik daar in de 70'er jaren helemaal verslaafd aan was om te luisteren. Toen had ik niet de mogelijkheden om materiaal aan te schaffen. Intussen is dat wel gelukt en zoals het cliché zegt "papa is blijven hangen in de 70's". Ben nu wel geen papa maar ben wel blijven hangen. Ik weiger halsstarrig om volwassen te worden, zeker nu ik met brugpensioen ben. Nu is er eindelijk tijd om weer het kind te gaan uithangen, enkel het speelgoed is veel duurder.

Op internet heb ik inderdaad al een hele hoop theorie gevonden om me dagenlang zoet te houden. Dat zijn dan uiteraard dagenlang dat je niet musiceert nietwaar en net dat wil ik vermijden. Een goede vriend van me is een zeer getalenteerd componist-performer en wil me steeds op weg helpen maar na een half uur wordt het me danig ingewikkeld dat ik er de brui aan geef. Zo wou hij me laatst de quintencirkel duidelijk maken als hulpmiddel om makkelijker te kunnen transponeren. Resultaat was dat ik op mijn keyboard de toetsen aan het tellen was en het maar niet in mijn koppeke kreeg. Tja, ben 58, het wil allemaal niet meer op mijn harde schijf hé.

Volgens mij is er niks mis mee om 'op gehoor' te componeren; ofwel klinkt iets goed ofwel niet (en zelfs dat is nog subjectief).
Veel hangt af van het soort muziek dat je maakt. Ik maak zelf eerder techno en ook daar is het toch wel de kunst om ervoor te zorgen dat je geluiden enigszins samen kunnen klinken, ik doe dit zonder iets van muziek te kennen. Je 'leert' op een bepaalde manier wel intuitief aan (was bij mij zo) wat er goed bij mekaar klinkt...muziektheorie kan je helpen waarom het ook bij mekaar klinkt. Ik denk dat het echt voor geen enkel genre verkeerd is om muziektheorie te kennen.
Het 'zelf' uitproberen en 'horen' wat goed klinkt, is leuker (muziektheorie is studeren) maar het is niet iedereen gegeven dit te kunnen...heel veel muziek luisteren en veel ervaring opdoen door dingen te maken en proberen te snappen waarom sommige dingen werken en andere niet, dit leer je niet op een weekje ...
Maar volgens mij is wat jij wil maken andere koek die meer drijft op melodieen en heeft het wel zin om te weten met wélke noten je een melodie kan maken en welke truukjes er dan bestaan om hiermee een nummer te maken.
Het is aan jou om uit te maken of je eerst wil investeren in die kennis om daarna sneller goede resultaten te hebben, of meer voor het directe plezier te gaan en achter je synths te gaan zitten en op gehoor te werken (met de kans dat je er na een half uur mee stopt omdat je niet weet hoe het verder moet met je 4 maten loop die je 'op gehoor' hebt ingespeeld).

Ik begrijp wel niet goed dat je aan het allerbegin lijkt te staan, maar wel al zo'n hoop keys en modules hebt !? Er zijn er een boel bij waar je enkel al daarmee een volledig nummer zou kunnen maken.

Ik zou eerlijk gezegd alvast beginnen met 3/4 ervan buiten te gooien en een computer erbij te zetten zodat je je sequences kan opnemen.
Simpel beginnen en dan vanuit je ervaring van 'wat heb ik nog nodig wat ik met mn materiaal nog niet kan' dingen bijkopen.
Misschien vergat je het te vermelden, maar ik zie bvb geen mixer staan (wat je toch nodig hebt met zoveel modules), je zal ook midi-interface nodig hebben etc etc

Welkom! Gewoon knallen op die toetsen joh! Als het past dan stop je het erin, past het niet dan stop je het er alsnog in :D

Ik kan ook geen noot lezen, maar dat kunnen zoveel muzikanten niet. Who cares?

Ben benieuwd naar wat muziek van je!

@Seiko
Ik sta inderdaad niet helemaal aan het begin hoor, al veel met computer, sequencersoft, midi en zo bezig geweest. Nog niet helemaal duidelijk of ik nu enkel met midi, enkel met audio of met een combi ga werken maar ik wil toch wat meer voorgeschiedenis meegeven.

