[Electronica / Deep Tech / Minimal] Wiggle Room

Jaja heerlijk helemaal mijn straatje! Goeie balans tussen herhaling en afwisseling, goed in de mix. Je vroeg nog een kritische noot: de hihats die ergens in het midden en tegen het einde zitten klinken niet heel fijn imho. Klinkt als noise met een phaser oid. Ik denk dat het fijner is als ze korter zijn, of een andere sound die meer metalig is ofzo. Verder erg geslaagd!

Ik had de eerste versie zonder koor gehoord en vind die beduidend beter.

Jaja heerlijk helemaal mijn straatje! Goeie balans tussen herhaling en afwisseling, goed in de mix. Je vroeg nog een kritische noot: de hihats die ergens in het midden en tegen het einde zitten klinken niet heel fijn imho. Klinkt als noise met een phaser oid. Ik denk dat het fijner is als ze korter zijn, of een andere sound die meer metalig is ofzo. Verder erg geslaagd!
Dank! Hi-hats ga ik naar kijken.. er zit geloof ik niet eens een hi-hat in.. alleen shakers

Ik had de eerste versie zonder koor gehoord en vind die beduidend beter.
Goed dat je het zegt.. doe ik er een instrumental bij 🐝

Dank! Hi-hats ga ik naar kijken.. er zit geloof ik niet eens een hi-hat in.. alleen shakers

Goed dat je het zegt.. doe ik er een instrumental bij 🐝
Dan kan ik de b kant als onderzetter gebruiken! :D

@Dilago hmm.. ben eerlijk gezegd toch ook niet zo'n fan van die christlijke zang.. misschien toch maar opzoek naar betere vocals.
Of heb jij nog tips voor verbetering?

Hee grappig! een label wil hem uitbrengen:

Dan laat ik hem toch maar zo.
Op naar de volgende!

de hihats die ergens in het midden en tegen het einde zitten klinken niet heel fijn imho. Klinkt als noise met een phaser oid. Ik denk dat het fijner is als ze korter zijn, of een andere sound die meer metalig is ofzo. Verder erg geslaagd!

Heb gevonden wat je bedoeld. Er stond een filter te ver open in Ableton Sampler op die hi-hat. Had die getweakt en vergeten terug te zetten. Dank voor het opmerken!

Heb de mix nog eens grondig onderhanden genomen en meer van dit soort 'slordigheidjes' gepolijst. Het geheel zou nu wat 'smoother' moeten klinken.

@Dilago hmm.. ben eerlijk gezegd toch ook niet zo'n fan van die christlijke zang.. misschien toch maar opzoek naar betere vocals.
Of heb jij nog tips voor verbetering?
Wat ik al zei, de eerste versie aanhouden.

De laatste versie vind ik aanmerkelijk beter. Top ! Wat is er gebeurd?

N B > Er stond een filter te ver open in Ableton Sampler op die hi-hat. J S Dat heb ik er niet uit kunnen halen, maw niet gehoord. Smooter zal het antwoord wel zijn.
`T klinkt minder rommelig.

Laatst gewijzigd:
De laatste versie vind ik aanmerkelijk beter. Top ! Wat is er gebeurd?

De track is z'n laatste stadium ingegaan waarbij ik alles naloop.
Tijdens het creëren ontstaan er allerlei foutjes doordat ik constant aan het tweaken ben.

Wat ik ook heb gedaan is de track op veschillende geluidsysemen beluisterd: (laptop, tv, bluetooth speaker, smartphone enz.)
Verassend wat je dan allemaal ineens hoort wat je nog niet eerder was opgevallen.

N B > Er stond een filter te ver open in Ableton Sampler op die hi-hat. J S Dat heb ik er niet uit kunnen halen, maw niet gehoord. Smooter zal het antwoord wel zijn.
`T klinkt minder rommelig.

Dat hebben we te danken aan het scherpe oor van @SB-SIX
Ik had het zelf ook niet meer opgemerkt.
Het is ook de reden dat ik mijn tracks hier post.
Als je alles alleen doet ontstaat er soms tunnelvisie en dode hoeken.

Laatst gewijzigd:
Na het steeds de verschillen beluisterd te hebben hoor ik duidelijk verschil tussen de versies. De eerste versie klinkt iets te vol. En bij de laatste versie klinkt het schoner. Er is ook een betere balans tussen te leeg en te vol klinken.
Het klinkt aangenaam en goed.
Knap als je dat kan.

