Hithouse piano

Laptop

Nieuwkomer
Hallo allemaal,
Ik ben hier al een tijdje naar op zoek ,maar geen goed resultaat.
Weet iemand welke synthesizer peter slaghuis (hithouse) heeft gebruikt voor zijn piano geluid in jack to the sound of the underground uit 1988 .? ( In het begin al te horen )
Heb zelf al verschillende plugins geprobeerd o.a dx7 maar is niet het geluid .
Weet iemand het misschien wel?

Sampler?
Schermafbeelding 2026-01-07 om 21.01.16.png

misschien varraden de hoezen 't wel want er staat gear op.
Schermafbeelding 2026-01-07 om 21.04.22.png
Schermafbeelding 2026-01-07 om 21.19.44.png

Laatst gewijzigd:
Ik had in de 80s een D20 (zelfde als D110) en een maatje van me 'n D50. Er zat heel veel verschil tussen die 2, ook de PCM golven waren anders.. maar het klinkt idd wel een beetje als zoiets..

In die video komt wel een duidelijke foto voorbij.. geen rompler te zien maar eenJX3p als synth.
Rechts, van onder naar boven: TX802, Boss fx ding (gokje), TX81z SPX90, Akai sampler (S900?), Yamaha QX5...

Of zou het dat ding links op de monitor zijn? Dat ding ervoor is de Roland MC500, of was 't z'n Rekenmachien :D
PS studio.png

Laatst gewijzigd:
Er is een Kawai K1 plug-in die ik zelf regelmatig gebruik, en dan met name voor dat lekkere house pianootje.
Maar ook de strings zijn classic en wordt in veel vroege house gebruikt:

Het is gratis en kan je hier downloaden:

Hij is wel een beetje buggy, soms blijven noten hangen.
Daarom freeze ik altijd de tracks die ik er mee maak want meestal gaat het gewoon goed.
Maar ik gebruik hem op de Mac. Misschien werkt het op PC gewoon zonder bugs.

Als je een purist bent kan je ook de originele K1 Rom vinden hier:

Maar beter nog koop je dan een echte Kawai K1 👌

Laatst gewijzigd:
Goeiemorgen allemaal,
bedankt alvast voor de tips.
De foto van zijn studio was ik ook tegen gekomen ik dacht dat ik zag staan jx8p ( had toen de pg 8x gedownload) dat was het niet.
Het geluid komt volgens mij ook niet uit de d 50.

De kv1 heb ik ook ,maar had deze niet geprobeerd 🙈,moet zeggen dat sommige geluiden hieruit aardig in de buurt komen .
Ik ga ook nog verder onderzoeken, o.a de mt32, d10/110.

De andere modules op de foto van zijn studio ,zijn het volgens mij ook niet (YouTube gekeken )
De mc 500 ,,...dat noemde die zijn kassa 😜 . ( Interview met rob fabrie)

Ik ga ook nog verder onderzoeken, o.a de mt32, d10/110.
De D20 heeft ook dezelfde soundengine als de MT32, D10/110.

Ik heb in de early 90s een K1rack gehad. Het was leuk bakkie.. Je stapelde in feite 4 golfvormen. De String en Voice ware gesampelde loops van 'n halve seconde en het meest interessant, maar 1 sample, over het hele keyboard verspreid. De rest waren allemaal single-cycle waves en wel meerdere samples, per octaaf dacht ik.. er zaten ook wat piano golven in.. al gebruikte ik die piano patch nooit echt, het deed me er meteen aan denken. De D20 piano zou ik niet meer weten.. dit was in 1987..

De andere modules op de foto van zijn studio ,zijn het volgens mij ook niet (YouTube gekeken )
De mc 500 ,,...dat noemde die zijn kassa 😜 . ( Interview met rob fabrie)
Die ene Boss module (tussen de TX802 en SPX90) is volgens mij een super chorus.. maar blijft een gok, er waren zoveel van die Boss module dingen.. maar als ie daar een geluid doorheen heeft gehaald, kom je er nooit, ook niet als het uit de genoemde Roland of Kawai kwam.

Laatst gewijzigd:
Zal de piano ook niet gewoon een sample zijn? Hij klinkt veels te hoekig voor een patch.
Daar ben ik dus ook bang voor. Maar het deed mij eerder aan een single-cycle wave achtig geluid denken.
De genoemde Rolands werkten ook met single-cyvle waves, maar er waren een aantal hele korte samples (van piano) als aanzet aanwezig.

Als ik naar de track luister heb ik ook het idee dat die hele mix een beetje door een soort widener / ensemble effect gaat.

Ok ga ik mee aan de slag.
Eigenlijk ben ik ook wel benieuwd waar de acid achtige baslijn uit komt🤔
Ik vond en vind nog steeds dat jack to the .en Move your feet en niet te vergeten samplification dmc versie 86 ( en samen ,met wise guys 88).heel goed in elkaar zitten
Ben wel fan van veel van peter slaghuis zijn werk.
Ik wil eigenlijk zelf ook zoiets maken in deze stijl maar dan met andere sampels, puur voor mijzelf ,vandaar .
Het piano geluid wil ik zowiezo hier in verwerken,
Alvast dank zover

De pianosample is iig niet de stock piano sample uit de SK1 (waar ie in de clip op speelt)..

Laatst gewijzigd:
Die piano klinkt meer als een orgel. Zo'n Rhodes ding.

Back