Muziek had mijn eerste liefde kunnen zijn toen ik van mijn 8ste levensjaar tot en met mijn 13de levensjaar 5 jaar lang pianoles volgde. Het probleem was dat mijn moeder zich ingeprent had dat ik een pianist zou worden. muzikaal talent had ik immers wel. De 5 jaar ingedrilde notenleer, saaie vingeroefeningen bij een tamelijk strenge privé lerares heeft echter het omgekeerde resultaat gehad. Het mensje was met moeite 150cm hoog maar hanteerder een wel zeer dictatoriale manier van lesgeven, inclusief de "pedagogische" tikken van de regel op mijn kleine vingertjes.

Het enige resultaat van die 5 jaar notenleer en tikken op de vingers mij zodanig gedegouteerd voelde dat ik nadien eigenlijk nooit meer met muziekstudie heb willen doorgaan. Overdaad schaadt zegt men, het zal dus kloppen. Maar in de verte is die muzikale aanleg toch blijven sluimeren. Noten lezen kan ik al lang niet meer, tenzij alle noten tussen de lijntjes staan, er geen bèmols en kruisen staan, dan lukt het nog net.

In 1995 maakte ik kennis met een pianist van Russische origine die in een Grieks restaurant speelde. Ik kwam voordien al wel eens in dat restaurant, maar sinds ik die gast had leren kennen raakte ik niet enkel geboeid door zijn persoonlijkheid maar ook door zijn muziek. Het was een soort muziek die me altijd al nauw aan het hart gelegen had. Een soort neo-klassieke composities, romantisch, rustgevend, ik had er voeling mee. Daardoor kwam meer en meer de goesting weer boven om zelf weer te gaan musiceren. Het duurde dan ook niet zo heel lang vooraleer er weer een piano in de living stond.

Intussen is het al tamelijk uit de hand gelopen want naast de piano is er al een kleine home-studio met enkele keyboards, synthesizers en de mogelijkheid tot mixen en opnemen. Het materiaal is er allemaal, nu en dan gaat er iets weg en worden recentere instrumenten aangeschaft, soms eens een oldie met unieke klanken. Maar nu komt het gebrek aan theoretische kennis wel eens om de hoek kijken. Aan inspiratie geen gebrek en ik speel vrij goed op het gehoor. Dat lukt nog als je alleen speelt, maar in het bijzijn van een "echte" muzikant loop je tegen de lamp. Tijdens het spelen hoor je plots een kreet "LA bèmol" en dan sta je daar onnozel naar je klavier te kijken met een blik van "waar ligt dat verdomde ding".

Studeren is een mogelijkheid. "De quintencirkel" probeer ik te ontcijferen, nooit eerder van gehoord maar het schijnt een must te zijn om in verschillende toonaarden te kunnen "transponeren". Tot nu toe speelde ik 9 van de 10 melodieën in do (C). Daar wil ik echt vanaf want ik hoor ook wel dat andere toonaarden vaak mooier en interessanter klinken.

In ieder geval: het materiaal is er, de goesting is er, de inspiratie is er, nu ik met brugpensioen ben is er ook tijd. Eigenlijk ontbreekt enkel nog de moed en volharding om me daar eens door te bijten. Het zijn harde noten om te kraken (hele-halve-zwarte-witte-bèmols-kruisen). Als ik tijdens het studeren toch maar eens het schille stemmetje van dat klein madammeke (was eigenlijk nog juffrouw) uit mijn jeugd maar kon wegdenken. Het zou vast vlotter gaan zonder die herinneringen, denk ik... hoop ik... wens ik...

als je niet echt goed kan spelen, zou ik aanraden om in het 'midi' gebied te blijven ipv direct audio op te nemen.
Je kan in je opgenomen MIDI sequence nog altijd dat éne verkeerde nootje aanpassen zodat je niet van voren af aan moet beginnen.
't is maar wat je wil natuurlijk, maar ik kan zelf -ondanks mijn non-kennis van noten etc- in mijn DAW (Ableton) via de juiste MIDI FX die er in zitten , akkoorden spelen, transponeren, etc etc zonder dit 'met mijn handen' te kunnen.
't is maar wat je wil : een muziekstuk kunnen maken met alle mogelijke tools beschikbaar zoals ik het doe, of muziek willen maken door het correct te kunnen spelen en dan op tenemen.

Welkom Rik!
Aaah Iemand uit m'n streek die ook in de jaren 70 is blijven hangen :P
Als je vragen hebt over notenleer, kan ik je waarschijnlijk helpen (zit er nog elke dag in).
Je zal hier zeker vinden wat je zoekt!
Seventies..... Vangelis, Tangerine Dream, Claus Chulze.....

Welkom!
Exo.

Back