Hoewel ik het wel beheers gebruik ik geen Ableton meer waarom kan ik niet goed uitleggen. Ik ben nog nooit tot iets gekomen er mee.
Met die twee schermen.
Ook de midi deed het wel en het toevoegen alle mogelijke effecten.
Maar ik had er het idee over dat ik er geen baas over was. Wat mijn zelfvertrouwen aantaste.
Het liefst doe ik alles met hardware-life .Wav mixen zonder koptelefoon. Digitale (opneem)recorders, mixers, samplers.
Vrije improvisatie op toetsen met akkoorden (split-key of orgel, twee klavieren) gaat me ook goed af.
Ook soms met een software midi sequenser (Cubase)

Laatst gewijzigd:
@jserle Ik werkte vroeger met Cubase op de ATARI ST (sinds 1987, daarvoor werkte ik met Amiga).
Daar ben ik in 1990 vanaf gestapt toen ik mijn eerste Mac in huis had.
Cubase was er toen ook al voor de Mac maar er waren alternatieven die mij toen meer aanspraken.

Ik kocht een showroom model Mac van een bedrijf dat aan de HKU (Hoge School Utrecht) leverde en daar stonden meerdere DAW's al op de harddrive geïnstalleerd.
Heb toen goed kunnen vergelijken. Er was ook een vroege versie van Logic bij maar ik vond dat toen een heel erg omslachtige manier van werken en snapte nooit waarom het 'Logic' heette omdat het me allemaal erg onlogisch aandeed. Je kon wel veel met MIDI en zelfs je eigen software bouwen wat nu ook met Max for Live kan.
Er was ook een hele goede DAW van een bedrijf dat nu niet meer bestaat maar kan de naam niet meer herinneren. Cubase was er ook bij maar dat was gewoon een kloon van de ATARI wat toen al snel achterhaald was. Bovendien had Cubase destijds een bug waardoor soms je hele systeem vastliep en ik dan al mijn werk kwijt was. Was ook een reden van mij om van Cubase af te stappen.

Gebruiksvriendelijkheid heb ik altijd hoog in het vaandel gehad (ook wat synths betreft).
Om die reden ben ik toen met MOTU Digital Performer gaan werken wat ik tot 2009 heb gedaan.
Toen kocht ik Ableton Live 8 wat voor mij een verademing was.

Dat switchen tussen schermen in Live is nog steeds wel een lastig iets soms. (gebruik daarvoor de tab toets).
Maar ik ben daar inmiddels wel aan gewend
In Live 12 is dat wel verbeterd nu de mixer ook in het arrangementen scherm opgeroepen kan worden.
Gek genoeg doe ik dat nooit. Ook gewenning denk ik.

Laatst gewijzigd:
. . In die tijd ging ik ook nog al eens naar de HCC Apple club Utrecht en ook de muziek afdeling daarvan Maarsen. Zodoende kan ik je misschien wel een keer gezien hebben.
Ze hadden me daar ook bijna overgehaald om ook een Mac te kopen. Tot op een van die bijeenkomsten er een paar waren die ietwat luidruchtig zeiden dat ze niks te makken hadden. Dat maakte mijn kosten/baten verantwoording wakker. En ben toen overgeschakeld op Windows.
Verder dacht ik dat je tegenwoordig Ableton kon uitsplitsen over twee grote monitor schermen. Ben dol op grote tv-monitorschermen van met een svga>hmdi interface splitters.
Een voordeel van dat programma Ableton is dat je alvast wordt meegenomen met voorbeelden.
Cubase was er ook bij maar dat was gewoon een kloon van de ATARI wat toen al snel achterhaald was. Bovendien had Cubase destijds een bug waardoor soms je hele systeem vastliep en ik dan al mijn werk kwijt was. Was ook een reden van mij om van Cubase af te stappen.
Waarom was die kloon van Atarie al snel achterhaald?
Alles doet wel eens een keer onverwacht raar of er verdwijnt er wat, daarom save ik tussendoor veel genummerde versies al naar gelang het werk wat er in zit.
Het heeft met veel te maken. Bureau ruimte, Opstellingsruimte sinth`s enz.

Verder heb ik geen problemen met de soft of hardware.
Maar al bij al knap gemaakt met zoveel software `feeling`

Waarom was die kloon van Atarie al snel achterhaald?

