dub/minimal techno

Normaal maak ik alles met hardware maar ben nu aan het stoeien geweest met Ableton....en dan komt er dit uit dus. Ik blijf het moeilijk vinden om de mix net zo open te laten klinken als met mijn hardware setup dus tips/feedback om dit met software voor elkaar te krijgen zijn dus zeker welkom.

http://soundcloud.com/basicsystem/bs1

Ik vind het mooi gedaan...de wat zachtere dubtechno is ideale muziek voor me voor tijdens het werk :-)
Naar mix toe kan ik niet echt tips geven om dit nog te verbeteren.

Mijn tip zou zijn gewoon alles met hardware blijven doen ;) Of in ieder geval de mixing extern, dat maakt toch nog steeds bij mij altijd het grote verschil. Of ik nou samples of analoge synths als bron gebruik (uiteindelijk neem ik het toch op in LIVE, maakt dan niet uit).

Voor de track zelf van ik de BD net ff wat te hard, of net wat te veel midfreq energie (LP erover misschien), dat opent de track denk ik al wat meer. De BD overheerst net wat te veel. Of als je dat juist wel wilt, dan moeten de andere geluiden ook wat dieper/harder/feller om te compenseren.

Andere tip is kleine panning links/recht voor de hats en snare.

Aangezien ik ook veel met dubtechno 'doe' mijn genrespecifieke mening. Ik mis de stuwende bassline. Er zit wel een bassdingetje in, maar deze vind ik wat 'lomig' klinken. Op het eind met de wat afgestompte thumb vind ik het al beter.

De delay op de chords vind ik verder wat saaiig. Dit hoort de track echt te definieren aangezien in dubtechno de andere elementen minimaal en statisch zijn, en daar komt externe processing vaak bij kijken. Maargoed, je kunt het ook wel ITB doen maar dan moet je echt goed kijken naar modulatie of specifieke combinatie van fx.

Thanx man, kan ik wat mee, ik ga er weer mee verder.
Het moet toch mogelijk zijn om het helemaal in de box en met softsynths te doen.
Ik blijf voor 100% zeker ook met hardware werken maar het heeft ook wel wat om alles uit een laptop te halen, tis een soort "hobby in een hobby" eigenlijk...of zoiets;)

Mooi gedaan hoor, dit. Ik denk dat de opmerkingen van nomore voor het overige behoorlijk raak zijn (al beluister ik dit op de Mac dus ik kan qua mix ook weer niet al te veel zeggen).

Misschien dat de track iets spannender was geweest met een wat afwijkend element erin (al zou ik zelf ook niet zo snel weten wat), omdat je ook met minimal natuurlijk moet uitkijken dat je niet in cliches vervalt. Maar dat is altijd lastig...

Mooi gedaan hoor, dit. Ik denk dat de opmerkingen van nomore voor het overige behoorlijk raak zijn (al beluister ik dit op de Mac dus ik kan qua mix ook weer niet al te veel zeggen).

Misschien dat de track iets spannender was geweest met een wat afwijkend element erin (al zou ik zelf ook niet zo snel weten wat), omdat je ook met minimal natuurlijk moet uitkijken dat je niet in cliches vervalt. Maar dat is altijd lastig...

Dit kan op heel veel manieren. De pad sound vind ik ook wel ok, maar niet genoeg om de track te dragen.

Of je moet van de echochord meer een melodie maken. Maar vaker is de bassline het driving element achter het geheel in dubtechno.

Dat blijft de uitdaging met deze muziek, het is vaak net wel maar nog vaker net niet. Het is juist de truuk om net die juiste spanningsboog te vinden. De verleiding is vaak om maar wat hihats of snares toe te voegen om het spannender te maken maar vaak verval je dan al snel in techno cliches.

Als ik persoonlijk 100% ITB zou werken zou ik zeker eens kijken naar die Slate digital dingen, vanwat ik gelezen heb moet dat toch de mix opengooien. En anders is het toch pielen met reverbs, eq's en compressors. Tubetech plugins ben ik ook wel enthousiast over. Ook gooi ik standaard eigenlijk een pultec EQ plugin op tracks.

Back