DISCOVER THE EVO

De EVO is een nieuw master-keyboard met aanraakgevoelige toetsen ('touch sensitive keys'). Door je vingers op de toetsen van boven naar beneden te bewegen, dus zonder de toets los te laten, wordt een parameter aangestuurd als gevolg waarvan het geluid van de synthesizer veranderd. Denk bijvoorbeeld aan de 'pitch control' of 'expression'.

Ik vind het grappig om te zien dat je hiermee pitch control kunt toepassen op iedere willekeurige toets; en dus ook kunt besluiten het effect slechts op één of enkele toetsen toe te passen. Daar zie ik wel wat in; hoewel ik het nooit als gemis heb ervaren dat niet te kunnen doen. Sommige teksten zijn echter niet wat te wervend. "Think of never ever leaving a key just to turn or push some knobs or buttons." Volgens mij verandert dit master-keyboard erg weinig aan de noodzakelijkheid daarvan voor menig synth-muzikant al was het maar om tussen pitch-bend en expression-functie te kunnen wisselen onder je toetsen.:kroon:

Meer info:
http://vimeo.com/32365220

hoewel ik het nooit als gemis heb ervaren dat niet te kunnen doen

Het is ook niet echt nieuw, want het is in principe hetzelfde als poly aftertouch. Alleen de uitvoering is anders.

Ik vraag me wel af of het nou echt lekker werkt. Zo te zien zit het touch gedeelte aan de voorkant van een toets en ik zie in de video wel dat hij wat moeite heeft met akkoorden waar zwarte toetsen in zitten, omdat je vingers dan toch wat hoger op de toetsen staan. Dat ziet er wat krampachtig uit (en dat gaat vrij makkelijk op een goed poly AT keyboard).

Dat ziet er wat krampachtig uit (en dat gaat vrij makkelijk op een goed poly AT keyboard).
+1, echt niet gezond voor je vingers en draagt gewoon niets bij tov een AT keyboard.

Innovatie faalt soms ook gewoon. Nieuw doen om maar nieuw te doen, daar is ook geen nut aan.
Bovendien wil ik deze man wel eens zien concurreren met een 2 dollar iPad appje die hetzelfde immiteert.

Back