Cubase was lijdend op dat moment en was niet echt bezig een geschikte Mac versie te maken in tegenstelling tot bijvoorbeeld Logic, Digital Performer en die andere DAW (waarvan ik de naam vergeten ben) die vooruitstrevender bezig waren en ook nog eens voornamelijk gericht op de Mac. Die kloon van Cubase was gewoon nog steeds de oude versie van Cubase gecompileerd voor de Mac en ook nog eens inclsief die gevaarlijke bug. Dus dat was eigenlijk geen optie voor mij. Bovendien had ik ook een geluids interface van MOTU dus ook om die reden ben ik toen overgestapt op Digital Performer.

Laatst gewijzigd:
Cubase was lijdend
Begrijpelijk.
Wat voor bug eigenlijk?
Om de zoveel tijd in-elkaar-storten ?
Naderhand vond ik Cubase ook niks meer met die latere versies toen ze met die dongle begonnen.
Bij mij werkte / werkt alles goed.
Ik had een vereenvoudigde versie gekregen van de winkel in Rotteram (nu Bax) .
Dat was nadat de wat moeilijkere eerste versie gestolen was op een
computerclub bijeenkomst. (1.44MB) 32bits win98.
Die dure eerste gekochte versie was eigenlijk ook niks.
Daar heb ik niet veel aan gemist en de dief zal er ook niet veel plezier aan beleefd hebben.
Met de simpele versie heb ik geen muis-sleep-en-plaats fuctie.

. . Maar negen van de tien zit ik alleen wat te `neuzelen` of te `mierenneuken` om een klein stukje te veranderen.
Het voordeel is dat ik hetzelfde programma wel op vijf verschillende computers heb staan en snel is te installeren is zonder internet.
Niemand heeft nog interesse in dat programma wat de makers goed van pas komt.
Zodoende wordt er niet illegaal gecopieerd.
De midi drivers werken ook zonder omkijken.
Ik kan meerder midi hardware interfaces gelijktijdig aansturen.
Maar dat gebruik ik niet.

Het is geen vergelijk met die programma`s van tegenwoordig.

Heeft het programma je geholpen om tot die compositie te komen?

Heeft het programma je geholpen om tot die compositie te komen?

Ableton Live sluit 100% aan bij mijn manier van werken dus ja.. zou niet meer anders willen.
Met uitzondering van Bitwig wat door oud medewerkers van Ableton is ontwikkeld

Nightly Build de afwerk / mastering profesional waar je/gij U tegen zegt.
.
.
Maar één vraag heb ik nog niet beantwoord gekregen.
Wat voor bug eigenlijk?
Om de zoveel tijd in-elkaar-storten ? Het opstarten van Ableton en drivers terugplaatsen input / output kanalen met de juiste instelling was voor mij een landurig en ondoorgrondelijk proces dan moest ik een stuk of tien ja / nee keuzes invullen op een beginscherm. Dat ging boven mijn pet. En duurde te lang.

Klopt het dat het een combinatie was van computer samen met sorftware? Oude versies?
In die oude tijden was er heel veel in ontwikkeling.

Bitwig was bij mij onstabiel het bleef wel staan maar `luisterde`niet meer. Net nog geen geheel blauwe schermen. Blue Screen of Death. Dit is een foutmeldingsscherm.
Balen dan.

Maar één vraag heb ik nog niet beantwoord gekregen.
Wat voor bug eigenlijk?

Dan was ik een hele dag bezig met een song en dan ineens zat alles vast en bij herstart was alles weg.
Ik heb het hier over een versie van 1990 op de Atari.

Toen dit een tweede keer gebeurde heb ik de Atari bij het grof vuil gezet en heb ik een Mac gekocht.
Cubase wilde ik niets meer mee te maken hebben.. en nog steeds niet

Begrepen.
Zelf ga ik nog met de computer van nu om alsof het 1988 is.
D.w.z. bijvoorbeeld een filmpje 5 keer weg schrijven als het klaar is. Op USB sticks, SD kaartjes, ssd hardisk, of gewone hardisk`s
En de versies van wat dan ook zoals txt, wav, jpg, mov, MP4 enz.
Elke vijf of tien minuten wegschrijven al naar gelang de grootte en het werk wat je er aan gehad hebt. Als `data 1`, data 2, data 3 enzovoorts.
Gemiddeld tot versie 12.

Back